Hier mijn verhaal / vraag:Domi, onze paso peruano, komt niet na het longeren. Ze begint al vrij gauw te kauwen en smakken, en ook al doe ik het los en zonder zweep o.i.d., gewoon met m'n handen en lichaamstaal, ze luistert prima. Dus na een kort tijdje begint ze al te smakken en kauwen, haar hoofd wat lager, enz. Maar als ze dan moet halthouden, en ik naar het midden loop met m'n rug naar haar toe en stil ga staan in het midden, dan blijft zij ook stilstaan... Ik heb ook een keer gehad dat ze weer ging stappen
(toen heb ik gewacht tot ze na 'ho' écht stil bleef staan een aantal sec. en ben toen pas in het midden gaan staan) Het is net of ze het niet meer snapt. "Vroegah" (een jaar geleden, en tot een half jaar geleden af en toe nog wat, nu pak ik het weer meer op) kwam ze gewoon gelijk als ik stilstond in het midden, dus het lijkt mij niet dat het onbegrip is...Na 10 minuten begreep ik dat ze niet ging komen.
Toen heb ik haar hoofdstelletje afgedaan (die deed ik in zodat ze aan het bit kan wennen, maar ik had het eerder met halster ook al dat het echt héél erg lang duurde voor ze kwam, dus daar ligt het niet aan dat ze kauwt etc., ze doet dit namelijk ook met wandelen, rijden, etc. zo gauw ze zich meer op haar gemak en onder mijn leiderschap gaat voelen.) en heb ik haar weer in de rest v/d paddock gelaten zonder haar te belonen.Ik weet niet precies wat ik hiermee aan moet, en waarom ze niet komt... Ze accepteert mij niet als baas, pik ik hieruit op... Maar toen ze me nog niet zo goed kende en nog veeel minder respect voor me had kwam ze wel netjes na het werk, en eigenlijk is ze na het werk altijd super knuffelig en volgt ze me overal terwijl dat voor het werk nooit zo is, dan moet ik haar echt 'vangen'. Ik snap dus niet; ziet ze me niet als baas en zo nee, wat kan ik hier aan doen, ze geeft wel onderdanige tekenen
of kan er een andere reden zijn?Ik ben helemaal de kluts kwijt, help mij a.u.b.! Alvast bedankt!
Hoewel ze nog altijd aan het puberen is (en ze wordt dit jaar al 7 
nu heeft ze dat alleen nog in een grotere onbegrenste ruimte zoals de wei) en dus ook naar me toe kwam, maar dat ze nu, omdat ze meer onderdanig is, niet naar me toe durft te komen nadat ik haar halt heb gezet omdat ze bang is dat ze gewoon op halt zou moeten blijven staan en niet ongehoorzaam wil zijn door toch te bewegen?
Maar ik heb dit nooit bestraft, heb haar altijd beloond als ze dan bij me stond.