Shetlander Vraagjes.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spunky

Shetlander Vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 19:01

Hallo, ik ben nieuw hier, dus ik weet nog niet zo goed hoe dit werkt Bloos
Maarja, ik ben van plan om een Shet aan te schaffen. Dus wil ik nog even wat informatie enzo.

Oke, ik wil een merrie kopen, het liefst zo jong mogelijk (veulen)
Ik wil er vrijheidsdressuur mee gaan doen, en mischien ook vrijspringen en mennen. Ik heb al een weitje gevonden, met goed toezicht Pling

Vragen:

-Wanneer is een Shet volgroeit?
-Met welke leeftijd kan ik haar voor de kar zetten?
-En hoe oud moet ze zijn om aan vrijheidsdressuur/springen te doen?

Tips zijn ook zéér welkom! Haha!

orchideetjuh

Re: Shetlander Vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:12

hoii,

ten eerste raad ik je aan neem alsjeblieft geen veulen.
niet voor jou ofzo, maar volgends mij ben je daar nog iets te jong en onervaren voor.
koop een shet van een jaar of 6 die al is vol ledig in gereden.

je moet niet vergeten dat shetlander even duur en even veel tijd en verzorging nodig hebben als een paard.

het is leuk veulentje(schattig)
maar dat veulen mag en kan je niets mee, zo'n beesje hoort lekker dag en nacht tussen maatjes te lopen en verder niets.
longeren mag pas met 2,5 jaar
vrijheidsdresuur ong pas met 3
springen zo ik zelf pas doen met 3,5 a 4 jaar

en waarom omdat hun gewrichten en spieren zich nog allemaal moeten ontwikkelen en hun geestelijk heid ook
dus koop een oudere shet alsjeblieft, er zijn al genoeg veulens verknalt en daar door naar de slacht gebracht.

verder wends ik je heel veel plezier met je keuze en hoop echt dat je en leuk paardje kan vinden xxx

info over shetjes

het zijn sterke maar ook net als paarden kudde dieren. vaak erg eigenwijs.
maar erg liergierig en slim.
totaal niet lui.
maar zijn dol op eten.

xxx mij
dit is een typ dus niet hatelijk bedoelt hoor Knipoog

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:14

Heey,

Ik weet niet veel van shetten, maar de meeste paarden/pony's zijn rond hun 2/3 jaar volgroeid volgens mij. Met echt werken (voor de kar) moet je denk toch echt wel wachten tot zijn/haar 3e jaar. Dan pas kan je rustig gaan beginnen. Vrijheidsdressuur zou ik niet weten, misschien vanaf 3 jaar ofzo weet niet? Kijk anders op google ofzo Pling Ik zou alleen geen veulen nemen, maar inderdaad zoals orchideetjuh zei een ouder paard. Die is dan al beleerd en kan je er meteen wat mee gaan doen Knipoog zoals dressuur/springen ofzo

xx

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:14

oja vol groeit net als alle paarden rond de leeftijd van ong 6 jaar dat ze zich echt goed ontwikkelt hebben tussen 6 en 7 jaar, maar met 3 jaar mag je hem/haar inrijden

trouwends welkom hier op bokt Pling

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:20

voor de kar beginne, nou ja in het tuig alleen en dan met iemand erachter lopen enz kan al vanaf 2 jaar, met 2,5 zou je al erachter kunnen zitten

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 12:03

Dank jullie wel!

En jullie hebben wel gelijk, een veulen kan ik beter maar niet kopen. Het leek me wel leuk om zo'n beestje naar je eigehand te zetten, maar zoals jullie al zeiden, heb ik daar de ervaring nog niet voor. En daarbij, vind ik het ook wel leuk ja, als ik meteen kan rijden enzo.

Nogmaals heel erg bedankt! Haha!

_Angelique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:12

Ik heb zelf 3 jaar terug ook een shetveulen gekregen.
Maar nu is ze bijna 3, en ik laat der nog ff van der vrijdheid genieten Knipoog
Ik ben nu zachtjes aan begonnen met longeren. En als ze dat goed onder de knie heeft ga ik beginnen met het tuig..

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:55

ik heb mn shet ook pas op zijn 2½ gekocht en we hebben hem alsnog helemaal naar onze hand kunnen zetten... hij staat nu voornamelijk in de wei en voor de kar
hij wordt overigens 7 dit jaar
en idd, je kan beter een iets oudere pony kopen. een oudere pony kan je ook zelf van alles leren hoor!! daar hoef je geen veulen voor te kopen. ik was 16 toen ik samen met rox onze shet Jasper kocht, en een paardje opvoeden is moeilijker dan je denkt Lachen
daar zijn we nu wel achter.
ik zou idd pas van zijn 3e jaar beetje beginnen met van alles.. het liefst nog iets later. en vooral in het begin rustig aan doen met die jonge diertjes.

Maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:33

heey welkom op bokt *o/*
ik heb eigelijk een paar vraagjes voor jou Clown
wat is vrijheidsdressuur Bloos nooit van gehoord:S
hoe oud ben je eigelijk?
ik denk personelijk dat het ook wel handig is om een shetje te nemen van ongeveer 2,5 jaar dan kan je haar ook naar je eigen hand maken...
klinkt wel leuk zo'n shetje staat hij wel bij andere paardjes in de wei?
heel veel suc6 met zoeken van een leuk shetje

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:29

orchideetjuh schreef:
oja vol groeit net als alle paarden rond de leeftijd van ong 6 jaar dat ze zich echt goed ontwikkelt hebben tussen 6 en 7 jaar, maar met 3 jaar mag je hem/haar inrijden

trouwends welkom hier op bokt Pling

ok gaan we weer , zucht,..

een shet net als bv een ijslander groeit veeeeeeel langzamer !!!

in het tuig bij 3 voor de wagen bij 3,5 (maar dan wel opletten dat hij / zij zich niet verloopt , ze willen meer dan ze lichamelijk aan kunnen , raadzaam om hier sterk rekening mee te houden !)

inrijden met 3,5 kan mits door een veder gewicht !!!!! (15 / 25 kg)
pas met 5 is de rug en beenderen sterk genoeg om een zwaarder gewicht (40/50 kg ligt aan de bouw vd pony) te laten berijden

ook geestelijk groeien ze langzamer dan een bv kwpnr etc

vaak zie je dan dat ze alle mogelijke truuckjes uit het boekje zoeken om onder het werk uit te komen , en worden vaak rasechte etterbakkies

(ter illustratie mijn huidige 5 jarige is tussen zijn 3e en 4e jaar 5 cm gegroeid en tussen 4e en 5e jaar een cm of 2 a 3 en dat is op een shet VEEL!)

wil je lang genieten van een gezonde shet raad ik je dus aan NIET met 3 jaar al echt in te rijden door een zwaarder gwicht af en toe een uk der op moet kunnen

met 3 in het tuig kan met 3,5 voor de wagen (buiten op hardere ondergrond dus niet in de bak waar hij tot over zijn enkels wegzakt )
rechte lijnen en goed opletten dat hij zich niet voorbij loopt

vrijheidsdressuur zou ik ook niet te veel eisen op te jonge leeftijd
stap draf galop (los) kom voor links rechts is meer dan genoeg

als je denkt goed te kunnen inschatten of hij gewoon stout is of het geestelijk niet aankan ok maar anders koop alsjeblieft een iets oudere shet

er eindigen veel te veel shets als etterbakkies of met blijvende blessures voor hun 10e jaar bij de slager !terwijl ze wel in de 40 kunnen worden !

_revanche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:41

met ongeveer 4jaar groeien ze niet veel meer. Wij beginnen altijd ongeveer met 3 jaar met tuigen. Maar met de wedstrijden wachten we meestal nog tot ze ongeveer 4 zijn

wizziewinner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:48

kijk maar is op www.pink-horizon.nl

het gaat hier niet over shetlanders, maar de site staat boordevol met leuke, en handige tips ( uitleg) over mennen en vrijheidsdressur Haha!

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 08:19

Heel erg bedank allemaal! Echt, hier heb ik heel veel aan Pling

Ik ben nu 14 jaar, in mei word ik 15.
Vrijheidsdressuur is je paard op commando iets leren. (stap, draf, gallop, voet, buigen, liggen enz.)
Als ik een shetlander krijg staat ze bij een andere shet merrie. (niet in de zelfde wei, maar in een andere helft ervan) Ze is nu drachtig en word in juli/juni uitgerekend. Een vriendin van mij verzorgt haar. En heel mischien mag zij het veulen hebben. Anders koopt ze ook een iets oudere shet. En die mag dan waarschijnlijk ook in die wei komen te staan. (ze hebben 2 weitjes, een grote die ze in 2 stukken hebben verdeeld, en een lange smalle langs het huis)

Ik weet nu zeker dat ik vrijheids dressuur ga doen. En als ik een grote maat shetlander vind, laat ik haar, als ze dat nog niet is, inrijden.

Dus ik denk dat ik het beste een shetje kan kopen van ong. 5 jaar?