Mondelinge overeenkomst bindend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Mondelinge overeenkomst bindend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 09:43

Zaterdag ben ik naar een paard wezen kijken dat te koop stond en was er helemaal weg van. We hebben toen over de prijs gepraat en zijn op een bepaald bedrag uitgekomen. Ook is er besproken dat het paard klinisch en röntgenologisch gekeurd zou worden.
Na dinsdag met mijn instructrise overlegd te hebben, die vond dat het paard een stuk minder waard was dan het bedrag waar ik met de verkoper op was gekomen (ongeveer 30% minder), heb ik de verkoper op gebeld en gezegd dat ik de koop niet door wilde laten gaan. Volgens haar hebben we een mondelinge overeenkomst over de prijs en kan ik daar niet meer van af.
Wie kan mij vertellen of dit ook werkelijk zo is? Ik dacht dat zolang ik niets getekend heb, er niet aan vast zit.
Ik heb nooit duidelijk gezegd dat ik met het bedrag akkoord ging, maar ook niet dat ik dat niet ging. Ik heb echter wel een afspraak op de kliniek gemaakt voor een keuring. Hoe sterk staat zij?

Liselot

Re: Mondelinge overeenkomst bindend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:44

mondelinge afspraken zijn idd bindend. maar als jij niet specifiek hebt gezegd dat je akkoord gaat heb je eigenlijk geen afspraak gemaakt over de prijs

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:07

pff lastig hoor.
Een mondelinge afspraak is inderdaad wel bindend, maar als je het verder nog geen akkoord over het aankoopbedrag heb gegeven dan lijkt me niet dat verkoper zomaar mag aannemen dat je akkoord gaat met het bod.
Misschien ging de verkoper er wel vanuit dat je akkoord ging met het bod omdat je de keuring al hebt geregeld??

Bel anders een rechtshulpwinkel (of je rechtsbijstandverzekering als je die hebt) Zij kunnen je vast verder helpen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:09

volgens mij kan je alleen heel hard hopen dattie afgekeurd wordt.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:11

Een mondelinge overeenkomst is inderdaad bindend. Echter blijft het wel jou woord tegen dat van haar. En omgekeerd. Dit soort dingen zijn moeilijk.

Maar wat heb je precies afgesproken. Je kan wel afspraken over het bedrag hebben gemaakt, maar je hebt het paard nog niet laten keuren. Dus heb je dan afgesproken dat je de keuring afwacht?

Denk even goed terug aan het gesprek en schrijf voor jezelf op wat wel en wat niet is gezegd en besproken.

elliza66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:17

Hee
Een mondelinge overeenkomst is bindend. Maar, er moet een consensus over de hoofdbestanddelen van de overeenkomst bestaan. Je zit met een koop dus de prijs is een hoofdbestanddeel. Als je het niet echt eens was over de prijs is er geen overeenkomst denk ik. Anders toch maar ff navragen bij de professional hé

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:30

Twinklebel schreef:
We hebben toen over de prijs gepraat en zijn op een bepaald bedrag uitgekomen. Ook is er besproken dat het paard klinisch en röntgenologisch gekeurd zou worden.

minder waard was dan het bedrag waar ik met de verkoper op was gekomen

Uit bovenstaande stukken maak ik toch op dat je wel degelijk over een koopprijs hebt gesproken.
En als je dan ook al hebt gesproken over een keuring dan denk ik toch dat je een bindende overeenkomst bent aangegaan.

Want wat had je afgesproken met de verkoper als het paard goedgekeurd zou worden?
Dan was de koop toch rond neem ik aan?
Je gaat niet eerst het paard laten keuren en daarna opnieuw over de prijs onderhandelen.

Het blijft natuurlijk haar woord tegen het jouwe maar in principe is een mondelinge overeenkomst gewoon bindend en wat ik uit jouw verhaal opmaak hebben jullie onderling een akkoord gehad.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 10:45

Zo te merken heb ik uit onervarenheid dus gewoon een domme, dure fout gemaakt. Zo te lezen staat ze volkomen in haar recht. Ze zou hem gewoon laten keuren vandaag en mij opbellen daarna hoe verder. Nou ja, als ze goedgekeurd is dan zal ik het paard maar gewoon kopen. Het paard is nog steeds welkom, jammer van het te veel betaalde geld. Een harde les voor de toekomst.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:47

Een paard is als je het sec bekijkt niets meer waard dan de kiloprijs......... Elke euro die je er meer voor betaald is emotionele waarde...... Dus misschien is het wel een koopje Haha! Haha!:D

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:49

Ach meissie, als jij dat paard het geld waard vindt, dan is het toch prima!? Ik zou me er niet teveel zorgen over maken. Succes met haar (als ze goedgekeurd wordt). OK dan!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 14:44

