hoe is het rijden met een springzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

myhorse

hoe is het rijden met een springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 20:49

hey ik heb wel eens (vaak genoeg) met een veelzeidigheidszadel gereden en met een dressuurzadel...
een dressuur zadel vind ik heel lekker zitten maar nog nooit met een springzadel gereden...het lijkt me natuurlijk lekker zitten met springen maar hoe zit zo'n zadel nou eigenlijk

JudithC

Re: hoe is het rijden met een springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 20:51

Mijn springzadel zit heel erg lekker.
Je kan je wat vrijer bewegen. Het is niet echt te vergelijken met een dressuurzadel met een diepe zit en dikke wrongen.
Ik vind het iig lekker rijden.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 20:55

Ik vond het vrij eng, had het idee dat als het paard een stap opzij zou doen, ik op de grond zou liggen Haha! . Maar je went eraan, de beugels langer maken (dus richting dressuurmaatje) scheelt ook al een stuk.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:13

Het is inderdaad een stuk vrijer. Je hebt mee bewegingvrijheid, maar toch zit je lekker stevig als je paard een bokkesprong maakt.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:02

Ik heb een close-contact zadel (lees: plat met weinig wrong) van Pessoa. Dat is echt een fantastisch zadel, laat je heel vrij, maar zit er wel superstevig op. Okee, op een dressuurzadel is mijn houding wel netter

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:09

ik heb altijd een springzadel gehad wat concorde hierboven beschreef, maar sindskort heb ik een springzadel met half diepe zit en daarmee kun je gewoon dressuurrijden, zo fijn blijf je daarin zitten!
maar ik denk dat je het gewoon een keer moet proberen!
ik ken niet anders, dus ik moet wel eens een dressurzadel proberen Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:11

Het voelt, zeker in het begin, losser en wiebeliger vind ik (wat anderen "vrijer" noemen denk ik) , maar ik blijf bij gekke fratsen en rare sprongen toch wel veel beter in balans zitten dan op m'n dressuurzadel dus op een bepaalde manier zit het ook weer steviger.
Ik vind het zelf wel het fijnst zitten als ik een fractie meer voorover zit dan op m'n dressuurzadel, meer richting springhouding dus.
Met beugels op dressuurmaat op een springzadel rijden vind ik vreselijk, dat werkt gewoon niet. Gewoon goed kort, knieën mooi in de wrong, zoals het model van het zadel ook bedoeld is.
Ik heb een oude Stübben Siegfried, geen diepe zit, geen dikke wrongen, maar ook geen close contact.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:15

Ik zit heerlijk op m'n springzadel. Je hebt wel minder steun als bij een dressuurzadel, maar daar heb ik geen last van. In galop kan ik alleen niet blijven zitten, dan ga ik automatisch in de verlichte zit. Al heb ik dit bij m'n dressuurzadel ook wel.
Ik kan niet met lange beugels rijden en dat ziet er met een springzadel minder raar uit, met m'n dressuurzadel komen m'n knieen voor het zweetblad uit Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:18

ik heb ook een Stubben Siegfried en een Stubben Scandica en ik vind het heerlijk rijden. Alleen doorzitten vind ik niet echt fijn, maar verder bevalt het prima. Als ik het alleen gebruik voor gewone training maak ik mijn beugels een paar gaten langer, als het springles is, rijd ik anaf het begin heel kort. Ik vind het heel stabiel zitten, vooral je benen liggen mooi stil.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:22

ik heb op pessoa springzadels gereden Nagelbijten / Gniffelen
ik kan geen springzadel meer zien Clown

ik ging voor de eerste keer met een paard door de bossen waar ik nog nooit op had gereden,en er warennogal vliegen dus dat paard voor mij was heel de tijd met zijn achterbenen aan het slaan,en honey(paard waar ik op zat) die schrok daar heel de tijd van Nagelbijten / Gniffelen

ik heb liever mijn dressuurzadel hoor Bloos

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:46

beautylover schreef:

ik ging voor de eerste keer met een paard door de bossen waar ik nog nooit op had gereden,en er warennogal vliegen dus dat paard voor mij was heel de tijd met zijn achterbenen aan het slaan,en honey(paard waar ik op zat) die schrok daar heel de tijd van Nagelbijten / Gniffelen

en wat is het verband met een springzadel?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:49

Die link ontgaat mij ook....

