Hengstigheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 20:08

Voor het eerst zit ik met een echte hengstige merrie (iig ik gok dat ze hengstig is, anders is er iets niet goed) en dan gaan er gelijk wat verschillende vragen omhoog.

Eigenlijk weet ik helemaal niet veel van de cyclus van een merrie. Hoevaak en hoelang zijn merries eigenlijk hengstig? Ik had geloof ik gehoord dat ze het niet in de winter worden (op uitzonderingen na dan), is dit ook echt zo?

NOrmaal heb ik nooit 'last' gehad van dit soort vragen, vorige merries heb ik maar weinig tot nooit hengstig meegemaakt (drachtig). Maar aangezien ik verwacht dat Wiet best een 'pis-merrie' kan zijn, ben ik wel benieuwd. En nu ik het een keer echt mee maak, wil ik er ook wat meer over weten natuurlijk Haha!

Dus tell me. Alle beetjes info is altijd welkom, hoe meer nieuwe dingen, hoe leuker ;D

*Erg he, ben je nog zo'n merrie mens, weet je niet eens hoe en wat over de hengstigheid Tong uitsteken*

ilonabax

Re: Hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:29

Vind het persoonlijk erg vervelend als je een echte 'pis'merrie hebt.
Vaak is ze dan niet echt voorwaarts,valt(vrijt)tegen het been als je haar aandrijft of beenhulpen geeft en in erge gevallen valt ze af en toe helemaal stil.
Dit duurt tussen de 3 en de 10 dagen maar het verschilt enrom per merrie we hebben een merrie op stal gehad die ooit 13 dagen hengstig was en dan na 2 weken weer. Maar over het algemeen ben je er vrij snel weer vanaf en duurt het toch wel een 4 a 5 weken voor ze weer hengstig wordt...
Let wel op met hengsten in de buurt zowel als je rijdt als wanneer je op de poetsplaats staat of je paard langs een hengst in de wei staat!
Hopelijk weet je zo voldoende Pling

Groetjes

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:32

ik weet niet precies hoe lang merrie's hengstig zijn, maar ze worden het ongeveer 1x per maand...
in de winter slaan de meeste merrie's hun hengstigheid over, maar let op: bij bepaalde lampen blijven ze wel hengstig in de winter...!
nog enkele dingen waardoor een merrie (erg...) hengstig kan worden...:
- ruin en/of hengst naast haar in de stal/wei enz...
- bepaalde lampen(weet niet precies welke)
- in de zomer... Haha!
als je meer vragen hebt pb maar hoor...!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:41

ik denk dat ook de hengstig heid bij paarden verschild,net als bij mensen.. de een heeft er meer last van dan de ander,en vertoont andere symptomen. mijn merrie is elke maand netjes zo'n 5 dagen hengstig,en laat dat ook echt merken. ook in de winter trouwens...en ze staat nooit onder een lamp,ze staat het hele jaar door lekker buiten(tinker) ze gaat voor een hengst(maar ook voor een ruin) echt wijd beens staan,en staat te 'knipogen' dat is dat ze met haar 'vagina' open en dicht beweegt,en ze laat er ook hele stralen 'pis' uit lopen!! ze is inderdaad niet voorwaards,maar dat is alleen als ze een man in het oog heeft. als ik buiten ga rijden is ze dan juist heeeel erg voorwaards,bijna niet te houden zeg maar,en dat terwijl ze normaal liever lui dan moe is... in de stal is ze ook een paar dagen VOOR haar hengstig heid zeer schrikkerig,nerveus.. in de winter laat ze dat allemaal niet zo merken hoor,maar ik weet nu waar ik op moet letten om het ook bij haar te kunnen zien.de eerste 2 jaar is ze bijna niet hengstig geweest,tenminste niet merkbaar dan. zo,een heel verhaal,misschien herken je er wat in? succes met je merrie! Vork

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:38

De gemiddelde merrie word om de 21 dagen hengstig. Dat is de cyclus van een merrie. De eisprong is al in 1 van de eerste dagen van de hengstigheid. Volgensmij rond de 5de dag.
Mijn merrie heeft er ook erg last van en wil eigenlijk amper lopen.
Ik heb toevallig vorige week nog een scan laten maken toen ze net 3 a 4 dagen hengstig was om te kijken of er geen cysten of tumoren bij haar zaten omdat ze een gedragsprobleem heeft.. vooral tijdens de hengstigheid. De eisprong was toen al geweest, helaas... alleen er was verder gekukkig niks afwijkends te zien.
Verder verschilt het natuurlijk per paard.. net zoals dat bij mensen gaat.. De ene is het om de 3 weken de andere om de 5 weken.
Mijn merrie is het de laatste tijd ook wel is om de 2 weken. Vandaar dat ik nu ook een homeopatisch middel gebruik om de cyclus normaal te laten verlopen.
Mijn merrie is trouwens ook de hele winter door hengstig geweest... sommige worden dit niet..