vragen over naar de keuring gaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nickysuppie

vragen over naar de keuring gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 23:16

Hallo allemaal,

Ik ga op 23 juli a.s naar de n.r.p.s keuring
met Nina,
Aangezien ik daar totaal geen ervaring mee heb
wilde ik vragen of iemand weet wat me te wachten
staat.
Ook doe ik mee met bestgaande rijpony.
Wie weet wat je zoal moet doen met de rubriek
bestgaande rijpony?
Is dat echt een dresuur proef of niet?
Moet je paard wijken of aan de teugel lopen?
Alle info is welkom want ik ga voor het eerst en vindt
het doodeng Rolleyes
Dank je wel alvast.

P.s wat voor kleding moet je dragen voor deze rubriek?
(wedstrijd kleding?)
Laatst bijgewerkt door Karin op 07-04-05 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

parouscha

Re: Vraagje keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 07:35

Jep gewoon wedstrijd kleding.
Je brengt haar zelf voor?
Zou ik persoonlijk niet doen, zou der laten voorbrengen, laat de voorbrenger 2 dagen voor de keuring even langskomen en oefen dan even.
Je moet iig zelf wel in het wit als je der voorbrengt.

Met de wedstrijd regelementen moet je niet bij mij wezen Haha!

nickysuppie

Re: vragen over naar de keuring gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 09:20

Oke dank je wel..

Maar kan iemand me misschien meer vertellen????

nickysuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 09:32

Kan niemand me helpen????? Verdrietig

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:19

Ja hoor ik wel. Knipoog Ik ben een doorgewinterde Welsh-keuring ganger en op NRPS keuringen zal het er wel net zo aan toe gaan.

In de rubriek bestgaande rijpony wordt er vooral gekeken naar de bewegingen van de pony: het gaan. Het kan dus ook gebeuren dat je tussen B-ponies en Z2-ponies inrijdt. Belangrijk is dan niet of de pony goede 'kunstjes' kan zoals bij de gewone dressuur, maar dat de pony los in zijn lichaam is en goed ruim beweegt.

Bij de bestgaande rijpony rubriek rij je met meerdere mensen in een ring met de jury in het midden. Meestal begin je in stap (tip: met wat langere teugel flink ruim laten stappen) Daarna zegt een jurylid zoiets als : aandraven. Gewoon achter elkaar aan blijven draven (tip: flink tempo, rij maar gewoon de hele tijd middendraf) Daarna moet je een paar rondjes galopperen (weer de tip van lekker laten springen in de galop, gas erop) Dan moet je van hand veranderen (tip: pers er een Salinero-uitgestrekte draf uit Bij wijze van spreken) en op de andere hand weer draven en galopperen.

Het staat wel netter als je pony aan de teugel loopt, ook omdat hij als hij nageeft de rug meer ontspant en beter door de baan sjouwt.

Verder is de verzorging heel bealngrijk. Mijn tips voor keuringen:

-pony helemaal wassen en liters glansspray gebruiken. Op de wedstrijd blijven poetsen met doeken e.d.
-Manen zeeeeer netjes invlechten; korte hals veel knotjes, lange hals minder knotjes. Vaak is een lange hals mooier. (ook voorpluk)
-Vaseline op hhet hoofdje smeren nadat je zijn baard en oren hebt uitgeknipt. Vaseline om de neusgaten en om de ogen maakt het hoofdje mooi sprekend. De voelsprieten worden ook nog wel eens afgeknipt
- de dag ervoor vlechtjes in de staart doen zodat er een mega-staart ontstaat.
hoeven invetten.
-zelf nette rijkleding aandoen, wedstrijdkleding is volgens mij wel verplicht- Zorg dat alles glimt&glanst.

Zo, dat was een heeel verhaal, ik hoop dat je er wat mee kan... Knipoog

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:36

krientje schreef:
Ja hoor ik wel. Knipoog Ik ben een doorgewinterde Welsh-keuring ganger en op NRPS keuringen zal het er wel net zo aan toe gaan.

In de rubriek bestgaande rijpony wordt er vooral gekeken naar de bewegingen van de pony: het gaan. Het kan dus ook gebeuren dat je tussen B-ponies en Z2-ponies inrijdt. Belangrijk is dan niet of de pony goede 'kunstjes' kan zoals bij de gewone dressuur, maar dat de pony los in zijn lichaam is en goed ruim beweegt.

Bij de bestgaande rijpony rubriek rij je met meerdere mensen in een ring met de jury in het midden. Meestal begin je in stap (tip: met wat langere teugel flink ruim laten stappen) Daarna zegt een jurylid zoiets als : aandraven. Gewoon achter elkaar aan blijven draven (tip: flink tempo, rij maar gewoon de hele tijd middendraf) Daarna moet je een paar rondjes galopperen (weer de tip van lekker laten springen in de galop, gas erop) Dan moet je van hand veranderen (tip: pers er een Salinero-uitgestrekte draf uit Bij wijze van spreken) en op de andere hand weer draven en galopperen.

Het staat wel netter als je pony aan de teugel loopt, ook omdat hij als hij nageeft de rug meer ontspant en beter door de baan sjouwt.

Verder is de verzorging heel bealngrijk. Mijn tips voor keuringen:

-pony helemaal wassen en liters glansspray gebruiken. Op de wedstrijd blijven poetsen met doeken e.d.
-Manen zeeeeer netjes invlechten; korte hals veel knotjes, lange hals minder knotjes. Vaak is een lange hals mooier. (ook voorpluk)
-Vaseline op hhet hoofdje smeren nadat je zijn baard en oren hebt uitgeknipt. Vaseline om de neusgaten en om de ogen maakt het hoofdje mooi sprekend. De voelsprieten worden ook nog wel eens afgeknipt
- de dag ervoor vlechtjes in de staart doen zodat er een mega-staart ontstaat.
hoeven invetten.
-zelf nette rijkleding aandoen, wedstrijdkleding is volgens mij wel verplicht- Zorg dat alles glimt&glanst.

Zo, dat was een heeel verhaal, ik hoop dat je er wat mee kan... Knipoog

bedankt voor de tips,ik zocht er ook Haha!
alleen die tip had ik niet nodig,mijne glimt zo al Clown

nickysuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 16:35

Onwijs bedankt Krientje.
Hier kan ik inderdaad wat mee Pling