kosten van DNA onderzoek ipv chippen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shemar

kosten van DNA onderzoek ipv chippen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 14:17

Heeft iemand ipv te laten chippen al DNA laten trekken en dit laten
registreren in het paspoort?

Wat zijn hier de kosten van ten opzichte van het laten chippen?

Heb gelezen dat het maar iets duurder is, maar is dit ook daadwerkelijk zo?

Morrie

Re: kosten van DNA onderzoek ipv chippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:25

ik heb het laten doen, kost 48 euro + de kosten die je stamboek in rekening brengt voor het plakken van de sticker en zetten van de stempels, dat verschilt per stamboek

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 17:15

Het chippen koste mij iets van 35 euro.
Dus dat scheelt niet zoveel met dna, en als ik van te voren de risico's had geweten van chippen en op de hoogte was dat dna ook een mogelijkheid was had ik nooit laten chippen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 18:05

Allegra schreef:
Het chippen koste mij iets van 35 euro.
Dus dat scheelt niet zoveel met dna, en als ik van te voren de risico's had geweten van chippen en op de hoogte was dat dna ook een mogelijkheid was had ik nooit laten chippen.

dat was dan incl. paspoort, registratie en chippen. (tenminste dat heb ik betaald voor alles in 1 )

DNA alleen kost 48 euro daar komt dan paspoort en registratie nog bij (als je geen paspoort hebt dan Haha! ) Alleen chippen (excl registratie) kost 20 euro .

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 19:17

Bij welk stamboek heb je dit voor elkaar gekregen?

Ik was voor m'n ponys alleen al 36,- voor het chippen kwijt, kwamen de voorrijkosten vd dierenarts en paspoort van KNHS nog bij.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 19:32

shemar schreef:
Bij welk stamboek heb je dit voor elkaar gekregen?

Ik was voor m'n ponys alleen al 36,- voor het chippen kwijt, kwamen de voorrijkosten vd dierenarts en paspoort van KNHS nog bij.

NWPCS aan huis ....
35 euro .. zit alleen even te twijfelen of dat nu met of zonder registratie was (kan zijn dat ik 35 heb betaalt voor het chippen + paspoort omdat ze al papieren had en dus die registratie al had en voor het veulen 40 euro, paspoort, chippen, schetsen, stamboekpapieren ...)

Voor een andere merrie was ik 20 euro kwijt voor alleen chippen incl voorrijkosten door de DA. (maar heb een aardige DA Haha! )

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 21:22

DNA in natuurlijk beter voor je paard, en iets goedkoper! Maar een chip is vlug ontdekt en ze lezen de gegevens zo af! Als je DNA neemt dan moeten ze telkens testen doen enzo en ik denk dat je dan goedkoper af bent met chippen dan men DNA! (Ik ben ook nog altijd heel hard aan het twijfelen wat ik ga doen!)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 08:38

Anneke1 schreef:
DNA in natuurlijk beter voor je paard, en iets goedkoper! Maar een chip is vlug ontdekt en ze lezen de gegevens zo af! Als je DNA neemt dan moeten ze telkens testen doen enzo en ik denk dat je dan goedkoper af bent met chippen dan men DNA! (Ik ben ook nog altijd heel hard aan het twijfelen wat ik ga doen!)

Over de voors en tegens vwb chippen en DNA zijn al tig topics geweest en raad ik je aan om de zoekfunctie te gebruiken...
vwb de onkosten en simpel te lezen.... dat simpel te lezen is de bedoeling.. ter plekke kunnen aflezen welk paard het is.door het transpondernummer ter vergelijken met het nummer zoals vermeld in het paspoort. (daar is de chip/dna voor bedoelt paard en paspoort te koppelen)
DNA is niet goedkoper en iedere vergelijk/controle moet jezelf betalen (en nee er wordt nog niet op grote schall geconroleerd omdat er oa nog overgangsregelingen gelden en dus niet alle paarden gechipt/dna hebben)

www.nl-paardenpaspoort.nl
daar staan alle regels en overgangsregelingen vermeld en ook hoe je ontheffing kunt aanvragen om ipv te chippen DNA kunt laten registreren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 08:55

Ik was voor twee paarden kwijt:

-Kosten voor de DA die het DNA kwam trekken.(dus consult van ongeveer 35 Euro per paard x 2 = 70 Euro) DNA trekken moet dus door een DA of een paspoortconsulent gedaan worden. Mijn DA is dus pro chippen, heeft me dus niet gematst omdat ik DNA wilde doen.
-Kosten voor paspoort (ben even kwijt hoeveel dat was, 35 Euro per paspoort? ) + eenmalige kosten voor DNA protocol (12,50 per paard)
-Kosten voor DNA test 48 Euro x 2 = 96 Euro

De ontheffing geldt alleen zolang er nog Europawijd geen beslissing is genomen dat er verplicht gechipt moet worden. Als het eenmaal is ingevoerd moet ik alsnog chippen. Ook eventuele andere testen komen voor mijn rekening.

Ik was dus veel goedkoper uit geweest als ik had laten chippen. Maar deze kosten heb ik graag voor mezelf (een goede nachtrust is onbetaalbaar) over. Haha!