Vragen over van alles en nog wat. Kijk even!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisaschokker

Vragen over van alles en nog wat. Kijk even!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 12:39

Hey,

Ik had een paar vraagjes over de fjord van mijn tante (daar komt misschien ook mijn (toekomstige!) fjord te staan. Ze wonen op een boerderij met lekker veel land...). Maargoed... Hier zijn de vragen:

1 Volgend jaar wil ze haar fjord gaan scheren. In een dekenmodel. Moet je als het koud is perse een uitrijdeken gebruiken?
2 Wat is ong. het max. datum van scheren (zodat het paard het volgende jaar gewoon een normale zomervacht ofzo krijgt?).
3 Haar fjord doet aan luchtzuigen. Als mijn pony daar misschien komt, kan die dat dan na gaan doen?
4 Kan je voor de zomer/winter de sokken eraf halen? (ik had namelijk een keer gehoord, dat ze dan sneller mok kunnen krijgen, omdat het water dan niet meer via de sokjes naar beneden komt en het daar dus vochtig blijft)?
5 Ik heb wel eens gezien, dat sommige mensen de kootholtes van hun paard scheren (snap je? Verward ) Volgens mij heb je daar een opscheer-machine voor nodig, maar kan dit ook met een normale scheermachine?
6 Waarvoor geven sommige mensen hun pony/paard een vitamine-stoot? Hoe zie je wanneer dit nodig is en hoe kom je eraan?
7 Je paard heeft toch niet perse bix nodig ofzo? Kan je paard ook gewoon op hooi en wortels? Wat krijgen jullie paardjes voor extra voer erbij?

Ik hoop dat jullie 1 of meer vragen kunnen beantwoorden. Bedankt alvast!

xxx groetjes Lisa

Nimmy

Re: Vragen over van alles en nog wat. Kijk even!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:46

1. met uitrijdeken losrijden en uitstappen is dan echt heel erg aan te raden.

2. geen idee

3. ja hij kan het gaan overnemen, hoeft niet maar is mogelijk, maar je kan bij de fjord van je tante mss voor die tijd een band om doen, dan kan hij niet meer zuigen

4. die van mij heeft ook geen sokken, en nooit problemen, fries van een vriendin met sokken heeft contant mok en eczeem daar door vuil wat onder de sokken blijft zitten.

5. ik doe het met een toiletteerschaar, werkt ook prima

6. waarom, om het paard wat extra's te geven, bijvoorbeeld als ze al niet lekker in hun vel zitten, of als ze een zware inspanning moeten leveren, of daarvan herstellen. je kan het bij ruitersportzaken wel krijgen.

7. paard kan prima op hooi en wortels als dr niet teveel van gevraagd wordt, maar als jij fanatiek gaat rijden zou ik hem toch een halve a hele schep erbij geven per dag.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

lisaschokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 13:36

Hey,

Heel erg bedankt Nimmy! Hier heb ik zeker wat aan!
Weet iemand anders deze vraag misschien wel?

* Wat is ong. het max. datum van scheren (zodat het paard het volgende jaar gewoon een normale zomervacht ofzo krijgt?).

xxx

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:39

De maximale scheerdatum is rond eind december. Dat vertelde de vrouw die mijn pony schoor. Dan breng je het proces in de war! succes!

lisaschokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 13:40

Bedankt!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:41

wat je ook kan doen, na het rijden wat biks geven.
dat deden we met de ijslanders ook, die kregen alleen biks na het rijden, was er niet gereden, dan ook geen biks.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 18:49

Goed idee Esmeralda Pling bedankt

xxx