Vinden jullie proef dier vrij onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ja, dom gelul. Beter op een dier dan een mens.
4 (8%)
Nee! Het kan niet langer zo meer!
33 (67%)
Beetje, ik heb er niet echt medelijde mee
12 (24%)

Totaal aantal stemmen: 49

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 09:23

Hallo, ik zag net de reclame van dat paard van proef dier vrij. Ik ben op die site geweest: www.proefdiervrij.nl

En heb al die filmpjes gekeken. Ik kreeg toch echt wel de tranen van in me ogen.

Maar toch ben ik wel benieuwd wie het onzin vind, en wie niet of een beetje...

Ik vind zelf dat dit niet meer zo kan!

shana

Re: Vinden jullie proef dier vrij onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:36

dit kan niet !!

er zijn verschillende testen die zinloos zijn maar toch uitgevoerd worden , zoals een test voor nog een nieuwe geur van badschuim enz

tegenwoordig kunnen ze ook testen doen op " in vitro " ( of hoe noemt zoiets , zodat er geen levende dieren meer hoeven gebruikt te worden

ik heb een aantal jaar gestudeerd voor dierenarts en er zaten toen een hond die getest werd op teelbalkanker , het beest zat constant onder het bloed en zat een hele dag in een hok waar hij amper kon in draaien of rechtstaan , de bodem van het hok waren dikke tralies zodat zijn urine en stoelgang recht naar beneden viel , dit is me altijd bijgebleven en het was echt zo zielig
wij hadden met de studenten een beurtrol gemaakt om elke dag met die hond te gaan wandelen , ik wilde hem adopteren maar dat mocht niet want het dier moest na het experiment dood gedaan worden
ik denk nog heel veel aan die hond en krijg tranen in men ogen als ik eraan denk

daarom proefdieren NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:40

voor cosmetische doeleinden zeg ik nee, geen proefdieren

Echter, voor de medische wereld valt wat te zeggen natuurlijk. Er moet gewoon een oplossing voor diverse ziektes gevonden worden, en als bijv een paar muizen daar dan aan mee kunnen helpen....

Wel mag er over het algemeen beter voor proefdieren gezorgt worden

ingrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:10

Ik ben weleens in een proefdieren laboratorium geweest, ik had zielige beestjes verwacht en harteloze wetenschappers, maar het tegendeel was waar. De dieren zagen er hartstikke goed verzorgd uit, en zeker niet zielig of ongelukkig. Er werden ratten, honden, konijnen, geiten en varkens gehouden voor medische onderzoeken. Ze werden zo veel mogelijk in groepsverband gehouden, alle dieren hadden iets om mee te spelen in hun hok, de honden kwamen meer buiten dan de gemiddelde huis-hond, er wordt gezorgd dat hun leven zo aangenaam mogelijk is. Wat me ook opviel was dat de verzorgers helemaal niet harteloos waren, maar juist ontzettend met de dieren begaan, zoals ze over de dieren praatten en ze behandelden kon je merken dat ze wel degelijk hart voor die dieren hadden. Varkens die bv voor het vlees worden gehouden hebben het een stuk minder luxe! Het is ook wel logisch dat je je proefdieren goed moet verzorgen, want anders zijn de resultaten van de proef helemaal niet betrouwbaar. Een dier kan nl ook ziek worden van stress e.d. en dan is het moeilijk te achterhalen of een bepaalde reactie door een toegediend medicijn komt of door slechte verzorging. Al met al zie ik liever een dier in een proefdierenlaboratorium dan in de bio-industrie!
Nu heb ik het wel over medische experimenten. Dierproeven voor cosmetica vind ik verwerpelijk, maar dat is in Nederland gelukkig ook verboden. Maar als ik een mens kan redden door een rat op te offeren is voor mij de keuze snel gemaakt!
Dat wil niet zeggen dat ik vind dat proefdiervrij onzin is, het is juist heel goed dat ze de wereld van dierproeven scherp in de gaten houden! Ik vind het alleen jammer dat ze zo'n eenzijdig beeld schetsen.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:55

