Moeilijke keuze...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Moeilijke keuze...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 13:29

Ik heb geinteresseerden in mijn hengst, deze mensen hebben klanten in Amerika en willen er mee de springsport in en meer specifiek het Hunting onderdeel.
De vader van mijn hengst is als 7-jarige ook naar Amerika verkocht als Hunter.
Ik heb echt een ongeloofelijk goed bod gekregen (boven de 16.000 euro, exacte prijs ga ik niet noemen maar het is veel...meer dan ik er ooit voor heb betaald).

Ik weet alleen niet meer wat ik moet doen. Ik heb hem al zo lang als hij leeft en heb nog steeds veel plezier van hem. Mijn gevoel zegt dat ie bij mij moet blijven ook al loop ik straks vast in de sport omdat de Z toch wel het hoogst haalbare is voor hem. Niet qua gezondheid maar het is nu eenmaal een springer... .
Mijn zakelijke gevoel zegt dat ik hem voor dat bod niet kan laten staan. In Amerika komt hij dan te staan op een professionele sportstal en wordt hij gebruikt voor een doeleind die wel meer beantwoord aan zijn bouw. Hij zal het aanzienelijk makkelijker hebben wat training betreft.
Het enige wat ik wil is dat hij goed terecht komt en een eerlijke baas treft.
Over 2 weken komen die Amerikanen naar ons en willen ze hem graag zien en rijden en indien geschikt willen ze hem volledig keuren en bij goedkeuring wellicht kopen.
Ik weet dat dat laatste nog lang niet zo ver is maar ik weet echt niet meer wat ik moet doen.
Ik zou die mensen laten weten of ze een afspraak met me kunnen maken voor over 2 weken maar ik ben dan bang dat ze hem echt keileuk vinden (wie niet, hahahaha) en willen keuren en kopen.
Ik denk al na als ze hem komen halen, ik denk dat ik dan even goed ziek ben.
Dus mensen, wat moet ik doen. Ik weet het niet meer.
Natuurlijk kan voor een deel van dat geld weer investeren in een ander leuk paard wat wel meer capaciteiten heeft in de dressuur.
Soms denk ik zelfs wel eens dat ik dan maar ga springen om hem maar niet te hoeven verkopen maar voor dat bedrag, pffff, het is echt veel geld.

gina2003

Re: Moeilijke keuze...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:33

Ja, een hele moeilijk keuze!

Ik zou doen wat mijn hart mijn ingeeft, en bij jouw is dat dat je hem niet kwijt wilt!
Je kunt natuurlijk altijd een ander leuk paard tegenkomen, maar aan de andere kant het is wel veel geld.

Als je zeker weet dat hij goed terecht komt, en hij het zelf ook leuk vind in de sport, is dat misschien ook weer goed.

Ik heb in de loop der jaren geleerd op mijn gevoel af te gaan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en succes met je keuze!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:06

Ik krijg bij jouw verhaal het idee dat je heel blij bent met je paard, maar dat het dier eigenlijk niet voldoet aan jouw voorwaarden. Jij wilt verder komen, maar het paard zal het niet aankunnen, en het past eigenlijk ook niet bij hem.

Stel dat hij weggaat, dan krijgt hij een leven wat eigenlijk beter bij hem past. En jij hebt de kans om een paard te kopen wat beter bij jouw aspiraties past.

Als je je gevoel uitschakelt, zou je zeggen dat je beter af bent als je hem verkoopt. Hij is waarschijnlijk ook beter af als je hem verkoopt...
Als jij er van overtuigd bent dat hij een goede behandeling en een beter leven tegemoet gaat, zou het haast egoistisch zijn om hem te houden. Maar vat deze uitspraak niet te hard op!

Trouwens, hoe komen ze eigenlijk bij jou terecht als je paard eigenlijk niet te koop staat?

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 14:14

wendytjeG schreef:
Ik krijg bij jouw verhaal het idee dat je heel blij bent met je paard, maar dat het dier eigenlijk niet voldoet aan jouw voorwaarden. Jij wilt verder komen, maar het paard zal het niet aankunnen, en het past eigenlijk ook niet bij hem.

Stel dat hij weggaat, dan krijgt hij een leven wat eigenlijk beter bij hem past. En jij hebt de kans om een paard te kopen wat beter bij jouw aspiraties past.

