veulentje fokken... kosten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xThalyx

veulentje fokken... kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 19:10

Hallo,

Ik ben benieuwd of iemand de kosten heeft bijgehouden van de dracht van de merrie..
Ik bedoel hiermee de tijd dat het IN de buik zit.. dus die 9 maanden maar dan zonder insemineren want de kosten van de hengst verschillen natuurlijk per hengst..
Ben benieuwd.. Lachen

Groetjes Ilona

Ylana

Re: veulentje fokken... kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:18

Dit topic ga ik eens heel goed in de gaten houden.
Dit is nou ook de vraag die ik in gedachten had.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:24

De tijd dat het veulen nog niet geboren is, zijn relatief goedkoop. De laatste 3 mnd van de dracht hoef je de merrie pas echt extra te voeren. En dan kun je het dus zo duur maken als je zelf wilt. Dure brokken, voedingsupplementen etc, het kan allemaal.
En verder rond de geboorte kost het heel wat nachtrust!!

Maar na de geboorte kunnen de kosten flink oplopen, dat bleek afgelopen jaar bij mijn veulen ook wel.
Die had een beetje een moeilijke start, was behoorlijk verzwakt en kon daardoor zijn biest niet binnen krijgen. Dus de veearts is er enkele keren voor komen rijden, neussonde etc.
Daarna heeft het weer een hele hoop nachtrust gekost omdat de merrie haar niet liet drinken.
Vervolgens kreeg ie een navelbreuk. Dit was goed en wel weggetrokken, toen werd ie heel ziek, veearts erbij, kuren met antibiotica, maar hij werd alleen maar zieker. Dus naar de kliniek, foto laten maken, los stuk bot in zijn binnen dijbeen. Waarschijnlijk door een klap van moeders.
Dus een operatie en een week kliniek samen met moeders.

Nu zijn we bijna een jaar verder en groeit ie super. Maar de eerste maanden heeft ie zijn naam eer aan gedaan: Collector's Item

Ik koop volgende keer een paard, dat is niet alleen goedkoper, maar ook minder risico en minder verrassingen!!

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 19:52

Oki thnx voor je reactie maar hoeveel kost het nou als het in de buik zit en hoevaak moet er controle komen enzo? Het extra voer maakt niet zoveel uit zit bij de stallingsprijs..

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:47

De laatste 3 maanden moet de merrie op speciale merriebrok

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:05

Ten eerste zit een veulen 11 maanden in de buik, niet 9 maanden Clown

Ik wil pas een veulen fokken als ik € 2000,-- apart heb. € 1000,-- voor het insemineren en dan de rest voor DA kosten e.d.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:17

Na de dekking laat je 1 x scannen om te controleren of ze drachtig is. Kost inclusief voorrijkosten als je dierenarts het aan huis komt doen ongeveer €60,-
Verder controleer je niks, al die 11 maanden niet.
En zelfs die scan HOEFT niet, je kunt ook goed opletten of je paard niet meer hengstig wordt of schouwen met een hengst.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:57

Ibbel schreef:
En zelfs die scan HOEFT niet, je kunt ook goed opletten of je paard niet meer hengstig wordt of schouwen met een hengst.

En controle op tweeling dracht, of HOEFT dat niet volgens jou?

Kosten van een drachtig merrie:
Scan ... ZEKER eenmaal op 20 dagen voor bevestigen van dracht en controle op tweeling dracht, indien nodig (omdat het niet altijd te zien is) nog een scan op 6 weken dracht.
Voeding ... goed kwaliteit voer gedurende dracht, laatste 2-3 maanden voer met hogere eiwit waarde = duurder
Inenting ... normale inentingen (tetanus, griep), voor rhino extra op 5 + 7 + 9 maanden.
Ontworming ... dit is afhankelijk van je wei besmetting ... normaal om de 3 maanden bij ons waarvan +/- 2 weken voor einde dracht.
Geboorte ... op stal het nodige EHBO materiaal in geval dat je moet helpen (ontsmettings zeep, ontsmettings middel, afbind touw);
Veulen ... binnen 24 uur het veulen prik door dierenarts, dus bezoek dierenarts ... na 2 weken al eerste ontwormingskuur en daarna iedere 6 weken.
Als je geluk hebt dan zijn dit de basis kostgevend dingen.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:59

hoi,

voor zover ik weet kost een veulen fokken meer dan dat het opbrengt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 17:25

Peterina schreef:
En controle op tweeling dracht, of HOEFT dat niet volgens jou?

