C of D pony, tot welk gewicht berijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miem

C of D pony, tot welk gewicht berijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 15:35

Ik heb een vraag, tot welk gewicht kun je ongeveer op een grote maat D/kleine maat E pony rijden? En welke schoftmaat heeft zo'n pony?

Ik heb al wel wat rondgekeken op internet maar er zijn zoveel sites over paarden dat ik het niet zo snel kan vinden. Jullie weten dat vast wel.

Miem

Schatjes

Re: C of D pony, tot welk gewicht berijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:26

ik denk D tot 65 kg (ligt ook natuurlijk aan bouw) E-pony tot 75 misschien ook 80. C tot 55. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dit erbij in de buurt komt. Vaak gaan ze van het gewicht uit van de ponny. Ik weet niet meer zeker wat er precies de regel voor was. Het leek een beetje op Voorbeeld: eenderde van zijn eigen gewicht. Weet niet meer wat het zekerweten was. Dit was als voorbeeld Knipoog

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:35

Ik weeg 52 kilo. En ik berijd me oude c'tje nog 2 x in de week.Vind ze heerlijk!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:58

Ik denk dat daar niet echt richtlijnen voor te geven zijn... een brede C, zoals mijn haf, kan meer hebben dan een smalle D

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:32

wendytjeG schreef:
Ik denk dat daar niet echt richtlijnen voor te geven zijn... een brede C, zoals mijn haf, kan meer hebben dan een smalle D

Inderdaad, Haflingers en Fjorden zijn weer veel sterker en kunnen zelfs gewoon volwassen mensen van 80 Kg dragen. Als ik niet overdrijf haha.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:39

Schatjes schreef:
wendytjeG schreef:

Inderdaad, Haflingers en Fjorden zijn weer veel sterker en kunnen zelfs gewoon volwassen mensen van 80 Kg dragen. Als ik niet overdrijf haha.

Dan overdrijf je niet hoor. Dennis (een shet van 94 cm) sjouwt rustig met mijn friend van 85 kg weg(oke, geen gewoonte van maken, dat geef ik toe). Dus dan kan een hafje of een fjord dat ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:04

De oude regel van de cavallerie was: 1/7 van het gewicht van het paard. Nou eiste de cavallerie nogal veel van z'n paarden (om het eufemistisch uit te drukken), dus ik denk dat als je 1/6 aanhoudt je paard niet persé aan het pesten bent Haha!

Dus een C maat Fjord van 420 kg kan je rustig met 70 kilo op gaan zitten. Maar een licht gebouwde Welsh C pony van zeg 300 kilo, daar is 50 kilo dan wel zo'n beetje de grens.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:28

Ik weeg 56 kg en rijd in de zomer elke dag met mijn c pony van 136,6. Ligt natuurlijk wel aan de bouw van het paardje. Ze is iig geen iel welshje, maar redelijk stevig. Ik merk niet dat ze dat zwaar vind, ze geeft nog gerust een bok en recen gaat ook nog erg goed Haha!

Kalimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:34

Nou , ik weeg 52kilo + zadel 3-4kilo op mijn C-pony van 1.m37.
Geeft geen problemen. Ik vindt het eerder onwennig dan hij (die kleine pasjes vergeleken met paarden!!) maar we hebben plezier.
Ik ben trouwens ook maar 1m60 groot/klein dus mijn voeten komen net aan zijn buikrand.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:37

het ligt aan de bouw van de pony, aan de bouw van de ruiter, aan het gewicht van de pony... ik paste bijv niet meer op mijn D-pony van 1.47, maar wel op n andere D-pony van 1,47.... dat ligt gewoon echt aan de bouw! en op n arabiertje van 1.54 hoef je mij ook niet te zetten, terwijl mijn KWPNmerrie van 1.54 wel goed past...
Je moet t per pony en combinatie bekijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:03

Mijn paardje, een arabiertje (grote D) wordt nu bijna dagelijks bereden door mij. 1.65 lang, 72 kg licht Haha! . Bokken kan ze als de beste Bloos . Ze heeft er echt geen moeite mee. Pony´s kunnen echt wel wat hebben hoor.
Ooit IJslanders gezien? Bij endurance worden arabieren gereden door stevige mannen, veel km en veel controles, en dat gaat allemaal goed.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:49

Coby schreef:
Mijn paardje, een arabiertje (grote D) wordt nu bijna dagelijks bereden door mij. 1.65 lang, 72 kg licht Haha! . Bokken kan ze als de beste Bloos . Ze heeft er echt geen moeite mee. Pony´s kunnen echt wel wat hebben hoor.
Ooit IJslanders gezien? Bij endurance worden arabieren gereden door stevige mannen, veel km en veel controles, en dat gaat allemaal goed.

Daarom zullen arabiertjes ook wel tot de paarden behoren en niet ponny's in het buitenland Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:57

Ik rijd met mijn 1.60m en 64 kilo ook op een haf van 1,35m. De haf kan dat prima aan.
In het verleden heb ik ook op een welsh van 1.17m gereden, ook dat ging goed... ook al is dat een minder mooi plaatje natuurlijk.
Op een C of D pony kun je dus volgens mij nog heel lang vooruit hoor Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:16

zoals eerder gezegt licht aan verschillende factoren
ik rijd nu zelf op een pony (kruizing ijslander haflinger) van 128
ben zelf ongeveer 160 en weeg 85 ze heeft t er alles behalve moeilijk mee maar het is dan ook een hele stevige pony (en momenteel een beetje te uhm dik)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:22

kennis van mij heeft een stevige grote c pony en weegt 75 kilo, en hat gaat prima, pony heeft er totaal geen moeite mee.
ligt aan t paard, denk dat je een wat jongere pony ook meer kan hebben dan een oudje.