Als je je gevoel uitschakelt, zou je zeggen dat je beter af bent als je hem verkoopt. Hij is waarschijnlijk ook beter af als je hem verkoopt...
Als jij er van overtuigd bent dat hij een goede behandeling en een beter leven tegemoet gaat, zou het haast egoistisch zijn om hem te houden. Maar vat deze uitspraak niet te hard op!

Trouwens, hoe komen ze eigenlijk bij jou terecht als je paard eigenlijk niet te koop staat?

Het klopt dat dit paard straks niet meer zal kunnen waarmaken wat ik zou willen en dat wil ik ook niet van hem vragen. Zo zit ik niet in elkaar.

Het leven als springpaard/Hunter zou wellicht beter bij hem passen.

Aan de ene kant denk ik ook dat het "eerlijker" is om hem te verkopen zodat hij weer aan een nieuwe en spannende carriere kan werken.
Ik loop straks toch een keer vast.

Ik heb nog zeer veel contact met de mensen die de vader van mijn paard gekocht hebben en zij weten dat ik nog een directe nakomeling van hem heb lopen. Dus toen kwam de vraag of ik geinteresseerd was in verkoop. Dus toen is het balletje aan het rollen gegaan.
Ik heb hem ook helemaal niet te koop staan officieel. Maar zo'n leuk bod heeft me wel aan het denken gezet.
Ik was zowiezo al aan het denken wat ik met hem zou gaan doen na het Z. Toch verkopen, verleasen, zelf gaan springen????
Misschien is dit een goede optie?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:39

Ook al zou ik behoorlijk gehecht zijn aan een paard, in jouw situatie, wetend dat het moment komt dat jullie in de sport 'klaar' zijn en hij dan dus niet meer aan jouw 'eisen' voldoet, zou ik hem verkopen. Zeker voor zo'n goed bod Knipoog. Nu moet ik ook wel toegeven dat ik niet heel erg emotioneel hecht aan een paard, het gaat me meer om de sport, dus dat zou voor mij de doorslag geven.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:18

Dat is misschien zo, als je echt diep in je hart hem niet kwijt wilt, dan had je over het bod nie teens hoeven nadenken.

Als iemand zo veel geld voor mijn paardje zou bieden, zou ik haar nog niet verkopen.
Ik heb haar gekozen als veulen, en ik heb nu een hele band met haar, ook al is ze pas 2 jaar.
Het is altijd mijn droom geweest om een eigen paard te hebben, ze zal heus niet zo'n bod krijgen, het is een haflinger, maar ze hoort gewoon bij mij, we zijn maatjes en kunnen eigenlijk niet zonder elkaar.

Waarschijnlijk zit diep van binnen toch iets minder goed, omdat hij een springer is en jij eigenlijk niet, dan gun je hem ook zijn carriere!
Dat is heel logisch, als je op het eerste gezicht denkt, het is wel veel geld, en je gaat twijvelen, dan zou ik het denk ik ook doen.
Anders had je gelijk het idee moeten hebben, hij hoort bij mij, en bij niemand anders.

Vat het niet verkeerd op, ik weet dat je gek bent op hem, ik geef alleen mijn mening wat ik zelf zou doen...

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:08

Ik zou doen wat je hart je ingeeft.. En als jij al zegt dat je er niet verder mee kan komen, dan dat je eigenlijk wilt, dan moet je gaan nadenken of het dan wel eerlijk is tegenover je paard om hem te houden..

Zelf zou ik mn paard nooit verkopen, zelfs niet voor zo'n bedrag..

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:23

Heb je inmiddels al beslotren wat je ermee doet?

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:13

ten eerste is het dus een heel goed bod. Jij weet dat je uiteindelijk vastloopt en hebt zelfs al over die situatie nagedacht. vanuit dat oogpunt zou ik zeggen verkopen..

maar je bent ook gek op hem, ook al is het dus niet het paard van je dromen omdat jij verwacht dat je op een gegeven moment vastloopt. Ik denk dat het misschien wel goed is om hem dan toch te verkopen, hoe moeilijk het ook is.. Vooral omdat je al over de situatie hebt nagedacht en je misschien al tot de conclusie kwam dat je hem misschien moest verkopen, en ook dat je denkt dat het beter bij je paardje ligt om een springer/hunter te worden!

succes ermee

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:43

Ik begrijp de moeilijk keuze, maar doe niks waar je spijt van krijgt!!! Ik heb in het verleden ook te snel beslissingen gemaakt en die kan je niet meer omkeren!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:49

Als ik alles zo lees denk ik inderdaad dat je hem beter kan verkopen. Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt en ben bij het paard weggegaan. Maanden ben ik er ziek van geweest nu heb ik zelf twee paardjes en zou ze niet willen ruilen voor dat andere paard.