Ik vind het op een springzadel juist veel makkelijker om boven te blijven bij bokken etc. Kreeg gisteren nog een serie te verwerken waarvan ik niet weet of ik die op m'n dressuurzadel wel uitgezeten had.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:02

Lielle schreef:
beautylover schreef:

en wat is het verband met een springzadel?

je zit er niet stevig op,en op de dressuur wel Lachen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:04

hoe het is? knap k*t als je geen evenwicht kunt houden denk... maar je moet er op leren rijden

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:08

Als je van je zelf al een slechte balans hebt, dan zal een "opgesloten" dressuurzadel steviger zitten denk ik ja. Een springzadel voelt dan denk ik wat topzwaar.
Aan de andere kant is mijn balans sterk verbeterd door het springen en daar heb ik in de dressuur ook weer profijt van.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:14

Ik vindt een springzadel bij springen veel fijner dan een dressuurzadel, maar als ik er gewoon mee rijdt, heb ik daarna altijd last van mijn rug, dan heb ik liever een dresuurzadel.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:25

Je moet bij een springzadel wel je beugels flink kort doen zodat je knieën tegen de wrongen komen te liggen.
Dan zit je stevig.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:48

Margreet schreef:
Gewoon goed kort, knieën mooi in de wrong, zoals het model van het zadel ook bedoeld is.

Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:53

Ik voel me juist steviger zitten op mijn springzadel
Maar dat is er dan ook 1 met stevig knie en kuit wrong en ook geen platte zit Haha!
Dat is dis ook het zadel voor mij bij jonge paarden en buitenritten, voel me veel veiliger, bij een bok of eens opzij springen.

Die closcontact, vind ik te vrij, daar heb ik 2 keer mee proberen te springen, maar vond dat niks.
Later zeiden ze tegen mij, haastige, bouw dat eens op met springen, ipv meteen parcours hoogte (was toen M) te gaan springem, dan wil je niet meer terug.
Maar dat heb ik dus niet meer ervaren Lachen

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:20

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:42

Je moet er echt wel aan wennen. Voor mij als dressuurmuts met af en toe een sprongetje is het niets Clown

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:51

Misser schreef:
Ik vond het vrij eng, had het idee dat als het paard een stap opzij zou doen, ik op de grond zou liggen Haha! .

Dat idee had ik dus ook, maar als je eenmaal gaat springen dan went het snel.
Toch vind ik mijn dressuurzadel fijner zitten, die doe ik ook op als ik naar buiten ga. Ik zit ook netter in mijn dressuurzadel, op mijn springzadel ga ik al gauw voorover zitten..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:50

runningkawa schreef:
Ik voel me juist steviger zitten op mijn springzadel
Maar dat is er dan ook 1 met stevig knie en kuit wrong en ook geen platte zit Haha!
Dat is dis ook het zadel voor mij bij jonge paarden en buitenritten, voel me veel veiliger, bij een bok of eens opzij springen.

Die closcontact, vind ik te vrij, daar heb ik 2 keer mee proberen te springen, maar vond dat niks.
Later zeiden ze tegen mij, haastige, bouw dat eens op met springen, ipv meteen parcours hoogte (was toen M) te gaan springem, dan wil je niet meer terug.
Maar dat heb ik dus niet meer ervaren Lachen

ik heb dus een close contact en daar zweer ik echt bij. Helemaal geweldig!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:59

Wat is dan precies een close contact. Ik heb ook een close contact (wintec close contact, dus neem aan dat het een close contact is) maar vind hem niet echt een heel vlak zitvlak hebben ofzo. Wat is dan kenmerkent voor een close contact zadel?

Hier even een plaatje van mijn zadel:
Afbeelding