..vind het echt heel moeilijk om hier een antwoord op te geven..natuurlijk ben ik tegen dieren die worden gebruikt!!..zeker voor make up en dergelijke, ik let daar ook zeker op bij aanschaf..maar aan de andere kant...je kindje zou maar geholpen kunnen worden aan een erge ziekte..dan denk je ook "barst maar dieren!..ik wil mn gezonde kind!"...klinkt banketstaaf maar wel waar!!...daarbij kan ik gwoon geen goed oordeel geven hoe dieren daar leven, er staan hierboven nu een paar voorbeelden die compleet tegenstijdig zijn!....en aan de andere kant..eet je ook vlees!..en eitjes en die beestjes hebben echt geen prettig leven hoor..ook hier kan je weer een middenweg in vinden door te zeggen ik eet alleen scharrelvlees of ik wordt vegatarieer....Het leven is gewoon verschrikkelijk krom!..denk aan stierengevechten in spanje!...die stieren staan 3 jaar lang in de groene weide, lekker dik en mooi te zijn, hebben een leven!!!..dat gunt je elk dier..maar hij is gemaakt en gefokt voor te sterven in die ring...erg????..of niet???..hij heeft wel een puike drie jaar gehad, kunnen hier de koeien niet zeggen die alleen nog maar binnen staan, jaar in en jaar uit tegen dezelfde muur aan te kijken en niet meer buiten komen door het mest overschot..en als ze dan geen melk meer geven of iets teveel gaan kosten qua DA, gaat de kogel ook door de kop!...het leven is gwoon hard voor dieren en hoe dan ook, de mens doet het ze aan!...maar wij mensen willen ook leven en wat geld hebben...je kan veel kwalijk nemen maar niet alles...

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 11:04

OKey, aan een ziekte kan ik nog wel begrijpen..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:28

Er mag in Nederland al jarenlang NIET worden getest op dieren voor make-up. Proefdiervrij geeft die informatie niet, en in die zin vind ik ze irritant. Ze suggeren dat dingen gebeuren die niet waar zijn.

Overigens zijn veel bestanddelen van make-up, met name de basisingredienten, ooit in een grijs verleden wél getest. OOK bv de make-up van the Body Shop gebruikt dragerstoffen die ooit getest zijn. Ook de Body Shop geeft derhalve onvolledige informatie en suggereert dingen die niet waar zijn.

Wettelijk gezien is het VERPLICHT op proefdieren te testen als je een nieuw geneesmiddel op de markt wilt brengen. In die zin kunnen dierproeven dus echt de wereld (nog) niet uit, want dan zou er geen geneesmiddel meer op de markt kunnen komen. Ook niet voor dieren trouwens...

Tenslotte: geen onderzoeker maakt voor z'n lol dieren dood. Als het kan zal een onderzoeker veel liever bv celkweken of andere alternatieven gebruiken. Al was het maar omdat dat goedkoper is dan het gebruik van proefdieren.

PS: Ik ben drs biologie, ik heb hier beroepsmatig mee te maken en weet dus waarover ik het heb.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:33

Ibbel schreef:
Er mag in Nederland al jarenlang NIET worden getest op dieren voor make-up. Proefdiervrij geeft die informatie niet, en in die zin vind ik ze irritant. Ze suggeren dat dingen gebeuren die niet waar zijn.

Overigens zijn veel bestanddelen van make-up, met name de basisingredienten, ooit in een grijs verleden wél getest. OOK bv de make-up van the Body Shop gebruikt dragerstoffen die ooit getest zijn. Ook de Body Shop geeft derhalve onvolledige informatie en suggereert dingen die niet waar zijn.

Wettelijk gezien is het VERPLICHT op proefdieren te testen als je een nieuw geneesmiddel op de markt wilt brengen. In die zin kunnen dierproeven dus echt de wereld (nog) niet uit, want dan zou er geen geneesmiddel meer op de markt kunnen komen. Ook niet voor dieren trouwens...

Tenslotte: geen onderzoeker maakt voor z'n lol dieren dood. Als het kan zal een onderzoeker veel liever bv celkweken of andere alternatieven gebruiken. Al was het maar omdat dat goedkoper is dan het gebruik van proefdieren.