Bad_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:53

Mijn vriendin zit met ongeveer dezelfde keuze. Zij kan kiezen tussen een top Hannoveraan, erg goed allround paard en kan het ver schoppen, of tussen d'r eigen lieve paardje waar ze eigelijk niets van weet.

Ik zou persoonlijk voor mijn eigenpaardje kiezen, omdat je zo veel van hem houd. Wie kan jou eigen lieve paard nou vervangen?

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:58

ik vind dat als je hem verkoopt je het echt voor jezelf moet doen..
het paard zal niet weten dat het eigenlijk een sprinpaard is.. als hij dressuur niet leuk gevonden had zou je ook nooit tot de Z gekomen zijn..wie weet zit er nog veel meer in je paard dan je nu denkt.. en je weet nu wat je hebt..
geld doet meer pijn dan je lief is..

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:07

Uiteindelijk zou je hem toch verkopen als het in het Z wat minder gaat, op een gegeven moment ben je uitgekeken en uitgeleerd op elkaar en dan wil je wat anders. Tenminste; dat maak ik op uit je verhaal.
Het enige is dat het misschien nu wat vroeg komt en je aan het idee moet wennen, maar ik zou denk ik een afspraak maken met de kopers.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 13:33

Ik wist niet dat dit topic weer naar boven was gehaald maar ik had ook een afspraak met de kopers gemaakt. Ze waren er helemaal weg van.
Helaas zijn er bij mij in de prive sfeer dingen gaande waardoor ik het niet over mijn hart kan krijgen om hem te verkopen. Je man verliezen (als in: relatie verbreken)is 1 en dan ook nog mijn paard verkopen? Nee, nu even niet!
Hij blijft voorlopig eerst nog bij me. Eerst even het ene verdriet verwerken en dan het volgende.

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:53

goed excuus om op vakantie te gaan naar amerika!

neej ik begrijp dat je het moeilijk vind maar uhm je kan toch eerst even een poosje kijken op die stal in amerika en en dan een contract op stellen dat hij niet door verkocht mag worden en dat jij hem terug kunt kopen voor het geld dat hij ook betaalt hebt...mischien heb je dan een makkelijkere keus om ja te zeggen en als die stallen er niet uit zien gaat de verkoop niet door en dan kun je mischien een paardje kopen dat je weer helemaal naar de Z kunt rijden maar je hebt je paard al heel zijn leven hmmz moeilijk.....

wacht eerst maar eens af of ze hem willen. mischien willen ze het paard toch niet....als ze hier in nederland zijn gaan ze echt niet alleen naar jou paard kijken die gaan dan heel nederland door en kiezen dan een paard(en)

doe wat jou gevoel en verstand zegt en laat je niet over haalen door andere mensen want het is jou keuze en niet die van bokkers e.d.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 14:45

lovelyhorses schreef:
goed excuus om op vakantie te gaan naar amerika!

neej ik begrijp dat je het moeilijk vind maar uhm je kan toch eerst even een poosje kijken op die stal in amerika en en dan een contract op stellen dat hij niet door verkocht mag worden en dat jij hem terug kunt kopen voor het geld dat hij ook betaalt hebt...mischien heb je dan een makkelijkere keus om ja te zeggen en als die stallen er niet uit zien gaat de verkoop niet door en dan kun je mischien een paardje kopen dat je weer helemaal naar de Z kunt rijden maar je hebt je paard al heel zijn leven hmmz moeilijk.....

wacht eerst maar eens af of ze hem willen. mischien willen ze het paard toch niet....als ze hier in nederland zijn gaan ze echt niet alleen naar jou paard kijken die gaan dan heel nederland door en kiezen dan een paard(en)

doe wat jou gevoel en verstand zegt en laat je niet over haalen door andere mensen want het is jou keuze en niet die van bokkers e.d.

Klopt, het is geheel mijn eigen keuze.
Maar zoals gezegd zie ik er (vooralsnog) even vanaf. Ik kan dit er nu effe niet bij hebben. Hij is voor mij ook een hele grote troost. Vroeger als veulentje gebruikte ik hem ook altijd om tegen aan te kletsen als ik het moeilijk had. En dan legt ie zo lief zijn hoofd op mijn schouder, nee hij is nu even een houvast voor me.