Lijnzaad, koken of niet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manuella23

Lijnzaad, koken of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 19:33

Ik heb lijnzaad gekocht, maar nu weet ik niet of ik het moet koken of niet, want vroeger had ik dat eens geprobeert (nog bij m'n vorige pony) maar dan werd dat een slijmerige brij. Ik ben toen vergeten te vragen aan de dierenarts of het echt moet. Want soms zijn de zaadjes 'gehakt' deze zijn gewoon hele zaadjes.
Een vriendin vanmij geeft er ook zelfgemaakte, en dat zijn eerder brokjes/zandachtig. Hoe moet ik ze nu geven, koken of niet, en hoeveel moet ik ervan geven?
Ik geef ze om te helpen verharen en een gezondere vacht te hebben (is net ziek geweest)

dorientjuh

Re: Lijnzaad, koken of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:43

Altijd koken. Als je ze niet kookt, dan zijn ze geloof ik giftig. En als het slijmerig wordt bij het koken: dit hoort zo Haha! . Maar de hoeveelheid zou ik eigenlijk niet weten.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 20:04

Maar toen ik ze kookte at ze deze niet meer op denkik (is ondertussen ook al 3 jaar geleden)
En een vriendin van me gaf ze gewoon zo.
Doordat het zo'n slijmerige bedoeling word, vormt het ook proppen denk ik
Kan ook dat ik het helemaal mis heb hoor!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:11

hele zaadjes moet je in ieder geval wel koken, anders kan het giftig zijn.
Je hebt tegenwoordig ook lijnmeel of lijnzaadbrokjes en die hoef je niet te koken (veel makkelijker).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:14

Je moet het koken tot dat het slijmerig is. En als hij het niet lust kan je het door het voer doen. Ongekookt lijnzaad is giftig.
Je kan ook lijnzaadolie geven, maar dat is vrij duur.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 20:34

ok, en hoeveel mag/kan ik er dan best van geven?
En hoelang mag ik het bewaren om te geven na het koken, of moet hij het eten meteen na het koken?
(word een leuk kook-tijdje Haha! elke dag lijnzaadjes, m'n mama zal blij zijn Vork )

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:40

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:45

je doet een bodempje water in een pannetje en zoveel lijnzaadjes als je voor 2 dagen nodig bent Clown (das ongeveer een klein kopje vol Haha! )
dit breng je aan de kook en laat het zachtjes doorkoken totdat de zaadjes opengaan (die brei dus). afkoelen laten en dan kun je, ligt eraan hoe groot je paard pony is, 1 á 2 eetlepels per keer geven.

wel zoveel water in het pannetje doen dat de lijnzaadjes allemaal onder water zijn. en niet te veel maken het is maar een dag of 2 goed.

gewoon door het voer doen, die van mij vinden het allemaal lekker en er is geen die het daarom laat staan.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:17

Volgens een oude wijsheid mag je een pijpekop per dag ongekookt voeren. En dat is net zat en scheelt een hele hoop rotzooi!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:07

wij voeren het altijd ongekookt. of het goed is... geen idee maar ze leven allemaal nog.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 23:25

Ik heb ook een jaar lang mijn paarden, maismeel en lijnzaad(ongekookt) gevoerd. Ik mengde 2 x 2zakken met elkaar en gaf de paarden daar 4 kilo per dag van. Ze mankeerde er niets van. Maar toen ik hoorde dat het giftig zou zijn ben ik er wel mee gestopt.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 02:36

santos schreef:
Ik heb ook een jaar lang mijn paarden, maismeel en lijnzaad(ongekookt) gevoerd. Ik mengde 2 x 2zakken met elkaar en gaf de paarden daar 4 kilo per dag van. Ze mankeerde er niets van. Maar toen ik hoorde dat het giftig zou zijn ben ik er wel mee gestopt.

Er zit blauwzuur in, dat kan zich op gaan hopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 07:58

de slijm die je ziet bij het lijnzaad is nu juist datgene wat het werk doet!!
dus dat is goed, die slijm zorgt ervoor dat de darmen schoon worden, en....doordat je het slijm ziet, kan het paard het beter verteren.

als je ongekookte lijnzaad zou voeren, zou het paard eerst door het zaadje moeten breken en dan de inhoud gaan verteren. dat duurt veel langer, en bovendien ongekookt bevat het een stofje die juist weer slecht is voor een paard.

gewoon in een pannetje doen, lekker water erbij, en laten pruttelen, hoe meer slijm je ziet hoe beter het is.
ongeveer een half uurtje koken is genoeg als je gebroken lijnzaad hebt
Haha!

ohw ja:
1x per week 80 gram( kopje vol) per paard is meer dan genoeg, vaker geven is juist weer slecht voor de darmen....( door die slijm krijg je dan luie darmen)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:18

Koken. Toen ik dat voor de eerste keer maakte dacht ik ook wat is dit nou weer voor smurrie, maar zo hoor het juist idd. Lachen

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:22

Een handje ongekookte lijnzaad kan geen kwaad. Ik heb zelf de ervaring dat paarden die gekookte slijmerige massa niet echt lekker vinden..
Ik geef zelf mijn paarden geel lijnzaad (hongaars) van jordenshippo, dat vinden ze wel lekker, en daar zit minder blauwzuur in geloof ik. Ze glimmen in ieder geval mooi Lachen

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:06

laura2span schreef:
wij voeren het altijd ongekookt. of het goed is... geen idee maar ze leven allemaal nog.

Sorry, maar da's wel een heel makkelijke houding.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 15:56

Ik kook het altijd. Mijn paarden vinden het heerlijk. Ik gebruik niet superveel water, dus het wordt uiteindelijk een grote slijmklont.
Hup zo in de voerbakken en ze staan een hele tijd te soppen, het aan de muur te smeren en het weer op te likken....
Het enige nadeel is dat mijn fjord het wel eens aan de shet afveegt.... de shet loopt dus wel eens met een opgedroogde klont smurrie op haar rug Knipoog