PS: Ik ben drs biologie, ik heb hier beroepsmatig mee te maken en weet dus waarover ik het heb.

dan kan jij ook vertellen hoe de dieren tegenwoordig gehouden worden..is het een zielig hoopje ellende of zeg je echt van "we maken het beste ervan..zeker ook voor de dieren"....kan je een reeël beeld scheppen van hoe het er aan toe gaat???

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:35

proefdieren voor een ziekte kan ik nog begrijpen maar zoals ik hierboven vertelde van de hond kan niet , geef dan op zijn minst die hond een goed leven met een zacht mandje om in te slapen en geen tralies snappie

er zijn echter veel te veel zinloze proeven en een groot deel van proefdieren is niet nodig , hou er dan enkele om enge ziektes te onderzoeken maar stop al die nutteloze proeven voor cosmetica , shampoo enz

nog een alternatief , laat " mensen " zoals mark dutroux maar eens leven als proefdier en spaar hierdoor dan het leven van een paar weerloze proefdieren maar laat bv mark dutroux maar een proeven overnemen die anders op weerloze dieren worden gedaan
nee , mark dutroux zit lekker in de gevangenis goed eten te nuttigen voor zijn tv terwijl hij al die meisjes die dingen heeft aangedaan
erg of topic maar ik bedoel maar dat zulke " mensen " gerust een deel van de proefdieren kunnen vervangen , want wat marc dutroux gedaan heeft is onvergeeflijk !!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:47

shana schreef:
maar stop al die nutteloze proeven voor cosmetica , shampoo enz

Die zijn, zoals ik hierboven schreef, in Nederland al jaren lang verboden!

shana schreef:
nog een alternatief , laat " mensen " zoals mark dutroux maar eens leven als proefdier en spaar hierdoor dan het leven van een paar weerloze proefdieren maar laat bv mark dutroux maar een proeven overnemen die anders op weerloze dieren worden gedaan
nee , mark dutroux zit lekker in de gevangenis goed eten te nuttigen voor zijn tv terwijl hij al die meisjes die dingen heeft aangedaan
erg of topic maar ik bedoel maar dat zulke " mensen " gerust een deel van de proefdieren kunnen vervangen , want wat marc dutroux gedaan heeft is onvergeeflijk !!

Hitler deed dit op grote schaal, niet alleen met misdadigers maar ook met andere in zijn ogen 'ongewensten'. Zou je niet een BEETJE op je woorden willen letten? Of leren jullie dit soort zaken niet meer op school?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:28

ik zit allang niet meer op school en je kan hitler niet vergelijken met hetgeen ik hierboven zeg van marc dutroux

ik zeg hier gewoon mijn mening en als je dat niet zint heb je dikke pech

ik heb het niet zoals hitler over volgens hem onnodige mensen , ik heb het over een monster zoals marc dutroux

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:37

Ook ik ben drs. in de biologie en kan uit ervaring vertellen dat proefdieren een veel beter leven hebben dan de dieren in de bioindustrie. Maar vergeet niet dat de zogenaamde "in vitro" experimenten vaak bijvoorbeeld met cellen gedaan worden die ook weer uit proefdieren zijn geisoleerd. Dus ook al lijkt "in vitro" een alternatief, dat is het dus niet helemaal..

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:22

shana schreef:

Weet je wel wat je zegt!!! Denk hier even een paar seconden langer over na aub! Ik schrok hier serieus van, dat je het durft op te schrijven!!! Ik dacht dat er iemand was die de wereld duidelijk had gemaakt dat we NOOIT gedwongen experimenten op mensen meer willen (Hitler deed dit in WOII)...
Triest...

