Ervaren of groene pony voor een kind?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Ervaren of groene pony voor een kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 15:25

2 foto's van een 9 jarige op een 5 jarige pony.

Afbeelding

Afbeelding

Verder weet ik van een paar jonge kids dat ze hengsten rijden en met 12 jaar al meer gepresteerd hebben dan de gemiddelde volwassene...

Lowara

Re: markt in elkaar gedondert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:28

geen idee, bedenken hoe je een een 8 jarige beginner liever op een arabier zou zetten die 15 is en al jaren ingereden en er regelmatig vandoor gaat, dan op een door en door mak paard alleen omdat het theoretisch leuk klinkt? Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:29

kan ook wel Alane........... maar ik betrok het verhaal op mezelf. Mijn Sanne is 6 Haha! Haha! Haha! een puppie nog............. ze kan netan lichtrijden en dan (zie mijn onderschrift) dat zelfs nog niet altijd goed Haha! Haha! Haha! Over een jaar of twee zou ik ook een wat frissere/groenere ponie voor haar kunnen kopen........ maar nu nog niet, daar is ze gewoon nog te klein voor Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:38

hahahaha we zijn iets afgedwaald zegmah Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:39

Ik ga zoals gewoonlijk weer met Kim mee. Haha!

Ik heb paarden zadelmak gemaakt, die inderdaad van dag 1 af rustiger zijn dan nu mijn 13 jarige Z paard.

Maar ik heb ook paarden zadelmak gemaakt, waarvan ik nu nog van mening ben dat ik een leger bescherm engeltjes heb gehad Haha!

En de meeste paarden zitten tussen die 2 uitersten in.

Dat zijn paarden, waar je als je ervaring hebt, zo mee weg kunt rijden.
Heb je dat niet (zoals een kind) is het vragen om ongelukken.
En ook ik heb dat te vaak met eigen ogen mogen aanschouwen.

Dus ook ik zeg onervaren ruiters, horen niet op onervaren paarden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-05 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Re: Ervaren of groene pony voor een kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:59

dit is een split van een topic dat ging over de in elkaar gedonderde paardenmarkt. Er is wat gekat over en weer eruit gehaald, hopelijk kan deze discussie nu weer gewoon verder Ja

En mijn eigen ervaring:

ik ben als 10 jarig op de toen 4 jaar oude Trammelant begonnen in de manegelessen, had zelfs alleen maar manegepony's gereden daarvoor. Hij heeft nooit een pas verkeerd gedaan, dat kwam pas een paar jaar later toen ik ouder, wijzer, sterker en meer ervaren werd. Nou is hij ook het type paard dat altijd ervoor zorgt dat zijn ruiter niet viel, en ondanks zijn nerveuze en hete karakter is hij echt 100 % betrouwbaar.

Maar essentieel hierin is wel de goede begeleiding door een ervaren persoon, in mij geval mijn moeder, die ervoor zorgt dat dat ontzettende brave paard ook zo ontzettend braaf blijft.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 23:26

ligt aan paard ruiter en begeleiding

op deze hier 12 jarige ruin later bleek klophengst leert hij rijden (hij is hier 3)

Afbeelding

zijn pony beleert hij zelf (de pony is te klein en was hier te jong om door een zwaarder gewicht beleert te worden)hij is hier 4 de pony 3,5

Afbeelding

dit was 3 maanden later
Afbeelding

hier is hij (nu dus ) 6,5 op een 6 jarige merrie en heeft weer iets nieuws meneertje vertikt het om de teugels correct beet te houden
zie t maar als een periode gaat ook wel weer over , zolang hij t leeuwendeel met de zit stuurt vind ik het voor nu best (t moet vooral leuk zijn!)
Afbeelding

Afbeelding

maw woorden leeftijd zegt niet alles , ken veel oudere paarden en ponys die gewoon te zterk zijn of niet braaf genoeg voor deze knul

op onze vorige ponys bianca was 6 en die was echt supoerrrrr , had ik nooit moeten verkopen aan de bijrijdster , maar ja had,.., speedy die was wel iets ouder reed hij ook
maar die pony was / is in de bak ook doodmak en buiten lekker voorwaarts , danny mag van mij als hij dat al zou willen absoluut niet buiten rijden ! hij stapt wel soms stiekum op schurk zonder iets tegen mama te zeggen (zonder zadel hoofdstel of wat ever Boos! ) die is nu dus 5,5 maar verder ben ik er altijd bij !

maar als iemand het serieus vraagt zal ik altijd adviseren een oudere brave pony te nemen ipv een jong ding Haha!

