2 hengsten op trailer is om problemen vragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

2 hengsten op trailer is om problemen vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 13:11

Ik ga op wedstrijd met wat clubgenootjes, (msp)
nou heeft de dochter van de eigenares ook een hengst en stelde de eigenares voor om die twee bij elkaar op de trailer te zetten, en de andere paarden op de vrachtwagen, maar is het niet slimme om de hengsten met een ruintje te zetten? Nagelbijten / Gniffelen dus bv exje tussen 2 ruinen omdat die toch heel sociaal is tov andere paarden, en die hengst van hun dan samen met een ruin in de trailer... Ze willen hun hengst zoiezo op de trailer omdat ie wat minder lief is als er merries bij zijn Vork wat denken jullie hierover?

Cleo_

Re: 2 hengsten op trailer is om problemen vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:24

ik begrijp je verhaal niet helemaal maar denk dat het erop neer komt dat een hengst samen met een ruin in een 2paards trailer gaat...

ik denk dat dat prima kan... een hengst voelt zich niet "aangetrokken" en de ruin zal het alleen maar als vriendje zien... Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 13:29

calypso1989 schreef:
ik begrijp je verhaal niet helemaal maar denk dat het erop neer komt dat een hengst samen met een ruin in een 2paards trailer gaat...

ik denk dat dat prima kan... een hengst voelt zich niet "aangetrokken" en de ruin zal het alleen maar als vriendje zien... Haha!

nee zij is van plan om explosion (mijn hengst) en benjamin (haar hengst) samen op een 2 paards te zetten.
sorry als het onduidelijk is Bloos)

En explosion tussen 2 ruintjes op de camion...(dus niet langs een merrie)
want 2 hengsten in 1 trailer vlak bij elkaar? Scheve mond

hopelijk snappen jullie t zo wat beter Bloos

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:34

Lijkt me niet handig, of het moeten beide pony's zijn die er totaal geen benul van hebben dat ze hengst zijn, anders is het vragen om ellende.
En dat over die 'ruin als vriendje' gaat écht niet op voor een hengst, das gewoon een concurrent voor m waar ie mee wil uitvechten wie de baas is.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:36

mijn hengsten staan samen op een trailer en ook wel eens een hengst en een ruin
en je hoort zee niet op de trailer
nu zijn dit zelf al super makkelijke hengsten maar ze doen niets naar elkaar toe
als je voor een hengsten rek heb zitten is er helemaal niets aan de hand
en als de paarden buiten de trailer elkaar goed met rust ;laten zie ik er geen probleemen bij Lachen
su6

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 13:38

ja exje is heel sociaal! die kan volgens mij makkelijk met een andere hengst. Maar die hengst van hun weet ik eigenlijk niet...We gaan voor we op wedstrijd gaan een keer testen of exje en hij samen kunnen dat we ze meteen weer er vanaf kunnen halen moesten ze elkaar otch niet zoo lief vinden Lachen Maar weet eigenlijk niet wat t beste is... Hoewel hun hengst ook met een ruin op de trailer staat (ruin van de andere dochter)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:42

WeOp stal transporteren ze vaker twee hengsten naast elkaar maar hebben dan ook een speciaal hengstenschot in de trailer. Paarden kunnen dus niet bij elkaar, het blijft bij brullen. Er is maar een hengst bij ons op stal die niemand naast zich duldt, en die moet dan ook alleen.

Ik zou zo zeggen, probeer het gewoon. Anders kom je het nooit te weten. Maak ze kort vast zodat ze niet aan elkaar kunnen ruiken, en pak de benen goed in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 13:52

Cassidy schreef:
WeOp stal transporteren ze vaker twee hengsten naast elkaar maar hebben dan ook een speciaal hengstenschot in de trailer. Paarden kunnen dus niet bij elkaar, het blijft bij brullen. Er is maar een hengst bij ons op stal die niemand naast zich duldt, en die moet dan ook alleen.

