Peterina schreef:En controle op tweeling dracht, of HOEFT dat niet volgens jou?
Nee, dat hoeft niet. Als je weinig geld te besteden hebt, kun je scannen best overslaan. De kans op tweelingdracht is 1 op 2000. Dat KAN opwegen tegen de kosten. Ik zelf heb het in 25 jaar fokken nog nooit op 60 dagen gedaan en ook nog nooit een tweelingdracht gehad. Ik laat wel altijd op 19 dagen scannen, tenzij het zo laat in het jaar is dat ik, ook bij gust zijn, toch niet opnieuw zou laten dekken
Peterina schreef:Kosten van een drachtig merrie:
Scan ... ZEKER eenmaal op 20 dagen voor bevestigen van dracht en controle op tweeling dracht, indien nodig (omdat het niet altijd te zien is) nog een scan op 6 weken dracht.
Voeding ... goed kwaliteit voer gedurende dracht, laatste 2-3 maanden voer met hogere eiwit waarde = duurder
Inenting ... normale inentingen (tetanus, griep), voor rhino extra op 5 + 7 + 9 maanden.
Ontworming ... dit is afhankelijk van je wei besmetting ... normaal om de 3 maanden bij ons waarvan +/- 2 weken voor einde dracht.
Geboorte ... op stal het nodige EHBO materiaal in geval dat je moet helpen (ontsmettings zeep, ontsmettings middel, afbind touw);
Veulen ... binnen 24 uur het veulen prik door dierenarts, dus bezoek dierenarts ... na 2 weken al eerste ontwormingskuur en daarna iedere 6 weken.
Als je geluk hebt dan zijn dit de basis kostgevend dingen.
Voeding hoefde TS niet te weten, zat bij stalprijs mee in, dus heb ik buiten beschouwing gelaten.
Inenting tegen rhino wordt door veel DA gezien als onzin, omdat het vaccin onvoldoende beschermt. Als je op een kleine stal staat met weinig wisselingen van paarden kun je je de kosten besparen.
Ontworming is niet anders/vaker dan bij een niet-drachtig paard.
Kosten tijden en na de bevalling werd ook niet om gevraagd, heb ik dus ook buiten beschouwing gelaten. Overigens is ook een 'veulenprik' (met immunoglobulines en vitamines) onzin als het veulen goed drinkt en de merrie goed biest geeft en in goede gezondheid verkeert.
Nogmaals: tijdens de dracht kost het je niets of hooguit 1 of 2 x scannen. (Extra voeding dus buiten beschouwing gelaten omdat dat kennelijk bij de pensionprijs van TS in zit)
De kosten komen inderdaad pas daarna en dan vooral als de geboorte niet vlekkeloos verloopt. Bij een probleemloze geboorte heb je óók geen extra kosten.