gras en biks..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda14

gras en biks..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 09:57

Nu de paarden steeds wat langer de wei ingaan, en dus overdag gras eten, is het dan ook beter om de hoeveelheid biks naar beneden te gooien? Of houden jullie dat allemaal hetzelfde?

Nadir

Re: gras en biks..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:59

Ligt er een beetje aan wat voor biks je voert. Is het eiwit arm of eiwit rijk?

Bij mij blijven ze voorlopig nog op hetzelfde voer staan, even aankijken hoe het gaat.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:05

Het ligt aan het paard. Als je paard heel de dag lekker gras staat te eten dan kan je zijn rantsoen verminderen.

Andere paarden zijn meer bezig met spelen, rennen of ze staan te soeselen in de zon. Dan zal ik ze gewoon op hun huidige rantsoen laten staan.

Linda14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 10:11

Ze krijgen gewoon basisbrok, het zijn vrij rustige paarden op de wei, die dus het liefste de hele dag door vreten,, Knipoog
We bouwen het wel rustig op, eerst een kwartiertje, en dan iedere dag iets langer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:46

Ik verminder de hoeveelheid hooi, de hoeveelheid bix is toch al minimaal voor mijn Haf. De Tinker is drachtig, en heeft haar merriebrok ook nog genoeg nodig Lachen Bij mij gaan ze straks trouwens niet langer als 3 uur op de weide, dat zal ook wel schelen ipv een hele dag Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:23

als mijn pony straks helemaal op gras staat krijgt hij alleen een handje krachtvoer erbij om de vitamines aan te vullen.

dus ik zou inderdaad de hoeveelheid krachtvoer naar beneden doen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:47

Aangezien mijn merrie vrij gevoelig is voor gaskoliek (ieder jaar is het weer raak) heb ik haar brok de eerste dagen echt gehalveerd. Het is maar net hoe gevoelig je paard er voor is denk ik. Als mijn paard een dagje stil staat minder ik haar krachtvoer al, doe ik dit niet dan vraag ik om problemen. Sommige laten hun paard altijd op hetzelfde rantsoen staan en hebben nooit problemen. Het scheelt per paard maar uit voorzorg geef ik liever iets minder als iets te veel Ach gut

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:13

Als mijn paard straks 24/7 de wei op gaat, krijg ze helemaal geen krachtvoer meer. Hooguit een schep muesli na het rijden als beloning.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:25

De pensionhouder geeft normaal 's zomers ook geen brok./ des is wel gewend te krijgen, maar die is ook een vrij schrale wei gewend, terwijl de wei bij ons nieuwe (huidige pension) veel vetter is. De pensionhouder springt daar zelf op in door iedere dag een lintje te verzetten en ze iets meer te eten te geven.
Het zal afwachten worden hoe Des het doet, ik denk niet dat ze helemaal zonder brok zal kunnen, maar daar kan ik me in vergissen.
Ik kijk bij Des hoe ze eruit ziet (wordt ze niet te vet), hoe ze loopt, en aan de hand daarvan bepaal ik hoeveel brok ze krijgt.