bitloos vraagjes..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

keetieee

bitloos vraagjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 09:12

Hai,
ik wil binnenkort een bitlooshoofdstel kopen..welke is volgens jullie het beste? kruislings onder de kaken of juist niet?
gr keetie Lachen

allegro

Re: bitloos vraagjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:09

Ik vind zelf een sidepull heel fijn om mee te rijden. Bevestiging van de teugels zit bij de sidepull aan de zijkant, vandaar de naam.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:35

Ik rij met een bosal (western), sidepull (western) en bitless bridle welke onderlangs gekruist zit.

Aan alle vormen zal het paard moeten wennen en het ene paard zal op het de ene soort beter reageren dan op de andere. Kwestie van uitproberen dus.

Vergis je niet in de 'kracht' die uitgaat van een bosal en sidepull. De druk op de neus kan behoorlijk zijn, zeker bij een dunne of enkele sidepull van sisaltouw.

Ook bij een simpel touwhalster (Parelli oid) is door het dunne touw de druk op de neus groot, soms in kombinatie met druk achter de oren nog net iets sterker.

Het is dus zeker niet 'zachter' voor het paard, maar dat is natuurlijk sterk afhankelijk met hoe 'sterk' je af en toe in moet grijpen.

Mijn oude merrie die snel de neiging heeft om met haar hoofd omhoog te komen heb ik het beste resultaat met het kruislingse model. Mijn andere paard reageert prima op de bosal.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:11

Verplaatst naar vmr

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:14

Ik rij met hackamore Ja (we stonden ook in de BIT) Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:36

Ja een Hackamore (korte scharen) heb ik ook nog. Het probleem hiermee vind ik dat de bakstukken erg hoog bij de ogen komen als je de teugels aanpakt.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 00:18

Ik heb zelf eerst een bitless bridle gehad , dus gekruisd onder de kaken. Dit omdat ik het niet direct durfde om er een aan te schaffen die dit systeem niet had. Inmiddels rijd ik met zo'n imitatie Voest hoofdstel, deze is dus alleen gekruisd onder de kin, bij de neusriem. Ik weet niet of hij hiermee ook zo fijn gelopen zou hebben als ik dit hoofdstel meteen gebruikt zou hebben, maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:15

keetieee schreef:
Hai,
ik wil binnenkort een bitlooshoofdstel kopen..welke is volgens jullie het beste? kruislings onder de kaken of juist niet?
gr keetie Lachen

Heb er net een heel stuk over geschreven in een andere lijn hier...lees daar even....

viewtopic.php?f=21&t=389075

Er zijn vele soorten leren en touwhoofdstellen te koop..
Persoonlijk vind ik deze http://www.gebisslos-reiten.de/lederS.htm de mooiste als je een leren wilt hebben.
Dit vanwegen de brede neusriem die overigens naar mijn smaak nog iets hoger mag zitten, maar das in te stellen..

Het touwhoofdstel op de link zoals ik die in de andere lijn heb gegeven werkt echter vele male beter. Hier zijn nog veel lichtere signalen mee te geven en werkt ook veel zachter op het paarden hoofd.
Kijk maar eens op die link en dan naar de berekiningen van de krachten.

Gr, Nick

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:17

ik zelf rij graag met een touwhalster,gaat geweldig. ik denk dat je gewoon het een en ander moet proberen...