vragen over conditie>lees a.u.b.even<

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orchideetjuh

vragen over conditie>lees a.u.b.even<

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 12:27

ik krijg maandag me shet waar ik afgelopen zondag bij ben wezen kijken.
ze is 6 jaar.
Maar komt bij een boer vandaan.
Ze ziet er verder goed uit, alleen wordt er de laatste tijd niets meer gedaan.
Dus ze is weinig gewent. Ze wordt zondag nacht door de vee vracht op gehaalt uit friesland, en wordt dan vervoert naar Utrecht(pony-vee markt).
Wij vertrekken om half 9 s'ochtents naar Utrecht.
Als we haar dan opgehaalt hebben en aan komen op stal had ik het zo in me gedachten, geef er wat water&handje muslie.Dan krijg ze haar wormen kuur. dan mag ze de hele ochtent/middag lekker even bij komen in de paddock(bestaat uit wat gras en zand)
Dan in de middag even beetje poetsen. en dan kan ze de rest van de dag lekker rustig bij komen.
is dat goed of moet ik echt iets met haar gaan doen de eerste dag???

en dan wil ik een maand(tot eind mei)
wachten met rijden.
maar haar conditie gaan op bouwen en haar goed verzorgen(de vacht zit onder klitte en modder(oud modder)
en dan eind mei rustig weer gaan op bouwen met rijden.

Is dit verstandig om te doen of niet?

'wat ik dan wil gaan doen=

longeren
fietsen
wandelen
laten spelen met andere shets
en misschien bassis van VD

hebben jullie misschien nog wat tips?

ik heb dus 3 vragen:

tips over conditie
of de eerste geplande dag goed is
en of
het goed is als ik pas begin met rijden eind mei?

ik hoop dat iemand mij nuttig informtie kan geven

xxxx

sandr0

Re: vragen over conditie>lees a.u.b.even<

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:35

het is prettig voor de pony om de eerste dag even lekker bij te komen. De week erna kun je lekker wandelen, elkaar beter leren kennen enz. Maar als er ook al op gereden is kun je rustig aan echt al er opstappen hoor. Je moet alleen zorgen dat je niet gelijk te veel vraagt. Dus eerst 10 minuutjes stappen bijv., volgende dag wat wandelen, beetje lobngeren enz. Gewoon beetje bij beetje de conditie terug krijgen maar daar hoef je geen maand mee te wachten om daar mee te beginnen hoor. Succes!!

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 14:25

ik zeg ook niet dat ik haar een maand niks laat doen, maar mij lijkt het gewoon beter is haar conditie en wat meer vertrouwe terug te geven, want er is al echt en hele poos niks meer mee gedaan als je haar voetje op tilt hoor je krik van het stijvig heid xxx

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:13

weet je dan wel zeker dat je haar wil kopen? ik zou dan verder kijken naar een gezonde en goed verzorgde.
wat ik op dag 1 ook zou doen is haar laten inenten.
verder gewoon meteen lekker aan de slag gaan. als je haar tot mei stil laat staan wordt het alleen maar lastiger om de conditie op peil te krijgen.

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 18:01

ja ik weet 100 prcent dat ik haar neem heb al vaker pony's weten op te knappen
en heb alles na gekeken alles was goed alleen wat stijvig
maar verder was alles ok
en wil juist conditie maken een maand ff zonder rijden dus longeren enz dus na een maand weer rijden zo dat ze eerst wat losser is

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 18:43

orchideetjuh schreef:
ja ik weet 100 prcent dat ik haar neem heb al vaker pony's weten op te knappen
en heb alles na gekeken alles was goed alleen wat stijvig
maar verder was alles ok
en wil juist conditie maken een maand ff zonder rijden dus longeren enz dus na een maand weer rijden zo dat ze eerst wat losser is

maar een pony van 6 jaar en dan last van stijfheid en krakende gewrichten??????? geen conditie oke maar ik zou m dan toch maar eens na laten kijken of ie wel goed gezond is

Manu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:13

Natuurlijk lukt het je wel, gewoon vanuit gaan. Haha! Maar ik zou inderdaad je indeling wel aanhouden, eerst één of twee dagen rust, bijkomen, wennen etc..

En in de weken daaropvolgend zou ik ook LANGZAAM opbouwen, zoals gezegd eerst longeren, lukt dat allemaal goed en kent ze de commando's (zo niet: leer haar die eerst goed, erg belangrijk voor later), kun je haar conditie dmv longeren, wandelen etc. weer opbouwen. Daarna kun je erop gaan zitten, kijken of ze er aan toe is (zo onderhand wel lijkt mij) en kun je haar langzaam aan steeds vaker en langer rijden.

Wat vanaf het begin ERG belangrijk is: vertrouwen!! Geef haar aandacht, wees consequent in je gedrag etc., maar het lijkt mij wel dat jij dat onder de knie hebt, als je al meerdere pony's weer hebt opgelapt. Ik zou eerste dag ook ontwormen en inenten. En haar vacht dus goed (blijven) verzorgen (als haar vacht érg onder de klitten zit, kun je daarvoor antiklit shampoo e.d. kopen)...

Lijkt me een erg leuke klus, de beloning zal groot zijn Haha!

Succes ermee!!

Kuss Manu

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 19:21

haayy, ja ik heb al een shetje gehad wat hier en daar was toegetakelt, maar dat krakende voetje komt wel vaker voor bij pony's die stijf zijn ga je zelf is na als je in het gips heb gezeten en niet met je pols heb gedaan en na 6 weken weer heen en weer haalt hoor je toch ook krak Knipoog

en ja ze is wel ingereden(heb even door het landje gehobbelt)
maar ze voelt gewoon nog gespannen aan, ze moet gewoon liefde en verzorging hebben en dan komt het heus wel goed lijkt mij xxx