(longeren) onderdanig / respect, of toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

(longeren) onderdanig / respect, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 21:34

Niet echt duidelijke titel, ik kon geen betere formulering vinden... Bloos Hier mijn verhaal / vraag:

Domi, onze paso peruano, komt niet na het longeren. Ze begint al vrij gauw te kauwen en smakken, en ook al doe ik het los en zonder zweep o.i.d., gewoon met m'n handen en lichaamstaal, ze luistert prima. Dus na een kort tijdje begint ze al te smakken en kauwen, haar hoofd wat lager, enz. Maar als ze dan moet halthouden, en ik naar het midden loop met m'n rug naar haar toe en stil ga staan in het midden, dan blijft zij ook stilstaan... Ik heb ook een keer gehad dat ze weer ging stappen Verward (toen heb ik gewacht tot ze na 'ho' écht stil bleef staan een aantal sec. en ben toen pas in het midden gaan staan) Het is net of ze het niet meer snapt. "Vroegah" (een jaar geleden, en tot een half jaar geleden af en toe nog wat, nu pak ik het weer meer op) kwam ze gewoon gelijk als ik stilstond in het midden, dus het lijkt mij niet dat het onbegrip is...

Na 10 minuten begreep ik dat ze niet ging komen. Toen heb ik haar hoofdstelletje afgedaan (die deed ik in zodat ze aan het bit kan wennen, maar ik had het eerder met halster ook al dat het echt héél erg lang duurde voor ze kwam, dus daar ligt het niet aan dat ze kauwt etc., ze doet dit namelijk ook met wandelen, rijden, etc. zo gauw ze zich meer op haar gemak en onder mijn leiderschap gaat voelen.) en heb ik haar weer in de rest v/d paddock gelaten zonder haar te belonen.

Ik weet niet precies wat ik hiermee aan moet, en waarom ze niet komt... Ze accepteert mij niet als baas, pik ik hieruit op... Maar toen ze me nog niet zo goed kende en nog veeel minder respect voor me had kwam ze wel netjes na het werk, en eigenlijk is ze na het werk altijd super knuffelig en volgt ze me overal terwijl dat voor het werk nooit zo is, dan moet ik haar echt 'vangen'. Ik snap dus niet; ziet ze me niet als baas en zo nee, wat kan ik hier aan doen, ze geeft wel onderdanige tekenen Verward of kan er een andere reden zijn?

Ik ben helemaal de kluts kwijt, help mij a.u.b.! Alvast bedankt! Lachen

Symbeami

Re: (longeren) onderdanig / respect, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:58

hmmm, ik kan je niet echt helpen hier mee.
Mijn paard komt ook niet naar me toe. Het is al heel wat dat ze stil gaat staan.
Wat je kunt proberen is: zelf Domi naderen als ze stilstaat. Haar zachtjes over de rug en over de buik aaien, kijk of ze dat toestaat.
Dan loop je weer weg en zet haar opnieuw aan het werk.
Laat haar weer halthouden, aai haar nog eens over rug en buik en loop er eens rustig voor langs. Je moet het vooral niet perse willen dat ze je volgt.
Als jij al de controle over richting en tempo hebt, dan ben je al een heel eind.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:33

Monty Roberts helpt ze dan een beetje heb ik in zijn show gezien. Beetje vastpakken en sturen in jouw richting en meteen weer los laten en weglopen... Uiteindelijk pakte hij de hengst maar gewoon met zich mee want die vond het publiek veel interessanter als naar Monty toe lopen Haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:48

Wat Monty ook doet, en wat bv ook met hondentraining gedaan wordt is het volgende:
Je neem je paard in de bak met een halster (liefst een (scherper) touwhalster) en een lang touw of een longe. Je gaat lopen, je paard MOET volgen op het moment dat het touw strak komt te staan. Zorg op dat moment, als ze je volgt, dat er wat ruimte in het touw komt, met andere woorden dat de druk weg is als ze je volgt. Ga nu 'haken slaan', met andere woorden, onverwacht een andere richting op, 90 grden, 180 graden. Ieder keer als je paard je niet volgt zal ze een ruk aan het touw krijgen. Moet jij eens opletten hoe snel ze je gaat volgen om die ruk te vermijden. Af en toe stop je. Loopt ze je straal voorbij, dan krijgt ze vanzelf weer een ruk als ze het eind van het touwtje bereikt.
Na een paar dagen met touw, ga je zonder touw oefenen.

