Ik had een paar vraagjes over de fjord van mijn tante (daar komt misschien ook mijn (toekomstige!) fjord te staan. Ze wonen op een boerderij met lekker veel land...). Maargoed... Hier zijn de vragen:
1 Volgend jaar wil ze haar fjord gaan scheren. In een dekenmodel. Moet je als het koud is perse een uitrijdeken gebruiken?
2 Wat is ong. het max. datum van scheren (zodat het paard het volgende jaar gewoon een normale zomervacht ofzo krijgt?).
3 Haar fjord doet aan luchtzuigen. Als mijn pony daar misschien komt, kan die dat dan na gaan doen?
4 Kan je voor de zomer/winter de sokken eraf halen? (ik had namelijk een keer gehoord, dat ze dan sneller mok kunnen krijgen, omdat het water dan niet meer via de sokjes naar beneden komt en het daar dus vochtig blijft)?
5 Ik heb wel eens gezien, dat sommige mensen de kootholtes van hun paard scheren (snap je?
) Volgens mij heb je daar een opscheer-machine voor nodig, maar kan dit ook met een normale scheermachine?6 Waarvoor geven sommige mensen hun pony/paard een vitamine-stoot? Hoe zie je wanneer dit nodig is en hoe kom je eraan?
7 Je paard heeft toch niet perse bix nodig ofzo? Kan je paard ook gewoon op hooi en wortels? Wat krijgen jullie paardjes voor extra voer erbij?
Ik hoop dat jullie 1 of meer vragen kunnen beantwoorden. Bedankt alvast!
xxx groetjes Lisa
bedankt