Nee, dat hoeft niet. Als je weinig geld te besteden hebt, kun je scannen best overslaan. De kans op tweelingdracht is 1 op 2000. Dat KAN opwegen tegen de kosten. Ik zelf heb het in 25 jaar fokken nog nooit op 60 dagen gedaan en ook nog nooit een tweelingdracht gehad. Ik laat wel altijd op 19 dagen scannen, tenzij het zo laat in het jaar is dat ik, ook bij gust zijn, toch niet opnieuw zou laten dekken

Peterina schreef:
Kosten van een drachtig merrie:
Scan ... ZEKER eenmaal op 20 dagen voor bevestigen van dracht en controle op tweeling dracht, indien nodig (omdat het niet altijd te zien is) nog een scan op 6 weken dracht.
Voeding ... goed kwaliteit voer gedurende dracht, laatste 2-3 maanden voer met hogere eiwit waarde = duurder
Inenting ... normale inentingen (tetanus, griep), voor rhino extra op 5 + 7 + 9 maanden.
Ontworming ... dit is afhankelijk van je wei besmetting ... normaal om de 3 maanden bij ons waarvan +/- 2 weken voor einde dracht.
Geboorte ... op stal het nodige EHBO materiaal in geval dat je moet helpen (ontsmettings zeep, ontsmettings middel, afbind touw);
Veulen ... binnen 24 uur het veulen prik door dierenarts, dus bezoek dierenarts ... na 2 weken al eerste ontwormingskuur en daarna iedere 6 weken.
Als je geluk hebt dan zijn dit de basis kostgevend dingen.

Voeding hoefde TS niet te weten, zat bij stalprijs mee in, dus heb ik buiten beschouwing gelaten.
Inenting tegen rhino wordt door veel DA gezien als onzin, omdat het vaccin onvoldoende beschermt. Als je op een kleine stal staat met weinig wisselingen van paarden kun je je de kosten besparen.
Ontworming is niet anders/vaker dan bij een niet-drachtig paard.
Kosten tijden en na de bevalling werd ook niet om gevraagd, heb ik dus ook buiten beschouwing gelaten. Overigens is ook een 'veulenprik' (met immunoglobulines en vitamines) onzin als het veulen goed drinkt en de merrie goed biest geeft en in goede gezondheid verkeert.

Nogmaals: tijdens de dracht kost het je niets of hooguit 1 of 2 x scannen. (Extra voeding dus buiten beschouwing gelaten omdat dat kennelijk bij de pensionprijs van TS in zit)
De kosten komen inderdaad pas daarna en dan vooral als de geboorte niet vlekkeloos verloopt. Bij een probleemloze geboorte heb je óók geen extra kosten.

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 17:31

Ik heb mijn merrie idd ook 1 keer laten scannen en verder de laatste 2 a 3 maanden merriebrok gegeven. Ik heb alleen de ervaring dat wanneer ik intensief aan het rijden ben, ze meer biks krijgt en dat dat uiteindelijk evenduur is als wanneer ze minder duurdere merriebrok krijgt.

Dus het zal alleen de scan zijn die je moet betalen.... maar dan Nagelbijten / Gniffelen

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 17:33

Zeer intressant topic. Deze ga ik ook goed in de gaten houden want ik fok dit jaar mijn eerste veulen. Mijn merrie is vorig jaar ster merrie geworden.
Ik heb me al een goed boek aangeschaft en krijg hulp van ervaren personen die vlak bij wonen.
Ik heb toch ook voor de zekerheid 2000 euro aan de kant staan je weet maar nooit en het allerlaatste wat ik zou willen is dat er wat met mijn merrie gebeurd. Ze word ook minstens 3 keer gescand "better save than sorry" zeg ik maar.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 08:37

ok bedankt voor jullie reactie's ik ga dit jaar in ieder geval nog even hard doorsparen Tong uitsteken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:48

kirstin schreef:
Ik heb mijn merrie idd ook 1 keer laten scannen en verder de laatste 2 a 3 maanden merriebrok gegeven. Ik heb alleen de ervaring dat wanneer ik intensief aan het rijden ben, ze meer biks krijgt en dat dat uiteindelijk evenduur is als wanneer ze minder duurdere merriebrok krijgt.