Succes!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:23

Roskur is hier niet bezig met het aan de hand leiden, maar het werken in de cirkel.
En daar moet het paard na het kauwen etc naar je toekomen voordat je verder kan gaan met andere dingen...
Tenminste dat is wat ik van hem heb begrepen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 18:33

Ja, dat snap ik. Ik zeg dus, dat je het paard moet 'dwingen' te komen door hem een onplezierige impuls te geven als-ie dat niet doet. Daarom neem je ook een lang touw, en loop je voor het paard uit zonder dat je op hem let (had dat niet zo duidelijk gezegd). Als je paard jou dan gaat volgen wordt-ie beloond doordat-ie geen ruk krijgt. Daarna oefen je zonder touw.
Nogmaals, ook Monty Roberts begint zo wel eens als een paard het nog niet helemaal door heeft...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 18:34

Oh dan heb ik het verkeerd begrepen... Ik dacht namelijk dat hij eerst los achter je aan moest lopen voordat de lijn eraan te pas te komt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 18:40

Dat is ook geen wet van Meden en Perzen, de volgorde met en zonder touw. Als je paard erg onderdanig is, doet-ie het ook wel uit zichzelf, zoals Domi van Roskur dat vorig jaar ook wel deed. Nu is ze kennelijk een beetje aan het puberen, en dan kan een les met touw, zodat ze wel MOET komen, net weer even de balans de goede kant op schuiven.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 12:46

Bedankt voor de tips. Haha!

Wat ik apart vind is dat ze vorig jaar juist met longeren zelf heel erg aan het klieren was... Als ze dan eenmaal mocht galopperen (of soms zonder dat ze dat mocht) ging ze keihard rondscheuren etc., nu moet ik haar in galop zelfs af en toe wat 'aansporen' omdat ze anders gaat telgangen en is ze veel sneller al onderdanig. Gestoord Hoewel ze nog altijd aan het puberen is (en ze wordt dit jaar al 7 Verward), dan wil ze wel je aandacht hebben maar als je dan zelf het initiatief neemt dan loopt ze weg, en komt ze even later als je de ijsco's gaat aaien aan je schouder plukken om aandacht. Clown

Ik dacht, kan het ook zijn dat ze eerst toch al meer deed wat ze zelf wilde (als je dan ertussen sprong dan draaide ze zich om en ging ze gewoon de andere kant op crossen, was geen land mee te bezeilen zo gauw ze in galop mocht. Nagelbijten / Gniffelen nu heeft ze dat alleen nog in een grotere onbegrenste ruimte zoals de wei) en dus ook naar me toe kwam, maar dat ze nu, omdat ze meer onderdanig is, niet naar me toe durft te komen nadat ik haar halt heb gezet omdat ze bang is dat ze gewoon op halt zou moeten blijven staan en niet ongehoorzaam wil zijn door toch te bewegen? Blond Maar ik heb dit nooit bestraft, heb haar altijd beloond als ze dan bij me stond. Verward

Aan de hand is ze erg braaf (luistert ze even goed als niet beter als met longeren), maar dat met die wendingen heb ik nog nooit zo actief geoefend dus ik zal dat ook eens gaan proberen. Ja

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:02

ik heb ooit geleerd dat je het paard moet laten doorstappen, en op het moment dat hij kijkt draai je je om, en eventueel loop je een pas naar voren... dan komen ze vaak wel.

die van mij komt nu als ik op mijn been klop met mn hand, is hem gewoon aangeleerd.
gewoon veel blijven oefenen, en als ze niet komt prima, maar jij gata ook niet achter haar aan lopen, gewoon negeren... grote kans dat ze dat ook niet leuk vind en komt.