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 02:14

Ik zou ook zeggen een oudere pony, hoewel een jonge niet noodzakelijk mis hoeft te lopen.

Ik kreeg toen ik twaalf was een 2,5 jarige D-pony die nog nooit iets anders had gedaan als in de wei gelopen.
Daarvoor had ik enkel wat op manègepaardjes gehobbeld, en een brave B-pony gehad. Ook mijn vader en moeder hadden zo een 'beest' nog nooit van dichtbij gezien.
Toch heb ik hem met een beetje hulp van mijn vader (ff vasthouden aan een longe) zadelmak gemaakt en volledig beleerd. Hij heeft nooit een kick gegeven, nu ben ik daar nog dankbaar voor. Er had zoveel kunnen gebeuren.
Ik moet wel toegeven dat die eerste jaren veel is misgelopen. Hij liep niet aan de teugel, ging veel te hard in galop... Ik had alleen maar 1 keer per week groepsles op de ponyclub van niet al te goede instructeurs en hobbelde zomaar wat rond.
Toch ging hij na een jaar of 2 wel fijn lopen en goede resultaten behalen op wedstrijden, maar met goede begeleiding kan dat natuurlijk veel eerder. Ik heb hem nu nog altijd (ben nu 20), en hij loop inmiddels al een paar jaren op Z-niveau Lovers .

Maar als ik later kinderen heb: toch maar voor een iets meer ervaren pony. Die hoeft daarom zeker nog niet oud te zijn, daar hebben ze ook niets aan als ze hem niet vooruit krijgen. Maar mééstal is een iets meer ervaren pony een beetje rustiger en betrouwbaarder dan een groene pony waarvan je nog niets kan zeggen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 03:45

In groot-brittannie (is ook naar Nederland overgewaaid), bestaat daarvoor de leading rein pony. We hebben het dan over een pony van onder de 1.22m met een ruiter van onder de 6 jaar.

Er loopt een begeleider mee met de pony, maar het lijntje mag nooit strak staan.

Leading Rein ponies zijn de duurste ponies. Voor sommigen worden gewoon 5000 Pond neergeteld. Belangrijkste eigenschappen:

1) de moet absoluut betrouwbaar zijn en bijna in de automaat staan
2) de pony moet erg mooi zijn

een Leiding Rein kan ook de beste beginnerspony zijn voor juist de leeftijdklasse van 5-6 jaar oud.

O ja, de dochter van een vriendin van mij leerde met haar drie jaar rijden op een sektie B dekhengst (1.23m). Het meisje is inmiddels 16 en doet mee aan de springtop van Finland (whatever that may be Haha! )

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 05:55

ik denk dat het per paard verschild... bij mij in de buurt heb ik vaak genoeg gezien hoe mensen een te groene pony voor hun kinderen hadden gekocht en waar het behoorlijk mis ging. zelf heb ik toen ik jonger was ook een 3 jarige gehad... ze was heel erg mak maar daar was het dan ook mee gezegd... ik kon haar niet aan de teugel rijden enz en in de linker galop wou ze ook uiteindelijk niet meer... ik heb nog een jaar lang wedstrijden met haar gereden met als resultaat 1 windspunt... leuk was anders... daarna ben ik met mijn zus geruild van pony... ik kreeg toen kajak een 8 jarige ruin... ook erg mak maar veel makkleijker te rijden en daar heb ik veel meer plezier mee gehad... bij mij was het niet echt misgegaan... er waren geen rare dingen gebeurt ofzow... maar ik ken genoeg mensen uit de buurt waar dat wel is gebeurt en ik vind ut eingelijk niet kunnen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:20

Lielle schreef:
Maar essentieel hierin is wel de goede begeleiding door een ervaren persoon, in mij geval mijn moeder, die ervoor zorgt dat dat ontzettende brave paard ook zo ontzettend braaf blijft.