Heb ik me er net bij neergelegd dat ik me over die prijs dan maar niet meer druk moet maken, bel ik de verkoper, is ze röntgenologisch helemaal in orde, maar klinisch was ze rechtsvoor net niet goed genoeg. Ze is er volgens de verkoper niet op afgekeurd, omdat het waarschijnlijk een simpel op te lossen iets is (bv. zoolkneuzing),volgens mij dus ook niet op goedgekeurd. Ik wacht even tot die veearts me terugbelt wat er nou precies is.
Als hij haar als afgekeurd bestempeld zit ik nergens meer aan vast. Zowiezo wordt ze over twee weken nog een keer klinisch beoordeeld.
Was ze nou maar gewoon goedgekeurd of afgekeurd, nu weet ik nog niet waar ik aan toe ben. Röntgenologisch is ze helemaal goed, ze is PROK-gekeurd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:52

laat je het paard wel door je eigen DA keuren? de DA van de verkoper kan beinvloed zijn

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 17:21

De veearts heeft me niet meer teruggebeld vanmiddag, toen ik om 17.30 u nog een keer belde was hij al pleitos.
Maar ik ben er nu wel zover uit dat de overeenkomst op dit moment niet meer bindend is. De overeenkomst was namelijk dat ik Ufanita voor een bepaald bedrag zou kopen, op voorwaarde dat ze zowel röntgenologisch als klinisch goedgekeurd zou worden op een in overleg gekozen kliniek op een in overleg gekozen datum.
Het paard is vandaag dus niet klinisch goedgekeurd, dus bij volgens mij is de overeenkomst dus ontbonden. Dat ze misschien over twee weken wel goedgekeurd wordt is mijn pakkie aan niet meer.
Ik heb dus wel aangegeven haar voor een ander bedrag dan alsnog te willen kopen, op voorwaarde dat ze dan wel helemaal goed is.
Pfff...., wat een moeilijk gedoe allemaal zeg, en dat omdat ik overhaast allemaal beslissingen heb genomen. Maargoed, ik heb mijn lesje geleerd, en ben er goed onderuit gekomen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 18:31

Ik vind het persoonlijk vreemd dat ze doorgaan met een röntgenologische keuring als ze op de klinische keuring al niet goed is...
Mij is altijd verteld dat je bij je eigen VA moet laten keuren en dat je er zelf ook vooral bij moet zijn. Toen ik mijn paard kocht heb ik hem zelfs meegekregen om te laten keuren, als hij niet goed was mocht ik hem terugbrengen... Je kan dan makkelijker met de VA overleggen over wat hij denkt van wat hij ziet en wat hij aanraadt over wel of niet kopen. Bovendien vond ik het zelf veel te interressant om te zien hoe dat keuren gebeurt...

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 18:50

Twinklebel schreef:
Zaterdag ben ik naar een paard wezen kijken dat te koop stond en was er helemaal weg van. We hebben toen over de prijs gepraat en zijn op een bepaald bedrag uitgekomen. Ook is er besproken dat het paard klinisch en röntgenologisch gekeurd zou worden.
Na dinsdag met mijn instructrise overlegd te hebben, die vond dat het paard een stuk minder waard was dan het bedrag waar ik met de verkoper op was gekomen (ongeveer 30% minder), heb ik de verkoper op gebeld en gezegd dat ik de koop niet door wilde laten gaan. Volgens haar hebben we een mondelinge overeenkomst over de prijs en kan ik daar niet meer van af.
Wie kan mij vertellen of dit ook werkelijk zo is? Ik dacht dat zolang ik niets getekend heb, er niet aan vast zit.
Ik heb nooit duidelijk gezegd dat ik met het bedrag akkoord ging, maar ook niet dat ik dat niet ging. Ik heb echter wel een afspraak op de kliniek gemaakt voor een keuring. Hoe sterk staat zij?

Mag ik je vragen wie de verkopende partij is? Heb soortgelijk ervaring met misschien wel dezelfde dame....

Gr. Maureen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:51

Esther schreef:
Ik vind het persoonlijk vreemd dat ze doorgaan met een röntgenologische keuring als ze op de klinische keuring al niet goed is...
Mij is altijd verteld dat je bij je eigen VA moet laten keuren en dat je er zelf ook vooral bij moet zijn. Toen ik mijn paard kocht heb ik hem zelfs meegekregen om te laten keuren, als hij niet goed was mocht ik hem terugbrengen... Je kan dan makkelijker met de VA overleggen over wat hij denkt van wat hij ziet en wat hij aanraadt over wel of niet kopen. Bovendien vond ik het zelf veel te interressant om te zien hoe dat keuren gebeurt...

nog vreemder vind ik, wie betaalt die keuring?????????? wat voor afspraken zijn daarover gemaakt.
meestal is het zo dat bij goedkeuren de koper betaalt bij afkeuren de verkoper. maar in dit geval zou ik dat toch nog wel even goed natrekken want voor je het weet heb jij een rekening van die DA in je bus. helemaal omdat ze toch door zijn gegaan met de röntgenologische keuring en dat telt meestal wel aardig aan.

