paard dag en nacht naar buiten: deken op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooske

paard dag en nacht naar buiten: deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 11:06

Ik heb een probleem en zou daar graag jullie advies over hebben.
Ik heb mijn paard aan het begin van de winter geschoren, maar haar haar groeit niet snel aan en ze is nu dus nog steeds kaal Tong uitsteken . Het probleem is nu dat ze over 3 weken dag en nacht het weiland weer in gaat, maar ze kan niet zonder deken. Ze staat nu met een waterdichte winterdeken maar deze is veel te warm om op een warme dag aan te hebben. Deken af doen is ook geen optie, want als het gaat regenen heeft ze niks als bescherming. Wat voor deken denken jullie is het best geschikt hiervoor? Er moeten toch meer mensen zijn die dit probleem hebben!
Ik zat zelf te denken aan een regendeken.
Graag jullie mening hierover.
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Karin op 08-04-05 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

orchideetjuh

Re: ik heb jullie advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:13

een zomerdeken is ze beschermt dus

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 11:21

Ja, maar een zomerdeken is niet waterdicht en waarschijnlijk te warm.

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:33

oke waterdicht is hij niet, maar te warm zal wel mee vallen het is niet voor niets een zomer deken. Knipoog

maar regen deken zou ook goed kunnen Haha!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:37

Een zomerdeken lijkt mij inderdaad niet te warm maar goed. Als je echt een waterdichte/afstond dek wilt wat ook nog eens niet warm is zou ik gaan voor een regendeken. Veel meer keuze heb je volgens mij niet.

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:47

MarchaL schreef:
Een zomerdeken lijkt mij inderdaad niet te warm maar goed. Als je echt een waterdichte/afstond dek wilt wat ook nog eens niet warm is zou ik gaan voor een regendeken. Veel meer keuze heb je volgens mij niet.

ben het eens met marchal, zoals ik ook als zei waarom zomer deken te heet(heet toch niet voor niets een zomer deken). Maar ja suc6 verder

Prulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:09

Tja, het blijft een probleem, hè, die dekens. Zit er zelf ook altijd mee te tobben in voor en najaar. Mijn knolletje heeft in die overgangsperioden een regendeken van Harry's Horse op. Deze hebben een katoenen voering en zijn niet echt warm maar beschermen heel goed tegen regen en wind. Ik ben er tenminste heel tevreden over. Dus misschien ook iets voor jou??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:21

Advies: dekens af, anders groeit het haar nooit. En ja, dan zal ze het wel een keertje koud hebben. Krijgt je paard niks van. Een mens of dier wordt niet verkouden door 'het koud te hebben'. Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus. Wat je paard wel krijgt van het koud hebben, is de interne prikkel: hé, ik moet mijn haar laten groeien...

En dat haar groeien gaat in dágen, echt niet in weken. Voorje het weet zit er weer een normale vacht op je paard.

Prulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:37

Ibbel schreef:
Advies: dekens af, anders groeit het haar nooit. En ja, dan zal ze het wel een keertje koud hebben. Krijgt je paard niks van. Een mens of dier wordt niet verkouden door 'het koud te hebben'. Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus. Wat je paard wel krijgt van het koud hebben, is de interne prikkel: hé, ik moet mijn haar laten groeien...

En dat haar groeien gaat in dágen, echt niet in weken. Voorje het weet zit er weer een normale vacht op je paard.

Ben ik het niet mee eens. Ga jij vandaag bij deze temperaturen maar eens een paar uur buiten staan in je blote kont. Gegarandeerd dat je volgende week loopt te hoesten en te proesten.
Een paard (en zeker een geschoren paard) moet wel de kans krijgen weer haren te kweken en het lijkt mij verstandiger dit te doen als de temperatuur wat aangenamer is en er niet te veel wind staat.

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 16:13

Ik heb vanmiddag een zomerdeken gekocht bij de lidl haha nooooit verwacht dat ik daar een deken zou kopen Tong uitsteken

Ibbel: ik ben het niet eens met wat je zegt. Mijn paard is al een beetje verkouden en om haar dan maar een paar dagen zonder deken buiten te zetten vind ik echt onzin! Dan heb ik zo een paard met een longontsteking inplaats van een verkoudheid, en daar heb ik geen zin in Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 17:04

Jooske schreef:
Ibbel: ik ben het niet eens met wat je zegt. Mijn paard is al een beetje verkouden en om haar dan maar een paar dagen zonder deken buiten te zetten vind ik echt onzin! Dan heb ik zo een paard met een longontsteking inplaats van een verkoudheid, en daar heb ik geen zin in Knipoog

a) dat meld je er niet bij, dat ze al verkouden is
b) je hebt het erover dat ze over 3 weken dag en nacht op de wei gaat

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 17:38

a) dat meld je er niet bij, dat ze al verkouden is

Dat is zo, daar heb jij weer gelijk in Knipoog Kon jij ook niet weten

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 23:23

Ibbel schreef:

Het klopt dan wel dat je verkouden wordt door een virus, maar als je het ( langere tijd) te koud krijgt kan wel je weerstand omlaag gaan waardoor je sneller vatbaar bent voor virussen.

Mexx

Re: paard dag en nacht naar buiten: deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 07:49

Mijn paard gaat over een week of 3 à 4 ook dag en nacht het land op. Ze is niet geschoren, maar heeft wel de hele winter een deken op gehad, toch gaat ze lekker zonder deken het land op, zo doe ik het ieder jaar en ik heb er nog geen problemen mee gehad. Over drie weken is het al een stuk warmer dan nu hoor!!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:22

Die van mij staat altijd dag en nacht in het weiland en heeft nog nooit een deken gezien.
En ik ben het wel met Ibbel eens, want je paard moet wel de kans krijgen om de haren te laten groeien. Dan kan je beter nu de deken af doen, dan dat je er over 3 weken pas mee begint.

cloris

Re: paard dag en nacht naar buiten: deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:05

Ik zou toch je paard NU al gaan laten wennen zonder deken, die weerstand moet ook weer worden opgebouwd, je zou alleen s'nachts buiten een regendeken op kunnen doen, iets anders is niet geschikt, een zomer deken trekt ook nog eens vocht aan en het is vochtig snachts, wat als hij rolt? en dan met een natte deken staat?
Maar goed, ik zou hem dus nu al laten wennen, hoe meer jij hem onder dek houdt hoe sneller ziek hij wordt Knipoog

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:01

Margreth schreef:
Ibbel schreef:

Het klopt dan wel dat je verkouden wordt door een virus, maar als je het ( langere tijd) te koud krijgt kan wel je weerstand omlaag gaan waardoor je sneller vatbaar bent voor virussen.

Bij ons gaan ze als het een lekkere temperatuur ( 10 graden of hoger) is en geen felle wind nu naar buiten zonder deken en voor de nacht krijgen ze de deken nog op. Als de temp. boven de 10 graden blijft blijven de dekens helemaal af.