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:30

marc dutroux kan je geen mens noemen
en met hetgeen wat hitler gedaan heeft ben ik helemaal niet akkoord , hitler kan je volgens mij ook geen mens noemen

gedwongen experimenten met dieren kan dus wel , wat verschilt een mens van een dier

maar ik ga hier echt niet in discussie over wel of geen experimenten met marc dutroux want dit is erg off topic en hier heb ik ook geen zin in
ook komt van zon discussie ruzie en laat ons het gezellig houden op bokt maar sorry dit is mijn mening en die wilde ik dus ook neerschrijven maar verder ga ik er dus niet meer op

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:57

Als het gaat om dierproeven ten bate van de make-up industrie, dan ben ik daar falikant tegen. Als het gaat om dierproeven tbv de geneeskunde (bv om nieuwe medicijnen uit te testen) dan ben ik voor.
Net als hierboven wordt geschreven hebben die beesten het beslist niet slecht. Wat dat betreft kun je het beter over de afschaffing van de bio-industrie hebben.
In vitro-testen lijken idd een hele mooie vervanging, maar dat is alleen vaak in beginstadia zo. Want bij een medicijn dat voor mensen wordt gebruikt heb je met meer te maken dan met alleen een groepje cellen. Het lichaam is wat dat betreft een heel compexe materie.
De uitspraak om mensen als Marc Dutroux er maar voor in te zetten vind ik van de zotte. Sowieso zijn er veel te weinig van dat soort gestoorden om betrouwbare resultaten te krijgen, maar ethisch is het helemaal niet verantwoord. Als je een dergelijk voorstel zou doen bij de commissie die de aanvragen van dierproeven beoordeelt (het is een hele regelgeving voor je uberhaupt aan een bepaald experiment mag beginnen, je kunt niet "zomaar" met een bepaalde test starten) dan loop je zelf denk ik grote kans om in de cel naast Marc Dutroux gezet te worden!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:07

ligt er geheel aan waarvoor, voor make up en andere zooi vind ik het echt niet kunnen!!!!!

maar om medicijnen ect. jah in beperkte mate, alleen als het noodzakelijk is, je moet ze dan zoch testen.
maar de dieren moeten dan wel een super verzorging krijgen, ok ze moeten steriel leven, maar doe zoveel mogelijk om ze een normaal leven te geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:14

shana schreef:
ik zit allang niet meer op school en je kan hitler niet vergelijken met hetgeen ik hierboven zeg van marc dutroux

ik zeg hier gewoon mijn mening en
als je dat niet zint heb je dikke pech

ik heb het niet zoals hitler over volgens hem onnodige mensen , ik heb het over een monster zoals marc dutroux

Pardon??? Jij overschrijdt de fatsoensnormen, en niet zo'n klein beetje ook.
Mengele experimenteerde ook op misdadigers, en wat jij zegt is niets ander dan dat je het dus prima vindt wat Mengele in WO II gedaan heeft.

GA JE SCHAMEN!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:23

Persoonlijk vind ik die reclamespotjes nergens op slaan. Nee, natuurlijk gaan we geen brandende vloeistof over dieren gooien, maar dat gebeurt in proefdiercentra ook niet. Iets waarvan ze van te voren al weten dat het inbrand, gaan ze toch niet testen voor de fun of zo?!

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:43

Ibbel schreef:
Wettelijk gezien is het VERPLICHT op proefdieren te testen als je een nieuw geneesmiddel op de markt wilt brengen.

Niet alleen voor geneesmiddelen, maar ook voor nieuwe bestrijdingsmiddelen, industriele stoffen (noem het maar op: weekmakers, papierchemicalien, oplosmiddelen), en consumentenproducten (bijv. een ingredient voor een tandpasta). (overigens hangt dat het aantal en het type proeven ook nog af van zaken als toepassing en productievolume).

Daarbij gaat het om allerlei dieren: vissen, ratten, konijnen. Konijnen worden gebruikt voor oog-irritatie-testen (dus het goedje wordt in het oog gesmeerd). Ook al mag dat niet meer voor cosmetica, voor andere stoffen moet het soms wel gebeuren (en waarschijnlijk ook als je een nieuw ingredient voor zo'n product wilt gebruiken). Vreemd genoeg zijn dieren zonder ruggegraat geen dieren volgens de wet. Je mag dus zoveel watervlooien, wormen, insecten etc. doodmaken als je wilt.

