Over het inrijden bij diverse rassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Over het inrijden bij diverse rassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 21:14

Even de standaart dingen die gezegt worden.

Een ijslander kan je pas inrijden met 5, want die zijn laat rijp.
Dit kwam ik ook over shetlanders tegen.
Quarterhorses kan je met 2/2.5 op, want die zijn vroeg rijp
Etc etc.

Het lijkt me dat elk paard groeischijven heeft, en dat die bij elk paard op hetzelfde moment sluiten. Nouja, wel per paard verschillend, maar in hoevere verschilt dit nou daadwerkelijk per ras? En waar is op gebaseerd of een paard vroeg of laat rijp is?

Antheman

Re: Over het inrijden bij diverse rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:20

Gebaseerd op gewoontes!

Zo doen we het al jaren! Dus doen wij dat ook!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 22:53

Ik denk dat het inderdaad op gewoontes is gebasseerd en op het uiterlijk van een paard.
Een stevig gespierd paard als een Quarter bijvb ziet er eerder volwassen uit dan een slungelige Ijslander.

Mentaal gezien echter lijken mij beide paarden gelijk.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 07:12

bij quarters is het al jaren de gewoonte om te beginnen rijden met 2 jaar maar het is niet omdat een quarter gespierder is dan een ijslander dat quarters er dan al rijp voor zijn
iedereen doet het zo dus daarom zeggen ze een quarter is vroeg raap maar dan ben ik het helemaal niet mee eens !!

elk paard moet de tijd krijgen om zowel mentaal als lichamelijk te ontwikkelen

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:54

Daar is een tijdje terug nog een heel topic over geweest, met plaatjes van waar de groeischijven zitten (jammer dat de zoekfunctie nog niet goed werkt, ik dacht dat het op [WN] was). Als ik me goed herinner is het "wetenschappelijke" advies dat je met een paard van 4 voorzichtig kan beginnen met zadelmak maken, en pas met 6 echt aan het werk zetten, onafhankelijk van het ras.

Dat ze met quarters zo vroeg starten heeft denk ik te maken met het feit dat een 2-jarige al oogt als een heel paard, en met het feit dat er heel veel geld omgaat. Een paard met een goede bloedlijn moet zo snel mogelijk op wedstrijden worden uitgebracht en zo snel mogelijk verkocht worden. Triest maar waar. Bij Ijslanders houdt men er veel meer van om de opfok "natuurlijker" te laten verlopen (heerst toch een andere mentaliteit onder de Ijslanderliefhebbers denk ik).

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:23

Nog een reden waarom haflingers zo vroeg al worden ingereden, ze zien er al volwassen uit, en ze staan stevig op de benen. Ja, de eerste 2 jaar dat je erop rijd, maar daarna.... Ach gut

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:28

ik weet niet hoe dat precies zit............ ik kijk altijd naar het paard, zowel lichamelijk als geestelijk Haha! Dat vind ik het makkelijkst

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:34

Sting schreef:
Nog een reden waarom haflingers zo vroeg al worden ingereden, ze zien er al volwassen uit, en ze staan stevig op de benen. Ja, de eerste 2 jaar dat je erop rijd, maar daarna.... Ach gut

dat is bij trekpaarden dus ook het geval en ik vind het niet normaal als je op een net 2jarige gaat zitten, omdat hij al zo groot is! Mijn paard is nu 3 en gaat nu pas geestelijk oud genoeg zijn om gereden te gaan worden (en ik vind dus dat ze er vroeg bij is), maar alles rustig aan.
Ik ken dus iemand die een hengstveulen van 10 maanden heeft en pas foto''s liet zien dat ze erop zat, nu is het wel een trekpaard en vind zij hem groot en sterk ''en het was maar zitten'', zoals zij zei. Maar dat vind ik dus echt niet normaal en dat heeft ze geweten ook! Dat vind ik pure dierenmishandeling, dat arme ding!

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:40

en daarover heb ik gehoord dat volbloeden juist vroeg ingereden moeten worden omdat ze erna lastig zouden worden Verward

ik zou het zelf als ik een jong paard had,gewoon zelf aan kijken wanneer hij er klaar voor is.