passend zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 10:13

ik dacht altijd dat de inches van een zadel aangaven op wat voor soort paard het paste, maar nu blijkt dat de maat voor de ruiter te zijn Koe . maar nu zie ik nooit als een zadel verkocht wordt een maat voor het paard erop. elk zadel past toch niet op elk paard? en hoeveel inch zadel past mij? hoe meet ik dat? als ik op het paard van iemand anders rijdt heb ik nooit last van een te groot/te klein zadel dus maken die inches wel zoveel uit? en wat voor soort zadel zouden jullie me aanraden? ik zoek een betaalbaar tweedehands zadel van 100/200 euro.

Zazoo

Re: passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 10:15

ps ik wil er vooral veel mee buitenrijden en heel af en toe wat springen en dressuur

Divine

Re: passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:57

Hoi,

Het aantal inches zegt iets over de grootte van de lepel, van voor tot achterkant gemeten. Iemand met een niet zo'n dikke kont kan prima in een 17 of 17,5 inch, ben je groter, dan is een 18 inch aan te raden. De maat voor het paard is af te leiden uit de boommaat. Dit geeft de maat aan tussen de voorkussens, aan de bovenkant van de kussens. 28-29 is smal, 30-31 is normaal en 32 en hoger is voor paarden met een extra brede schoft of schouderpartij.
Je moet dus bij het uitzoeken van een zadel naar jezelf en naar je paard kijken. Jij moet goed in het zadel passen en het zadel moet perfect op je paard liggen. Is je paard breed en je legt daar een zadel op met een boombreedt van 30, dan zal het problemen/verwondingen krijgen.
Als je het niet goed kan bepalen, laat er dan iemand naar kijken die er verstand van heeft. De meeste ruitersportzaken verkopen ook tweedehandszadels en vaak hebben ze ook wel verstand van zaken. Bij Divoza hebben ze een zadelpasservice, dan komen ze aan huis met nieuwe en gebruikte zadels en kun je ze uitproberen. Zij kunnen ook bepalen of een zadel goed ligt.
Dan nog welk type zadel: Een dressuurzadel is voornamelijk voor dressuur bedoeld. Buiten rijden en springen gaat gewoon lastig met zo'n zadel, het is er niet voor gebouwd. Een springzadel kun je prima mee buitenrijden en springen, en ook dressuur lukt wel. Wil je verder komen met dressuur, dan is op den duur een dressuurzadel meer geschikt. Als je nu van alles wilt doen, neem dan een veelzijdigheidszadel. Hiermee kun je alles doen. Ze zijn een kruising tussen dressuur en springzadels en ook prima om mee buiten te rijden. De meeste mensen rijden ook met een veelzijdigheidszadel.

Succes met kiezen, en ga voor hulp/kennis even naar een ruitersportzaak.

Groetjes!