800 m2 weiland?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindaM

800 m2 weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 13:12

Wij hebben op stal grote weilanden. Nu kan Star daar niet continue op, omdat hij niet teveel gras mag hebben (gevoelig voor bevangenheid/eiwitten).
Ze gaan nu aparte stukjes maken van 800 m2, de grote van een bak ongeveer per paard. Is dit redelijk voor een pony? Staan er meerdere overdag op zo'n stukje?

Kiara

Re: 800 m2 weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:40

Als je ze alleen overdag een paar uur op het land zet is dat prima.
Voor dag en nacht lijkt het me te klein (gras raakt dan op), tenzij er gewisseld wordt van landje.
Bij mijn vorige stal gingen de parden twee aan twee op zulke stukjes.
Twee jaar terug enkele uren per dag, en verleden jaar de hele dag.
Wel stond er tegen het eind van de zomer toen zeeeeer weinig op.
Je zet ze toch wel NA de erste keer maaien op het land he?
Anders is het probleem van hoefbevangenheid juist wel aanwezig!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:12

Je moet er ook niet meer dan 2 à 3 in doen. Dan krijg je geheit geproblemen. In een kleine weide kunnen ze elkaar niet ontwijken en is de zondebok zo de wei uit getrapt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:29

800 m2 in stukjes delen of 8000m2?
Vind 800 namelijk erg klein om in stukjes te delen...... Ach gut
Mijn paard heeft momenteel een blessure (nu herstellende) door een schop van een ander paard. Hierdoor staat ze ook op een heel klein stukje, samen met een hoogbejaarde pony. Ze staat hier alleen overdag op. Maar rennen is er niet bij, veel te klein!
Met een ander paard zou ik haar nooit de hele dag op dat stukje laten staan. Want zoals hierboven ook gezegd, ze moeten elkaar wel kunnen ontwijken en daar is plaats voor nodig.
Je kunt het zien als een soort paddock, maar zou op zo'n klein stukje niet snel 2 gezonde paarden zetten. Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:44

wij hebben drie van die stukken, net iets groter als de bak zeg maar. ze staan straks met 2 paarden dag en nacht erop.
( ruimte om wat te rennen is genoeg, in een bak kun je ook gallopperen toch?)
savonds krijgen ze wel wat biks of muesli( aanvullende vitamines)

om de anderhalve week worden ze op een ander stuk gezet, zo krijgt elk stuk 2 weken de tijd om te herstellen en dat is precies genoeg.

optie is ook nog om paarden wel gewoon erop te laten lopen, hebben we vorig jaar met 3 stuks gedaan, maar dan raakt het gras wel vrij snel op.
smorgens en sávonds kregen ze dan ook nog een plak hooi erbij...

LindaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 15:40

Even wat duidelijker vertellen Haha!
Star staat dan dus alleen op een stuk van 800 m2.
De koeien Koe staan nu eerst op het land, zodat het gras wat korter is. Daarnaast moet ik elk jaar rustig opbouwen (zeker met het grote land!!) ik zet hem dus nooit gelijk een hele dag op het land, maar begin met een uurtje en bouw dit op.
Maar in z'n eentje kan hij dus 800 m2 kort houden? Dat was eigenlijk de vraag.
Op een gegeven moment krijg je de situatie dat hij op een schraal weitje staat vanaf 's ochtends 7:00 uur (handje bix) tot 's avonds 20:00 uur. 's avonds krijgt hij dan nog een 1/2 bix en wat hooi.
Afhankelijk van hoe hij eruit ziet etc. Daar moet ik het natuurlijk wel op afstemmen...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:45

ja hoor, denk dat ie het binnen een maandje kort heeft en houdt, zeker in de zomer Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:53

Kort gras schijnt 'stressgras' te kunnen worden, onder bepaalde weersomstandigheden waarbij veel stress suikers gevormd worden. Die suikers schijnen nu juist de boosdoeners bij hoefbevangenheid te zijn, NIET de eiwitten. Pas dus óók op met een paard op superkort gras te zetten.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:06

Ibbel schreef:
Kort gras schijnt 'stressgras' te kunnen worden, onder bepaalde weersomstandigheden waarbij veel stress suikers gevormd worden. Die suikers schijnen nu juist de boosdoeners bij hoefbevangenheid te zijn, NIET de eiwitten. Pas dus óók op met een paard op superkort gras te zetten.

heb ik nog nooit van gehoord, maar zou best kunnen hoor

800m2 vind ik best kunnen voor een landje hoor. dat is gelijk aan een 20x40m rijbaan. Waar ik vroeger stond was het een landje van 10x20m maar daar mochten ze dan ook maar een uurtje op (met z'n 2en!!).
Veel mensen roepen nou wel dat dit niet kan, maar kijk eens goed om je heen. Als de paarden al een landje hebben, staan ze vaak ook niet erg groot. En paarden met hetzelfde probleem als jou paard, krijgen zelfs (waar ik vroeger stond) een 20x20 landje of zo. Je paard zou dus eigenlijk trots mogen zijn op zo'n lief baasje. Ik vind dat dit een perfect landje is, voor een paard met zo'n probleem. En afwisselen van landje is ook goed hoor Haha!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:11

Praat anders eens met lauwie van bokt. Dit meisje heeft geen paard met deze problemen, maar wel een klein landje. Met tot voor kort 2 paardjes er in.