Dit hoort denk ik bij uit het zadel.
Ik heb ook een paardje van net 3 en ben ook net begonnen met longeren. Voordat je gaat longeren moet je paardje wel gewoon met je mee kunnen lopen en een beetje de stemhulpen snappen. En hij moet jou als leider zien en respect voor je hebben. Het feit dat hij omhoog komt is al een bewijs dat dat bij jou niet zo is.
Dus wees duidelijk en consequent. Ga eerst eens weer een stap terug, gewoon wandelen in de bak. Laten halthouden, stapje achteruit zetten etc. Neem het liefst een wat langer halstertouw dan kan je veel meer. Laat je paard halthouden en loop zelf 2 meter achteruit en laat je paard stilstaan en haal hem daarna naar je toe, zachtjes trekken en zodra hij loopt het touw laten vieren en belonen! Als hij omhoog komt gelijk afstraffen, stijgeren kan heel gevaarlijk zijn en dat mag hij dus echt niet doen.
Heb je zelf wel meer ervaring met jonge paarden? Laat je anders helpen door iemand die dit wel al vaker heeft gedaan. De dominantieverhouding met je paard moet echt goed zitten als je gaat longeren, anders maken ze er heel makkelijk een spel van. Mijn paardje wil ook nog wel eens uitbreken op 1 kant, maar door telkens gewoon opnieuw te beginnen en rustig te blijven gaat het nu al heel erg goed, hij probeert het wel eens maar een kleine correctie is voldoende. Mijn paard loopt nu ongeveer 1 keer per week een paar rondjes aan de longe en de rest van de week veel wandelen en grondwerk. Hij heeft toen ik hem net had ook wel eens gestijgerd maar dat was na 2 keer echt over hoor. Hij wist toen nog gewoon niet wie er de leiding had en wilde dus zijn eigen zin doordrijven