Dus het zal alleen de scan zijn die je moet betalen.... maar dan Nagelbijten / Gniffelen

Die ervaring heb ik ook. Mijn merrie is over 2 weken uitgeteld, het enige wat het me tot nu toe extra heeft gekost zijn de kosten van de dekking en 2 keer scannen. Hoewel ik geluk had en van de 1ste keer geen rekening heb gehad! Lips are sealed

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:07

Ik heb je een PM gestuurd

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:16

Afhankelijk van de merrie en wat je tegen komt... Sowieso dus 1x scannen. Extra entingen als je het nodig vind, ik ent 2x per jaar, dus de rhino krijgen ze niet extra, en dat kost me dus ook niet meer als wanneer ik niet fok, dan krijgen ze de entingen ook... Waar ik zelf wel extra kosten aan heb is het voer, Shanaya moet van begin af aardig wat krijgen om te voorkomen dat ze er zelf onder lijd, ze geeft vreselijk veel aan het veulen (vandaar die reuzen als ze geboren worden Knipoog ) en natuurlijk extra stro de laatste maanden. Hou er wel rekening mee dat als er iets met je merrie gebeurt, dan heb je vaak extra kosten aan opvoelen of scannen of behandeling ivm het veulen en de controle op de gezondheid daarvan. Njadien moet nog 40 dagen, ze is spierbevangen geraakt 3 weken geleden, ook toen moest ze extra opgevoeld worden om te controleren of daar alles nog goed ging, even zeker weten dat er geen sprake is van draaing van de baarmoeder enzo...
Verder kan er tijdens de dracht het eea zijn waarom de DA voor controle moet komen (soms kan dat ook telefonisch gelukkig) zoals afscheiding e.d. Een extra wormenkuurtje, bijtijds nog een keer bekappen en evt. bij ijzers die er af laten halen. De grootste kosten zijn bij een normale, gezonde dracht zonder problemen vaak alleen de dekking, en de normale DA kosten. Als er wat mis gaat tijdens de dracht of bij de bevalling dan overheersen de DA kosten al gauw boven de dekkosten...

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:11

Tjah, mijn mening is dat het ligt aan wat je eigen wensen zijn.
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, maar extra kosten hoef je eigenlijk niet te maken, hoogstens een beetje in het voer.

Een enting van het veulen direct na de bevalling is ook niet noodzakelijk wanneer de merrie in de laatste maanden van de dracht geent is. Het veulen krijgt dan namelijk op die manier en via de melk voldoende antistoffen mee.

Tuurlijk heb je iets meer risico op dierenarts bezoek dan wanneer je een niet drachtig paard hebt staan, dus een potje voor de DA kan handig zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:14

Wat is de laatste maanden? Mijn merrie is in januari ge-ent, en over 2 weken uitgeteld. Neem aan dat dat te lang geleden is?

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 14:46

We heb nu 1 zelf gefokte merrie..

Je hebt het dekgeld.
Dan moeten ze nog een keer scannen.
Eventueel merriebrok bijvoeren.
Als de dracht verder goed verloopt heb je daar nog niet veel kosten aan.

Dan word het veulen geboren.
Dan laten wij altijd de DA komen om te kijken of alles goed is.
Bij de moeder kwam bv de nageborte er niet af. Die moest de Da er heel voorzichtig afschrapen. Ze had dit netjes gedaan en was er helemaal afgekomen. Daarna moest de merrie nog een aantal dagen gespoeld worden ivm dat er een onsteking bij kan komen.
Het veulen dronk niet. Dus moest met de fles. Dat lukte ook niet. Dus op den duur moest hij zelfs zonde voeding. Na 20 uur dronk het veulen zelf pas.

dus dat was al een koste plaatje.
Daarna ging alles goed. Ze mochten lekker op de wei. In de wei kan er natuurlijk ook van alles gebeuren.

Dus dan moet dat nog maar 3 jaar goed gaan.
Dan heb je nog de koste van de weide en op den duur misschien voor de opfok.
Dan komen er hoefsmid, wormenkuur,entingen enz nog bij.