hoefjes krabben 1,3 jarige merrie en 2 jarige hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaceigh

hoefjes krabben 1,3 jarige merrie en 2 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 03:48

Beetje rare en lastige titel Verward maar ik zal het even uitleggen want het gaat om 2 pony's.
De eerste waar het omgaat is een superlief merrie'veulen' van 1,3 jaar.
Echt een super beestje waar ik echt gek van ben geworden en nog steeds ben!!!
Ze lykt,behalve het uiterlyk,echt supetveel op myn Nyka!!!
Er is aleen 1 probleem,ze kan by MY geen hoefjes uitkrabben.
Ze is by mynnicht geboren enheeft daar dus ook gestaan tot ongeveer
8/9 maanden.
Maar ze kan by my echt geen horfjrd uitkrabben!Laat staan bekappen Boos! .
By myn nicht kon ze het wel en deed ze het ook erg braaf.
By my is het een ramp...
Ik kan nog net achterbenen aanraken.
De voorbenen/hoefjes gaat nog wel maar ik kan/mag niet uitkrabben.
Ik heb vanalles uitgeprobeerd,vanaf (zwaar) leuenen,tot vastpakken en vol blyven houden.
Aleen hou ik het niet lang genoeg vol,dan word het gewoon te zwaar voor me.
En als ik de hoef/been al omhoog heb en ik wil er met de hoefkrabber
in dan gaat ze steigeren en bokken en zo verder.
Dit doet ze ook by anderen behalve by myn nicht.
Wie heeft er een goede tip om het haar alsnog te leren????????????

Het tweede'probleem' is heel gevoelig en begint me net een beetje te vertrouwen.
Het is een hengtje die heel erg onzeker is van zichzelf.
Ikben nu een paar weken met hem bezig en hy vertrouwt my nou al en hy wil ook wel votjes geven(voornamelyk voor,want achter is hy nog banger,maar hy is ook heel wat te kort gekomen qua aanfacht dus dit heeft ook wel iets meer tyd nodig.)
Maar ik kan hem voor heel makkelyk optillen,maar zodra ik echt aan zyn hoef kom(krabber/hand) word hy helemaal zenuwachtig en is er het eerste halfuur helemaal nix mee te beginnen.In de meeste dingen vertrouwt hy me wel maar hier dus blykbaar niet.
Wie heeft echt goeie tips voor zowel pony 1 als pony 2????
pony 2(het hengstje is 2 jaar).
xxxxx Jaceigh

Ibbel

Re: hoefjes krabben 1,3 jarige merrie en 2 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 06:45

Het lijkt me dat je te veel te snel wilt. Oefen nou eerst eens met alleen voetjes optillen, 2 seconden vasthouden en weer neerzetten. Trekt het paard een been los, gewoon laten gaan, paar seconden wachten, opnieuw vragen, net zo lang tot je paard in ieder geval die 2 seconden toestaat en wacht tot JIJ het voetje weer op de grond zet. Dat oefen je 3-4 keer per dag, iedere dag. Na een paar dagen ga je het aantal seconden vasthouden uitbreiden, tot je een voetje zeg 30 seconden of zo opgetild kunt houden.
Dan ga je weer terug naar korter vasthouden, maar met een hoevenkrabber in je hand. Tik er eens mee tegen de hoef, meer niet, en weer neerzetten. Of borstel de kootholte en koot even kort terwijl je het voetje opgetild houdt. Zo breid je dat van dag tot dag uit.

Lukt het niet aan de achterbenen te komen, oefen dan eerst met alleen maar borstelen tot onder aan, waarbij het been dus op de grond blijft staan.
Lukt dat ook niet, dan is een beproefde tip het been afspuiten met een waterstraal. Iedere keer weer dat water op dat been richten, net zolang tot je paard die 'aanraking' accepteert. Zet het paard hierbij niet vast, maar houdt hem gewoon vast met een halstertouw, en blijf gewoon meelopen en draaien rond die slang, niet opgeven tot je paard stilstaat en de 'aanraking' met het water goed vindt. Dan meteen belonen door ermee te stoppen. Ook dit meerdere keren per dag doen, tot het probleemloos gaat. Bijkomende voordeel: leert het paard meteen dat water niet eng is.

Zodra je paard aanraken van het achterbeen acepteert, kun je op de bovenbeschreven wijze het optillen oefenen.

Houdt altijd een vaste volgorde aan: linksvoor, rechtsvoor, rechtsachter, linksachter bijvoorbeeld. Een paard went daaraan.

Oh, en het maakt echt niet uit hoe oud het paard is, en of het een merrie of een hengst is, dus voor beide paardjes dit advies!

Succes!