Hier ben ik het mee eens. Ik had ook alleen maar ervaring met manege paarden, toen ik mijn pony als een half jarige kleeg. Toen ze klaar was om ingereden te worden, had ik er al eens een zadeltje opliggen. Dus toen kwam een ervaren persoon mij helpen. Ze pakte het zo goed op dat ik 1 week later al les kreeg. Van stelling en dergelijken had ik nooit gehoort, maar het is allemaal goed gekomen met ons Haha! Dankzij de hulp die ik heb gehad.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:30

Als die negenjarige al een paar jaartjes rijdt en ook wel wat pony's gereden heeft die niet op de automaat staan, zou zij best een jongere pony kunnen rijden.
Begint die negenjarige nog maar net met paardrijden, dan zou ik haar niet op een jonge (hoe braaf dan ook) pony willen hebben.

Een groene ruiter (wat voor leeftijd dan ook) hoort op een brave, wat meer ervaren paard of pony.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:33

capopjekop schreef:
Lielle schreef:

Hier ben ik het mee eens. Ik had ook alleen maar ervaring met manege paarden, toen ik mijn pony als een half jarige kleeg. Toen ze klaar was om ingereden te worden, had ik er al eens een zadeltje opliggen. Dus toen kwam een ervaren persoon mij helpen. Ze pakte het zo goed op dat ik 1 week later al les kreeg. Van stelling en dergelijken had ik nooit gehoort, maar het is allemaal goed gekomen met ons Haha! Dankzij de hulp die ik heb gehad.

even nog een toevoeging. Trammelant was (en is) mijn moeder's paard, zij reed hem toen dus dagelijks en eens in de week mocht ik erop rondhobbelen. Dat scheelt dus wel erg veel *LOL*

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:40

ikzelf rij vanaf ukkie af aan Knipoog vanaf mijn 8e ben ik lessen gaan krijgen. Mijn ouders en broer zijn toen ook gaan rijden en toen ik 9 was kocht mijn vader een paard voor de hele fam zeg maar Haha! 1 was 9 en reed toen op een 8 jarig paard van 1.70 hoog. In het parcour was hij veel te sterk en was het echt zo van hey paard waar ga jij met dat meisje heen Clown en toen heeft mijn vader toen ik net elf was een nog geen 3 jarige e pony gekocht voor mij. Zo groen als gras, had nog maar een paar keer iemand op zijn rug gehad. was een te klein gebleven kwpner met aardig wat bloed, ben der vaak vanaf gevallen heb veel meegemaakt met die pony maar met de juiste begeleiding erbij waren we een goede combi Haha! een paar jaar daarna kon ik lezen en schrijven met die pony. Dus met goede begeleiding kun je een kind best op een groene pony zetten mits de rijervaring het toelaat

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 03:21

Er zijn zat grasgroene pony's waar je zo een onervaren kind op kunt zetten. Ook zijn er meer dan voldoende ervaren en/of oudere pony's waarbij dat beslist niet kan.

Er zijn echter 2 zaken die steeds door elkaar gehaald worden (of juist onterecht op één hoop gegooid worden, het is maar net hoe je het bekijkt), namelijk: veiligheid en scholing !
Zodra je deze twee zaken in de vraagstelling apart van elkaar neemt, wordt de zaak opeens een stuk duidelijker.

V.w.b. scholing bijvoorbeeld, blijft er altijd het kip en ei verhaal. Het beste (voor zowel pony als ruiter) is een ervaren ruiter op een ervaren pony, maar ja. waar haal je die "in den beginne" vandaan.
Een "ervaren" pony wordt bepaald niet beter van een onervaren ruiter .. maar een "groene" pony evenmin, terwijl een groene ruiter juist het meeste leert van een ervaren pony en een groene pony het meest van een ervaren ruiter ...

Er moet dus hoe dan ook ergens worden "geöfferd" in het begin, oftewel, het antwoord op de vraag bestaat niet Haha!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 07:19

Het hoeft niet fout te gaan. Maar dan is een goede begeleiding wel noodzakelijk. Ik kreeg toen ik ongeveer 3 jaar reed Melody. Ik was toen 10... Ik had 2.5 jaar les op een gewone manege gehad, en een jaartje op een ijslanderfokkerij waar we ook mochten helpen met jonge paarden inrijden (dat vind ik achteraf wel behoorlijk onverantwoord maar goed) en een verzorgpaard gehad. Dus had wel iets meer ervaring dan alleen manege paarden maar toch.. Toen kreeg ik Melody en die was net 4, en alleen zadelmak, maar kon echt nog helemaal niks. Had misschien een paar keer eerder iemand opgezeten ofzo. En het is nogeens geen makkelijke van karakter ook. Ze is ontzettend druk, schikkerig en ook nog eens eigenwijs.