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 20:10

een aantal tips van mijn kant:

nooit een paard laten keuren bij een dierenarts die de verkopende partij aandraagt,

nooit een paard laten keuren waar je zelf niet bij bent,

van te voren duidelijke afspraken maken (bij voorkeur op papier) wanneer de koop rond is.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 20:23

rina schreef:
nog vreemder vind ik, wie betaalt die keuring?????????? wat voor afspraken zijn daarover gemaakt.
meestal is het zo dat bij goedkeuren de koper betaalt bij afkeuren de verkoper. maar in dit geval zou ik dat toch nog wel even goed natrekken want voor je het weet heb jij een rekening van die DA in je bus. helemaal omdat ze toch door zijn gegaan met de röntgenologische keuring en dat telt meestal wel aardig aan.

Er is een afspraak van te voren gemaakt dat zowel bij goed- als bij afkeuring de helft voor mij en de helft voor de verkoper zou zijn. Ik moet nog even uitzoeken hoe het zit met de röntgenologische keuring, want die heeft ze zonder mijn toestemming gedaan nadat het paard klinisch niet goed was.

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 20:29

mag ik vragen waarom je zelf niet aanwezig was op de keuring??

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 20:34

Klinisch is echter wel een moment opname en met rontgelogisch heb je wel meer zekerheid en ik neem aan dat zij wil weten waarom dat het paard klinisch afgekeurd is.
Daar door rontgelogische foto's te maken en ik denk ook niet dat zij deze aan jou door bereken maar ik zou ook mijn paard rontgelogisch laten keuren als hij klinsich afgekeurd word weet je iedergeval wel wat je paard eventueel hebt.

In Stroe ben je geweest toch?

Waar is je paard gekeurd toevallig bij Bockhorst in kootwijkerbroek?
Is wel een van de beste dierenklinieken hier in de regio!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 20:41

Mause schreef:
mag ik vragen waarom je zelf niet aanwezig was op de keuring??

Tuurlijk mag dat. Dat was omdat ik van de koop af wilde. Ik heb dus ook de kliniek af gezegd. Zij was het hier niet mee eens en heeft het paard toch laten keuren. Mijn geluk is geweest dat ze niet is goedgekeurd.
BiancUgo schreef:
Klinisch is echter wel een moment opname en met rontgelogisch heb je wel meer zekerheid en ik neem aan dat zij wil weten waarom dat het paard klinisch afgekeurd is.
Daar door rontgelogische foto's te maken en ik denk ook niet dat zij deze aan jou door bereken maar ik zou ook mijn paard rontgelogisch laten keuren als hij klinsich afgekeurd word weet je iedergeval wel wat je paard eventueel hebt.

In Stroe ben je geweest toch?

Waar is je paard gekeurd toevallig bij Bockhorst in kootwijkerbroek?
Is wel een van de beste dierenklinieken hier in de regio!

Ik heb hem inderdaad bij Bockhorst laten keuren, kreeg dat ook als een betrouwbaar adres door. Ik vind het inderdaad ook niet vreemd dat ze gelijk heeft laten röntgenen, ik zou er ook achter willen komen waarom die niet goed is. Er is echter niets uit gekomen, dus zou je denken aan problemen in de weke delen.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 20:49

Ja vervelende situaties dit soort dingen.
Maar dat vrouwtje waar je hem gekocht hebt staat wel goed aangeschreven qua paarden verkoop hier in de regio bij ons op stal hebben we ook meerdere paarden staan die bij haar vandaan komen.

Maar goed koop je haar nu wel of niet of is de koop nu helemaal afgedaan omdat ze klinisch niet goed was?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 20:54

Ik heb uiteindelijk de koop helemaal af gedaan, omdat ze klinisch niet goed is. Ik heb al meer dan genoeg ellende gehad de afgelopen maanden. Net twee weken terug mijn paardje in moeten laten slapen, nog geen vijf jaar oud. Ik heb er acht maanden mee gestapt, door een peesblessure na een ongeluk in de wei.

Ik ga dus geen paard kopen dat niet gezond is.

Kingkong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:32

Groot gelijk, er zijn paarden genoeg in Nederland, dus rustig de tijd voor nemen. Zo zie je maar, overal leer je weer van.

Ik heb trouwens a.s. dinsdag een afspraak in bij De Raaphorst in Wassenaar.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:13

Wat ik nou niet snap.....................

Eerst ben je het eens met de prijs anders maak je geen keuringsafspraak. Jij geeft het geld er voor uit wat jij er voor over hebt.

Dan ga je met een intructeur praten en is het paard ineens te duur !
Dat vind ik echt het stomste wat ik ooit gehoord heb.

Ik vind dat de verkopende partij gelijk heeft , betreft de keuring, jullie hadden een overeenkomst.
Jij hebt mazzel dat het paard niet goedgekeurd is.

Maar ik vind jouw handelen, stijlloos ten opzichte van de verkoper.
afspraak is afspraak.