Welke leeftijd castereren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ingvild

Welke leeftijd castereren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 19:57

Ik heb nu een hengstveulentje gekocht. En deze zal in de toekomst toch gecastereerd moeten worden (dit omdat er veel merrie's bij mij op stal staan en hij anders niet de wei op kan) Op welke leeftijd kan je ze het beste castereren.

confetti

Re: Welke leeftijd castereren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:32

Hier zijn veel uiteenlopende discussies over. Onze ervaring is om ze op vroege leeftijd te laten casteren. Zo hebben wij 1 New Forest al met 9 maanden moeten ruinen, omdat hij heel erg vervelend was. Hij heeft er niets mee geleden en is uitgegroeid tot een hele mooie pony.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:40

Hierover zijn inderdaad verschillende meningen over. De een zegt hij groeit langer door als je ze vroeg castereerd, de anders zegt laat casteren.
Zelf heb ik er een op 1,5 jarige leeftijd laten casteren, deze voelde zich behoorlijk hengst, nu is hij drie en meet 1.68.
De ander die ik nog heb lopen is nu 2, als je niet beter zou weten denk je dat hij al castreerd is, zo braaf als hij is. Hij meet denk ik zo'n 1.64.
zolang hij nog steeds zo braaf is wordt hij voorlopig nog niet gecastereerd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:53

Persoonlijk zou ik zo lang mogelijk wachten. Zolang hij te handhaven is niet doen, krijgt hij spatjes, tjakka! Het is erg paard-afhankelijk. Ik zag vorige week in een groepje gemengde jaarlingen (ze zijn 8 maanden) een hengstveulen een merrieveulen dekken. Tja...........

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:11

je kunt je paardlaten casteren zodra zijn ballen zijn ingedaald.
dat moet de vee arts kunnen voelen

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:31

mijn VA zei dat het beste is om met 2 te castreren. (mits ze niet eerder al strontvervelend zijn)
Meestal beginnen de paarden met 2.5 zo'n beetje te puberen en in het voorjaar is de beste tijd, dus ik heb het met 2 jaar gedaan, anders zou het pas met 3 jaar weer kunnen (ivm weer) en dan heb ik al de poppen aan het dansen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:20

Tja, dat hangt idd van het gedrag van je hengstveulen af en of je hem apart van de merries kan weiden of niet. Zo niet dan moet je hem denk ik vrij vroeg laten castreren. Sommige jonge hengsten zijn er namelijk vrij vroeg bij met de bloemetjes en bijtjes Knipoog Mijn merrie was namelijk met 9 maanden al eens wat hengstig, een van de hengstjes bij haar in de opfokgroep vond dat wel erg interessant (flemen, penis half uit) maar had nog niet genoeg benul wat ie er mee aan moest Haha!
Mijn Shethengst is net 1 jaar oud geworden en gedraagt zich ten opzichte van mijn merrie, mijn vriend en mij nog steeds erg netjes en onderdanig. Mijn merrie wordt dit jaar gedekt dus zal ze (hopelijk) een jaar lang niet meer hengstig worden. Mijn Shet zal dus geen last hebben van haar hormonen en wat dat eventueel bij hem kan opwekken Knipoog dus als hij zich verder netjes gedraagt mag hij hengst blijven tot een paar weken voordat mijn merrie volgend jaar zal moeten bevallen. Krijgt hij eerder praatjes dan gaan zijn balletjes eraf zodra ze er hangen Afbeelding

wildgirl1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:32

Mijn hengst is op zijn 1,3 jaar gecastreerd. Dit heb ik gedaan omdat hij bij andere paarden de weide op moest. Hij was wel zeer braaf, als het anders had gekund, zou ik het zelfs niet gedaan hebben denk ik, maar het zou niet leuk zijn als hij nooit bij de merries op de weide zou mogen!

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:09

vanaf welke leeftijd (hoeveel maanden) is een hengst vruchtbaar?

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:14

Ik heb mijn ventjes afgelopen najaar laten castreren (ze zijn nu net 2 jaar). Dat is ook een ideale tijd omdat je dan ook geen last hebt van vliegen en warmte. Ze begonnen een beetje streken te krijgen en interesse in de dames, dus toen toch maar gedaan. Ik wilde ze eerst lang hengst laten, maar achteraf ben ik blij. Ze zijn nu stukken liever Lachen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:23

carola1 schreef:
vanaf welke leeftijd (hoeveel maanden) is een hengst vruchtbaar?

Hangt weer van de hengst zelf af. Maar een vroegrijpe hengst van bijvoorbeeld 12 maanden oud zou in theorie al een merrie met succes kunnen dekken.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:26

Wij proberen de hengst zolang mogelijk hengst te houden omdat we met hem ook nog naar hengstenkeuringen willen. Word hij nou TE lastig dan word het waarschijnlijk wel "hakkie tjakkie weg is zakkie"
Maar we verwachten wel dat we het nog met hem volhouden tot september (Hij word morgen 2 Haha! )

Ingvild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 17:13

Bedankt voor alle reacties