Ik heb in de eerste jaar heel erg veel problemen gehad. dan weer kon ze alleen maar in hele harde draf door de bak gaan, dan schrok ze weer overal van, dan ging ze er weer keihard bokkend vandoor, dan staakte ze weer en begon te bokken zodra ik been gaf... etc.

Maar ik heb wel goed les gehad, en uiteindelijk zelf al die problemen op weten te lossen en ondertussen loopt Melody ook best netjes.
Het was niet altijd even makkelijk, maar ik heb er uiteindelijk veel meer van geleerd dan een ouder paard dat alles al kende Clown

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:06

Lielle schreef:
dit is een split van een topic dat ging over de in elkaar gedonderde paardenmarkt. Er is wat gekat over en weer eruit gehaald, hopelijk kan deze discussie nu weer gewoon verder Ja

En mijn eigen ervaring:

ik ben als 10 jarig op de toen 4 jaar oude Trammelant begonnen in de manegelessen, had zelfs alleen maar manegepony's gereden daarvoor. Hij heeft nooit een pas verkeerd gedaan, dat kwam pas een paar jaar later toen ik ouder, wijzer, sterker en meer ervaren werd. Nou is hij ook het type paard dat altijd ervoor zorgt dat zijn ruiter niet viel, en ondanks zijn nerveuze en hete karakter is hij echt 100 % betrouwbaar.

een paard/pony is niet 100% betrouwbaar het blijft een dier....en wij mensen zijn ook niet 100% betrouwbaar.....het gaat 9 van de 10 keer goed maar die 1ne keer....gaat het fout. ik vind mijn paard echt de liefste maar 100% vertrouwen neej wel 95% maar niet de hele 100% nee echt niet

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 12:00

Kitty schreef:
Als die negenjarige al een paar jaartjes rijdt en ook wel wat pony's gereden heeft die niet op de automaat staan, zou zij best een jongere pony kunnen rijden.
Begint die negenjarige nog maar net met paardrijden, dan zou ik haar niet op een jonge (hoe braaf dan ook) pony willen hebben.

Een groene ruiter (wat voor leeftijd dan ook) hoort op een brave, wat meer ervaren paard of pony.

Die 9 jarige is 1,5 jaar daarvoor begonnen op een 3,5 jarige welsh A, waar gen versnelling opzat behalve als ze opgejaagd werd met een zweep en dan nog...... Mijn dochter heeft eigenlijk alleen maar jonge pony's gehad, ook jaarlingen (en NEE niet om op te rijden, maar voor de verantwoordelijkheid, en JA het dier liep in een kuddetje, en JA dat dier mocht paard zijn en blijven. De verantwoordelijkheid was, stal, voer en weide)

Ik ben van mening dat groen + groen = plussen en minnen
dat je niet selecteerd op leeftijd maar of het past ja of nee, of het klikt of het dier braaf en betrouwbaar is.
Want ik heb ook 20 jarigen gezien met een truccendoos waar een goochelaar jaloers op zou zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:07

lovelyhorses schreef:
Lielle schreef:

En mijn eigen ervaring:

een paard/pony is niet 100% betrouwbaar het blijft een dier....en wij mensen zijn ook niet 100% betrouwbaar.....het gaat 9 van de 10 keer goed maar die 1ne keer....gaat het fout. ik vind mijn paard echt de liefste maar 100% vertrouwen neej wel 95% maar niet de hele 100% nee echt niet

even een toelichting op wat ik betrouwbaar noem. Het gaat mij er dan om dat het paard altijd eerlijk is in zijn reacties en geen misbruik maakt van de onervarenheid van de ruiter. En daarvoor durf ik bij Trammelant mijn handen in het vuur te steken. Natuurlijk kan hij ook schrikken en wegspringen, maar dat maakt hem niet onbetrouwbaar.
/add

dat laatste stukje moet eigenlijk in de verleden tijd staan, Trammelant is met pensioen.

Een ander paard van ons heeft een tijdje terug met een beginner dus wel eigen initiatief getoond door zomaar uit eigen overweging een flinke steilsprong te springen (80/90 cm) terwijl de amazone in kwestie totaal niet die bedoeling had. Raimaer had zoiets van 'he, daar staat een hindernis, dat ga ik eens leuk springen Haha! ' En dat was uit een hoek die in een echte barrage niet had misstaan.
En ook zij is niet onbetrouwbaar maar in dit geval maakte ze dus wel misbruik van de ruiter, want toen ik erop zat, was er geen haar op haar hoofd dat daarover dacht. En Trammelant zou dat dus nooit gedaan hebben.