Dus volgens de wet kunnen we nu nog niet zonder proefdieren, maar die wet kan wel wat flexibeler. Voor lang niet alle stoffen zijn alle testen zinvol, maar toch moeten ze nu vaak worden uitgevoerd. Volgens mij is het dus heel nuttig wat proefdiervrij aan het doen is (hoewel ze het wel een beetje schreeuwerig brengen)! Persoonlijk denk ik dat je niet helemaal zonder dierproeven kan (tenzij we terug willen naar een vooroorlogse levenstijl Knipoog ), maar het kan wel een heel stuk minder en efficienter.

Ibbel schreef:

Hi hi, en ik ben Dr. in de Biologie, en heb bijna 10 jaar op het RIVM gewerkt op het gebied van risicobeoordeling (meer milieu dan humaan, dus over de konijnen kan ik me vergissen Haha! ). Ik weet waarover ik het heb, maar daarmee is mijn mening nog niet meer waard dan die van iemand anders, hoor.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:10

Tessebes schreef:
Persoonlijk vind ik die reclamespotjes nergens op slaan. Nee, natuurlijk gaan we geen brandende vloeistof over dieren gooien, maar dat gebeurt in proefdiercentra ook niet. Iets waarvan ze van te voren al weten dat het inbrand, gaan ze toch niet testen voor de fun of zo?!

Geen brandende vloeistof over dieren gooien, maar wel bijtende stoffen in de oogjes smeren (liefst bij een konijn want die heeft van die mooie grote ogen). Niet voor de fun, maar omdat de producent van die stof dat wettelijk verplicht is (hij moet weten of de werknemers in zijn fabriek een veiligheidsbril of beschermende kleding moeten dragen, en wat hij moet doen als iemand het toch in zijn ogen krijgt).

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:19

stef schreef:
voor cosmetische doeleinden zeg ik nee, geen proefdieren

Echter, voor de medische wereld valt wat te zeggen natuurlijk. Er moet gewoon een oplossing voor diverse ziektes gevonden worden, en als bijv een paar muizen daar dan aan mee kunnen helpen....

Wel mag er over het algemeen beter voor proefdieren gezorgt worden

Hier ben ik het ook mee eens. Er wordt steeds harder gewerkt om alternatieven te vinden. Dit is nog niet altijd mogenlijk. Ikzelf kom later in het lab te werken (als ik mijn diploma haal haha). Maar liever niet met dieren. Ik denk dat ik dat niet zou aankunnen, en ze meeneem naar huis. Haha!. Of ze moeten goed verzorgd worden en toch nog tussendoor goed kunnen leven, maar daar is vaker het geld jammergenoeg niet voor. Boos!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:35

[quote="Schatjes] Of ze moeten goed verzorgd worden en toch nog tussendoor goed kunnen leven, maar daar is vaker het geld jammergenoeg niet voor. Boos![/quote]

De dieren moeten wel goed verzorgd worden, want anders krijg je valse resultaten. men moet namelijk weten of de dieren hinder hebben van het middel wat getest word, en bij een slechte verzorging ondervinden de dieren daar hinder van en krijg je dus valse resultaten.
Neem maar van mij aan (heb zelf een dag meegelopen in een proefdierencentrum) dat die beesten het zo slecht niet hebben!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:37

Vooral voor cosmetica ben ik idd erg tegen. Voor mensen-medicijnen mag het wel. Ik ben ook lid van proefdiervrij, kost niet veel, en zo heb ik toch het idee dat ik een beetje help Knipoog

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:12

Riëtte schreef:
Neem maar van mij aan (heb zelf een dag meegelopen in een proefdierencentrum) dat die beesten het zo slecht niet hebben!

Totdat ze voor een test gebruikt worden Whoosh!. Voor die tijd worden ze netjes verzorgd (hoewel het altijd beter kan natuurlijk, maar er zijn heel wat huisdieren die het slechter hebben). Bij het testen hebben ze wel heel wat te lijden!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:15

WormBoy schreef:
Riëtte schreef:

Totdat ze voor een test gebruikt worden Whoosh!. Voor die tijd worden ze netjes verzorgd (hoewel het altijd beter kan natuurlijk, maar er zijn heel wat huisdieren die het slechter hebben). Bij het testen hebben ze wel heel wat te lijden!

helemaal mee eens !! ze zullen heus niet laten zien hoe ze iets testen op een dier