kneuzing in hoef en ijzer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Henla

kneuzing in hoef en ijzer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 21:24

Mijn pony is woensdag opnieuw beslagen. Ik was er zelf niet bij, maar de eigenaresse van stal wel. De hoefsmid kwam een redelijk grote kneuzing in de hoef tegen (waarschijnlijk van een scheef getrapte plate). Nu heeft hij er weer een ijzer onder gezet en zei dat dat geen kwaad kon. Alleen loopt mij pony er nu kreupel op. Morgen komt de hoefsmid weer en kijkt er dan naar en haalt de plates eraf als dat nodig is. Alleen als de plates er onder vandaan gaan wordt de hoef dan niet nog gevoeliger? Als hij bijvoorbeeld op een klein steentje trapt buiten o.i.d.? Iemand hier ervaring mee?

Antheman

Re: kneuzing in hoef en ijzer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:26

Wat is een Plate??

Daar heb ik nog nooit van gehoord!

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 21:41

een sliding ijzer

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:11

henla_tent schreef:
een sliding ijzer

Dank je!
Weer wat geleerd.

En om antwoord te geven: ja, je paard zal waarschijnlijk gevoeliger lopen als het ijzer eronder vandaan is.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:15

een kneuzing kan een zoolzweer veroorzaken. dit is echt super pijnlijk en je paard staat van de 1 op andere dag op 3 benen. het kan een hele tijd duren voor de zweer zich openbaart. Je smid zal dan de zweer opensnijden zodat de druk er ad is en vrijwel gelijk loopt je paard al stukken beter. Ik denk dus dat je msid morgen gaat kijken of jouw paard ook een zweer heeft . Houdt ie m even zonder ijzers dan zal ie gevoeliger lopen als er wat dwars zit in de hoef. succes!!