/edit
toevoeging en typo
Laatst bijgewerkt door Lielle op 26-04-05 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 12:15

Precies: ook met een 18 doorgewinterde manegepony die bomproof is kunnen ongelukken gebeuren.... daarom wordt het ook een ongeluk genoemd en geen opzet als er iets gebeurd met een paard/pony.
En ik denk niet dat ik een potentiele moordenaar gekocht heb voor mijn dochter.

En ben momenteel zoekende naar een opvolger (paard) voor de pony, kan dochterlief peerd leren kennen en peerd dochter en dat werkt als een trein Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:35

Het kan prima, maar wel met de juiste begeleiding.

Hier 'mijn' 2 4-jarigen aan het werk. Het zijn Roos en mijn buurmeisje Annelinde. Ze doen het echt super samen. Annelinde rijd ook mijn 8 jarige dekhengst.
Afbeelding

Dennis en Roos zijn er 2 die er wel voor zorgen dat je er niet af val. Nicky van mijn zusje ook. Angel daar in tegen is wel braaf, maar die maakt ook misbruik van de onkunde van een beginner.

Roos, Dennis en Nicky heb ik zelf mijn handen aan vol, maar zet er een beginner op en ze zijn zo verschrikkelijk veel braver.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:21

Mij Zusjae is 9 en heeft nu een 3 jarige C pony van 1.35 Hiervoor had ze een shetlander waar ze m1 dress mee was en L springen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 14:04

Goede begeleiding hebben kinderen, eigenlijk iedereen altijd nodig.
En heeft dat niets te maken met wel of geen jonge pony.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:09

Is dat Britt?
Pff, is die even groot geworden zeg. Ze is volgens mij, wat aan de foto's te zien valt, enorm vooruit gegaan.

Ontopic: Ik denk over het algemeen wel: Jonge kinderen + rustige (oudere) paarden. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Ligt ook aan de ervaring van het kind, hoe het zelf is ingesteld (snel bang ed)

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:56

Nou ik zal je gelijk even mijn verhaal vertellen.

Ik kreeg op mijn 7e een pony van mijn ouders. Nou had ik toen de pech dat mijn ouders toen nog niet zo'n verstand hadden van paarden, in ieder geval niet genoeg om een goede pony uit te zoeken. Ze hadden iemand ingeschakeld die er wel verstand van had (achteraf bleek dat ook niet echt het geval). Maar goed ik kreeg een pony!
Nou is het denk je zo dat als je van de manege komt (waar het gros van de pony's lief zijn en waar je uren mee kon knuffelen) je een pony krijgt die aan alle ijsen voldoet (nou was ik 7, nu snap ik wel dat zo'n paard nog ontdekt moet worden Tong uitsteken die echt alles kan). Maar toen ze eindelijk een pony hadden gevonden, bleek het alles te zijn behalve de pony die ik wou! Ze beet, sloeg en was gemeen in de stal. Er was niet mee te knuffelen, poetsen was en ramp, en dan heb ik het nog niet over het rijden..... Mijn pony was toen net 4, super groen nog.
Ik viel er ongeveer 20x af met rijden en ze probeerde alles om maar niet te hoeven werken.

Nu zijn we ongeveer 6 jaar verder. Mijn pony is nu 10 en ik ben nu 12. En nu mag ik bijna Z-springen met haar starten en met dressuren gaat het ook super. Ik heb er ongeveer 4 jaar nauwelijks op gereden (ik had toen bijrijders). Nu sinds 2 jaar heb ik eindelijk het vertrouwen gevonden om op d'r te klimmen en nu zou ik d'r nooit meer kwijt willen. Ik heb veel van haar geleert en ze heeft (maar das normaal) nog steeds haar kuren.
In de tussentijd (in de 4 jaar) reed ik eigenlijk altijd op de grote fries van mijn moeder en op mijn shetlander. Die hebben mij wel weer het vertrouwen gegeven.

Ik denk dat je voor een kind het beste een ervaren pony kunt kopen, ook al denk ik dat je van een groene pony het meeste leert. Een pony die het kunstje al kent en braaf is, geeft iemand wel vertrouwen. Ik zou kiezen voor een oudere pony!