Hoefschoenen / België

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Hoefschoenen / België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 09:41

Hallo allemaal,

Ik heb 3 paarden (warmbloed, 1/2arabier en shet) die allemaal op blote voeten lopen (gewoon gekapt) en dat wil ik graag zo houden.

Nu heb ik met de warmbloed en de arabier een probleempje. Graag jullie ideetjes...

1) warmbloed gaat graag wandelen, heeft dat ook altijd zonder ijzers gedaan, geen problemen mee gehad, ook niet bij dagtochten af en toe of baan (vroeger 3 of 4 maal per week naar manege, ongeveer 20 minuten heen en idem terug)
nu wil ik graag lid worden van een ruitertoerismevereniging, maar die hebben in hun reglement staan dat ze correct beslag vragen bij de leden, verplichten het niet echt, maar raden ijzers wel aan (vierkant beslag) en sommige gidsen verplichten het wel
Mijn idee was om schoenen aan te schaffen en die dan alleen voor de langere tochten aan te doen, niet in piste en op wei/stal enzo.

2) 1/2arabier is bijna 4 en ik zou ermee willen beginnen wandelen, maar mijn smid vreest dat ze dan last gaat krijgen (slechtere hoeven dan haar mama - de warmbloed) en raadt mij ijzers aan.
Nu waarschuwde hij mij wel dat ze die gemakkelijk gaat verliezen (door problemen met haar manier van lopen, soit, lang verhaal).
Mijn idee ook hier: schoenen aan op de baan en verder gewoon op blote voeten, zoals nu.

3) De shet (voor de volledigheid) komt bijna nooit op straat, dus is voorlopig geen issue. Stel dat ze meer baan gaat doen en ijzers nodig heeft (bvb als ik zou gaan mennen) --> zelfde redenering.

Wat denken jullie?
Hebben mensen hier goede / slechte ervaringen mee?
Hoe lang gaan die dingen mee?

Ook heel graag tips ivm merken, prijzen, leveranciers, etc.

Ik woon op de grens Oost-Vlaanderen / Antwerpen, dus graag adressen in die regio. Ik hou niet zo van postorder (toch niet voor mijn paarden, of voor dingen die moeten passen).
Heb al eens geïnformeerd bij verschillende ruitersportzaken, maar er zijn blijkbaar heel wat verschillende merken en uiteenlopende prijzen.
Ik zou ze niet echt heel intensief gebruiken, dacht ik, dus ook graag info over de iets goedkopere merken.
Ik weet dat goedkoop niet altijd beterkoop is, maar het moet ook niet altijd het duurste zijn om nog goed genoeg te zijn en de bekendheid van een merk betaal je natuurlijk mee.

Alvast bedankt voor jullie + of - advies!

Kaat & paardjes

Antheman

Re: Hoefschoenen / België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:41

Hoefschoenen kan prima!!!
Smeden zijn er vaak niet zo happig op ja.
Ik heb vorig jaar een trektocht gedaan in een gebied waar ze ook adviseren om paarden te beslaan. Ging prima, een halve dag heb ik hoefschoenen aan gehad, de rest kon blootvoets.

Verder wil ik je adviseren om je te verdiepen in Natuurlijk bekappen, want dan kun je na een periode waarschijnlijk zelfs zonder de schoenen rijden.
Hier wat sites

http://www.oldmacs.com.au/default.htm

Deze heb ik zelf:
www.dallmer.de

http://www.boahorseboot.com/
Te verkrijgen tegenwoordig bij de Agradi!

En hier de tests van verschillende hoefschoenen!
http://www.swisshorseboot.de/com/html4/test.html

http://www.smit-rijssen.nl/

http://www.horsebalance.nl/

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 14:40

Alvast bedankt!

Er is wel een enorm verschil in prijs, hé...
(vb Old Macs of Marquis vs Easyboot)

Hoe lang doe jij met een paar schoenen?
Kan je bvb de zool laten vervangen?

