Hoe is bij jullie de mestafvoer geregeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IvoIce

Hoe is bij jullie de mestafvoer geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 09:58

Ik heb een vraagje Lachen

Ik heb nu 1 pony tegenover mijn huis staan in een stal met uitloop. Ik heb een stuk van 2 bij 2 waar ik mijn mest verzamel. Vorig jaar is de mest opgehaald door een tuinder hier in de buurt en het wordt nu weer tijd, want de hoop is flink uit de klauwen aan het groeien.
Nou komt na de zomer mijn andere pony ook hier staan en gaat de hoop sneller groeien. Het probleem is dat die tuinders niet echt vlot zijn en de mest niet altijd willen hebben. Kan ik dit niet anders regelen? Hoe en door wie wordt bij jullie de mest afgevoerd? Wat voor bedrijf haalt dat op en wat voor voorwaarden en kosten zitten daaraan? Moet de mesthoop een bepaalde vorm/afmetingen hebben ofzo?

Ik hoop op antwoorden Lachen

Memuska

Re: Hoe is bij jullie de mestafvoer geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:03

Wij hebben een mesthoop voor twee pony's die om de paar maanden wordt opgehaald en over het land gestrooid. Wat wij wel regelmatig doen is bovenop de hoop staan springen, dan zakt ie Clown

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:53

Wij hebben 4 pony's die op stal staan en 1 dag en nacht in de wei. We hebben gewoon een mesthoop die ook om de paar maanden opgehaalt moet worden. Je kan van dat spul halen waardoor de mesthoop kleiner word. Geloof bij de welkoop/boerenbond... Had mn oma een keer gedaan en hier en daar wat neergestrooit. De halve mesthoop was ingezakt dus doe het wel op alle plaatsen evenveel!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:14

Ga van stro over op vlas, dat scheelt al snel een hele berg afvoer én het verteerd minstens zo snel. Als je dan ook nog een beetje grote tuin hebt dan kun je het zelf kwijt over eigen grond.

Heb je verder geen maisland in de buurt?? Daar mag je het meestal ook wel kwiojt (als er geen mais opstaat)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:30

Gaat op de ponyhoop (is een hoop van een kassenbedrijf hier in de straat) wordt gecomposteerd (ofzo Tong uitsteken) en dan gebruiken hun het weer. Zijn wij er mooi vanaf, ze komen het nog halen ook. Soms gooien we het ook zelf op het land.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:31

Mijn paard en pony staan op krul.
Verder hebben we kippen in een grote kippenren (15x10 m).
Conclusie: mest gooi ik bij de kippen in de ren die dat vol enthousiasme uit elkaar halen en er lekker in zitten te wroeten. Nu in het voorjaar schrapen we de toplaag uit de kippenren om vervolgens dus weer de oude en verteerde mest op de moestuin uit te gooien Haha!
Wij doen dus aan recycling Tong uitsteken

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:34

Onze mestkar (voor 9 paarden) word door de stalhouder op de zaterdag altijd geleegd.. Volgens mij ergens op het land maar dat weet ik niet zeker..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:03

Ik heb een hele aardige buurman met een mesthoop op zijn land. Midden in zijn akkers heeft hij een hoop kippenmest, daarbij mag ik mijn mest ook kwijt. Het is dus wel iedere dag 500 meter het land in lopen en weer terug met 1 á 2 kruiwagens. Maar ik kan mijn mest gratis en makkelijk kwijt.

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 12:14

Is vlas duurder dan stro en in hoe grote hoeveelheden moet je dat halen?

(Iedereen bedankt voor de reacties)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:28

Vlas is per pak iets duurder (tussen de 3 en 5 euro), maar in gebruik is het een stuk voordeliger, zeker als je het als potstal gebruikt.

Zoek eens op vlas, dan vind je genoeg info van mensen die al 'om' zijn Haha!

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:30

als je er vanaf wil kan je ook idd opsparen en als het te erg wordt bel je een loonbedrijf.
Broer van mijn vriend werk bij een loonwerker dus ik zit gebakken