paardrijden gevaarlijke sport ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vinden jullie paardrijden een gevaarlijke sport ?

jha
15 (30%)
nee
11 (22%)
beetje
24 (48%)

Totaal aantal stemmen: 50

Maris_

paardrijden gevaarlijke sport ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 13:31

Haay Doei!
ik weet niet precies waar ik dit neer moest zetten dus doe ik het maar hier..,
Na aanleiding van het opstel dat ik moet schrijven over een gevaarlijke sport, vroeg ik me af wat jullie vinden.
Ik zelf vind ik het niet, het heeft risico's maar dat hebben alle andere sporten ook..

orchideetjuh

Re: paardrijden gevaarlijke sport ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:37

nou ik reageer voor mijn mening hier over,

kijk het kan gevaarlijk wezen als je een en kind op eendruk paard zet, zonder cap. Maar als je rustig aan begint dan komt het wel goed.En ja een ongelukje zit in een klein hoekje,maar bij voetbal kan je onderuit gaan en je been breken,bij zwemmen kan je verdrinken. Ga zo maar door, het licht er gewoon aan hoe je er mee begint. En als je redelijk kan rijden, en weet wat je moet doen als het paard er van door gaat,steigerd,bokt, of wat dan ook. Dan is het minder gevaarlijk dan als jij net rijd en een paard kei hard door de bak hen vliegt. dat is meming over paardrijden

bij alle sporten heb je risico's(dus echt gevaarlijk hoeft het niet te zijn als je maar weet wat je doet) xxxxx

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 13:38

Jha wat jij zegt zit wel wat in, .

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:39

als je wel een gevaarlijke sport wil hebben, doe je toch kick boksen.

daar kan je zo dood geslagen worden hahahaha Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:49

Citaat:
Paardrijongevallen?

Per jaar treden er circa 77.000 sportletsels op tijdens paardrijden (Schmikli e.a., 2001). Bijna de helft (47%) hiervan moet hiervoor medisch behandeld worden. 10.000 hiervan komen op de Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. Qua kansberekening is het over-all risico 1-2 ongevallen per 1000 paardrij-uren. Daarmee is paardrijden minder gevaarlijk dan skiën, teamsporten (zoals voetbal, volleybal, handbal) of racket- en gevechtsporten. Alleen de ernst van bepaalde letsels is dusdanig dat paardrijden wel in de top-5 van sporttakken staat, indien gekeken wordt naar het aantal ziekenhuisopnames door een paardrij-ongeval. Zo lopen ruim 450 ruiters per jaar hersen- of schedelletsel op. Ook pols- en beenbreuken of inwendig letsel (lever, milt, nier) komen relatief vaker voor als gevolg van een val van het paard. Dus preventie is zeker op zijn plaats.

Preventie-tips

Veilig paardrijden houdt de volgende aspecten in (SportBlessureVrij, 2000):

draag altijd een veiligheidshelm
draag adequate rijlaarzen
draag geschikte kleding die enerzijds bescherming biedt, maar anderzijds voldoende bewegingsvrijheid geeft
kies bewust een manege met een veiligheidscertificaat en die is aangesloten bij de brancheorganisatie
verdiep je in de aard van het paard

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:51

Ja, mits je voor 100% weet waar je mee bezig bent en je goed 'inpakt'.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 13:52

Jha idd, maar dan nog kan er altijd wel wat gebeuren ..,

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:53

Ik heb voor Nee gekozen.

Alle sporten zijn wel gevaarlijk , zelfs met wandelen kun je overgereden worden.
Je kunt bij paardrijden zelf voor je veiligheid zorgen door een cap enz. te dragen, en wat je niet durft (bijv. hoog springen enz.) dat kun je gewoon niet doen.

Dit is mijn mening.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:53

misspolly schreef:
Jha idd, maar dan nog kan er altijd wel wat gebeuren ..,

Ja maar dat is met alle sporten. Maar zolang jij 100% met je gedachten bij je paard bent en netjes cap etc. op hebt...
Hoeveel zijn er niet die op een paard stappen zonder te weten wat de voor- en achterkant is?? Daar komen ongelukken van.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:58

paardrijden is altijd risicovol, maar je kan het natuurlijk zelf ook gevaarlijk maken.

Je zal meer kans hebben om een ongeval te krijgen als je met een 3 jarig volbloed zonder cap, in spijkerbroek en sportschoenen voor de eerste keer met een slecht passend harnachement waarvan de teugels en beugels bijna breken in het bos gaat crossen, dan dat je in de juiste rijkleding met bescherming geen halsbrekende toeren wilt doen.

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:58

ja alle sporten zijn met risico, dan moet je misschienanders denken met welke sprot kan je het ergste verwond raken, met een klein ongelval. na ikzeg meestal met boksen kan je al binnen een paar sec nock liggen, en met paard rijden is dat minder snell duss

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 14:11

Jha idd alle sporten hebben wel risico, mjha dat houd je toch wel,

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:13

Paardrijden is zo gevaarlijk als je het zelf maakt.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:19

Anouar15 schreef:

Ja

Het is maar net welke risico's jezelf neemt..