Over nat. bekappen heb ik al gelezen,
maar ik zie het mezelf in elk geval niet doen.
Mijn warmbloed rijdt al meer dan 10 jaar op blote voeten,
maar "regels zijn regels" bij sommige verenigingen,
dus dacht ik aan die schoenen om in orde te zijn met het reglement,
zonder mijn paard na 22 jaar ineens op ijzers te moeten zetten.
Ze heeft het tot nu toe nooit nodig gehad (ook niet op dagtocht of tweedaagse).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:43

Bij de Dallmers kun je de zolen niet vervangen.
De zool is erg dik. Afhankelijk van hoeveel je rijdt, zo lang gaan ze mee.

Mijn voorschoenen heb ik al jaren!!
Maar ken ook iemand die een schoen na een jaar had versleten.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:15

Ik heb mijn haflinger ook op blote hoefjes lopen en dat gaat inderdaad prima! Jammer, dat je die hoefschoenen enkel moet kopen om aan het reglement te voldoen (zijn dat trouwens die antwerpse trekruiters waar je het over hebt?)

Omdat mijn paard wel eens gevoelig loopt als hij over scherpe stenen moet -die je hier helaas niet kunt vermijden- heb ik ook een volledige set hoefschoenen voor hem. Na vele ervaringen met andere merken bij andere paarden, heb ik voor de swiss horse boots gekozen. Die zijn helaas erg duur en ook het aan- en afdoen is even wennen, maar verder ben ik er erg tevreden over! Aramis loopt er goed op en ik heb er in twee jaar tijd slechts 1 keer eentje in de modder verloren. Gelukkig ook direkt weer teruggevonden Haha!

In jou plaats zou ik er toch eens met het bestuur van de vereniging over praten. Misschien mag je wel een rit zonder ijzers of hoefschoenen meerijden, dan zien ze zelf dat dat prima gaat? Je kan ze ook beloven dat je hoefschoenen koopt als het niet zou gaan of zo.

Nadeeltje van hoefschoenen: je moet regelmatig controlleren of ze er nog allemaal aanzitten. Om niet paranoide te worden doe ik dat zo: elke keer als ik een weg verlaat, kijk ik even na. Dat kan gewoon in stap, als je een beetje lenig bent Clown Als je er dan eentje zou missen, weet je tenminste op welke weg je moet zoeken.
Het is natuurlijk niet leuk voor de andere ruiters als ze op jou moeten wachten omdat je een hoefschoen moet zoeken. Maar zij kunnen natuurlijk ook wel eens een ijzer verliezen en als de schoenen goed passen verlies je ze bijna nooit.

Succes ermee!

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 15:56

Waarschijnlijk de ATR, ja.
Reglement van VVR (Vlaamse Vereniging Ruitertoerisme) sprak van correct beslag,
ik heb toen een mailtje gestuurd naar VVR en ATR met de vraag of blote voeten echt niet mochten,
kreeg antwoord van voorzitter ATR dat het niet echt verplicht is,
maar wel ten zeerste aanbevolen.

Voor meerdaagse tochten lijkt het me sowieso wel een goed plan, al was het alleen maar om mee te nemen in de rugzak voor het geval er problemen ontstaan.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:20

Ja inderdaad, op langere tochten heb ik ze ook graag bij voor het geval dat. Dan raad ik je aan om het zo te doen. Wel op voorhand goed oefenen, zodat je ze ook goed aankrijgt als je ze dan nodig hebt, anders sta je toch weer voor schut Clown

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:34

soesita schreef:
Ja inderdaad, op langere tochten heb ik ze ook graag bij voor het geval dat. Dan raad ik je aan om het zo te doen. Wel op voorhand goed oefenen, zodat je ze ook goed aankrijgt als je ze dan nodig hebt, anders sta je toch weer voor schut Clown

Niet voor schut staan, maar schoenen moet je inlopen!! Anders loop je risico op wondjes ed.