En dan heb ik het niet over zonder cap rijden, maar met welke paarden je omgaat en wat je er allemaal mee doet..

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 14:25

idd daar kan ik me ook wel in vinden

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:45

Anouar15 schreef:

Min of meer mee eens. Ik rij voornamelijk buiten en dan heb je toch ook te maken met asociaal verkeer. Wanneer er een motor met 100km/h voorbij komt, wordt het inderdaad gevaarlijk.

Maar in elke sport zit wel iets gevaarlijks. Zelfs bij denksport kan je van je stoel vallen en je nek breken Clown

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:58

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 09-03-22 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Dancer_Valou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:05

misspolly schreef:
Haay Doei!
ik weet niet precies waar ik dit neer moest zetten dus doe ik het maar hier..,
Na aanleiding van het opstel dat ik moet schrijven over een gevaarlijke sport, vroeg ik me af wat jullie vinden.
Ik zelf vind ik het niet, het heeft risico's maar dat hebben alle andere sporten ook..

ik denk dat over het algemeen mensen die zelf niet rijden (en nooit gereden hebben) paardrijden WEL als een gevaarlijke sport zien, dus volgens mij kun jij je opstel best schrijven over het paardrijden.

vooral het stukje van Runningkawa kun je punten mee scoren Pling

succes!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:08

Je kan in je opstel ook schrijven over veiligheidsartikelen voor de paardensport zoals veiligheidshelmen, bodyprotectors enzo.

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:08

zo! en nog niet over de gekneusde vingers te praten!!

heb ooit ergens gelezen dat paardrijden op nummer 2 of 3 staat van gevaarlijke sporten, boxen en voetbal staan ook in die top 3

nou beoefen ik zowel paardrijden als voetbal en I´m still alive! Tuurlijk ben ik wel eens onder de grasmat geschoffeld bij voetbal en tuurlijk ben ik wel eens gelanceerd maar zolang je geen rare dingen doet valt het allemaal mee, je kan natuurlijk raar vallen maar dat deed een fietser in wassenaar ook, die was op slag dood.
Je hebt altijd te maken met andere mensen of dieren, ik speel ook liever tegen een clubje uit een dorp dan tegen dordt *voor de mensen uit dordt, niks tegen dordt maar de ervaringen met voetballers daarvan daan.. auwtsch*
Je kan iets zo gevaarlijk maken als je wil, de grootste verantwoordelijkheid ligt bij jezelf... niet bij de sport in het algemeen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:52

Ik vind de prioriteiten van de KNHS wel een beetje vreemd gesteld. De aard van het paard lijkt me nog net ietsje belangrijker dan rijlaarzen. (Ook heel vreemd, de KNHS heeft het over rijlaarzen terwijl het belangrijkst is dat je schoeisel met gladde zool en hakje hebt, waar je niet mee blijft haken)

En dat ze zo'n heisa maken over de veiligheidshelm en dan vervolgens die helm weer niet verplichten bij wedstrijden (certificaat is niet nodig, een tuigje om een oude cap mag ook) vind ik ook een beetje zwak.

Paardrijden wordt ook niet ineens van 'onveilig' naar 'veilig' alleen door het gebruik van een cap - er spelen meer dingen mee. (Maar een cap helpt natuurlijk wel)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:54

Je kunt er lang of kort over praten, maar het is en blijft een gevaarlijke sport.

Een ongeluk zit in een klein hoekje, paard hoeft maar ergens van te schrikken (ookal ben je ervan overtuigd dat het de braafste is die je kent), rent de weg op en je kunt je de gevolgen wel voorstellen.

Dat wil niet zeggen dat je daarom maar niet moet gaan rijden. Het is iets heerlijks, maar heeft ook zijn risico's.
Zo heeft eigenlijk alles een risico, maarja.
Als je weet waar je mee bezig bent, kan het allemaal weinig kwaad, toch? Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:05

En toch, schrikken kan uiteraard altijd, maar de keren dat ik er afgevallen ben kon je dat wel een beetje aan zien komen, vooral achteraf. Dat waren niet de braafste paarden van stal die zomaar uit het niets schrokken, maar meer paarden die ook voordat het daadwerkelijk mis ging al overal bakkabouters zagen, liepen te dribbelen, etc. En dat geldt eigenlijk ook voor de meeste anderen die er in de les afgevallen zijn: het kwam zelden uit het niets.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:20

Paarden kun je nooit voor 100% vertrouwen...het blijven vluchtdieren van een paar honderd kilo. Áltijd sterker dan jij.

Overigens gebeuren de meeste ongelukken in de omgang met paarden, niet erop Knipoog

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:22

Ja, het is een gevaarlijke sport. Je rijdt op een levend wezen.. als je valt, kan je hard vallen.
Maarja, turnen, motorcrossrijden enz. is net zo gevaarlijk. Wat daar allemaal wel niet kan gebeuren..