Ik zou zo zeggen, probeer het gewoon. Anders kom je het nooit te weten. Maak ze kort vast zodat ze niet aan elkaar kunnen ruiken, en pak de benen goed in.

oke dankje voor de tip! heb net nieuwe transport beschermers dus dat gaat wel lukken. En hooi ofzo in de trailer hangen helpt dat ook niet om ze wat bezig te houden? (dus kort binden en dan nog hooi) want normaal krijgt ex altijd hooi in de trailer van ons

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:02

Dennis heeft ook vaak genoeg samen met een andere hengst op de trailer gestaan. Net als naast ruinen of merries. Ja, hij staat zelfs regelmatig naast hengstige merries op de trailer!!!

Ik geef wel direct toe dat Dennis een 'watjes-hengst' is, maar hij weet wel heel goed dat hij er eentje is(hij is goedgekeurd, dus dekt ook). Naast een hengstige merrie op de trailer is een kwestie van eerst hij d'r op en dan pas de merrie(ivm het langs de billen lopen). Als ze niet hengstig zijn maakt het niet uit(dan gaat hij meestal toch eerst omdat hij het makkelijkst te laden is en de merries wel volgen als hij al staat).

Ik zorg ook wel dat ze zo vast staan dat er niet geneust kan worden. Ik heb met hem meer moeilijkheden gehad naast een ruin dan naast een merrie of hengst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:10

pharagirlke schreef:
En hooi ofzo in de trailer hangen helpt dat ook niet om ze wat bezig te houden? (dus kort binden en dan nog hooi) want normaal krijgt ex altijd hooi in de trailer van ons

En dan een zak waar ze allebei bij kunnen? Dat betekend dus ook dat ze kunnen neuzen. Zou dat dus niet doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 14:21

Cassidy schreef:
pharagirlke schreef:
En hooi ofzo in de trailer hangen helpt dat ook niet om ze wat bezig te houden? (dus kort binden en dan nog hooi) want normaal krijgt ex altijd hooi in de trailer van ons

En dan een zak waar ze allebei bij kunnen? Dat betekend dus ook dat ze kunnen neuzen. Zou dat dus niet doen.

oke Lachen dankje voor de tips Lachen
dennis: ex heeft nog nooit met meerder epaarden gestaan dus tis me een raadsel, maar zo in de bak enzo istie hele sociaal met andere paarden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:25

Misschien heeft Ex wel een hele goede jeugd gehad, ingeschaard in een kudde met andere paarden. Daar worden ze altijd heel sociaal van...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:36

Mijn trainer op Duindigt vervoerde regelmatig een hele club hengsten tegelijkertijd op de vrachtwagen. Wat zij deed wat een beetje dampo in de neusgaten smeren: dan kunnen ze niets ruiken (ja, de menthol en eucalyptus uit de dampo dus). Werkte erg goed!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:37

Onze 2 hengsten zouden in principe zo met elkaar op de trailer kunnen, alleen hebben we er geen en staan ze hooguit samen op de vrachtwagen, maar dat is heel anders. Deze hengsten staan ook samen in een bak, en hebben tot ze 2 en 3 waren ook een stal samen gedeeld.
Ik weet niet wat het voor vrachtwagen is, als er echt aparte boxen zijn dan kun je beter een hengst op de vrachtwagen zetten. Maar helaas zijn de meeste vrachtwagens zo niet, en dan zou ik het dus zeker niet doen. Dan kun je ze beter samen op de trailer vervoeren.
Heel slim dat jullie eerst gaan oefenen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:27

Ibbel schreef:
Mijn trainer op Duindigt vervoerde regelmatig een hele club hengsten tegelijkertijd op de vrachtwagen. Wat zij deed wat een beetje dampo in de neusgaten smeren: dan kunnen ze niets ruiken (ja, de menthol en eucalyptus uit de dampo dus). Werkte erg goed!

Weet jij wel hoe scherp die dampo is? Als de trailer niet compleet afbreken zouden ze van mij gewoon zonder de trailer opmogen hoor! Ze hebben dan een paar uur die dampo in de neus, voor een ritje van misschien een kwartier?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:28

Bij mij op stal staan twee dekhengsten. Een tinker en een kwpner. Die Tinker kan ook makkelijk naast een (hengstige) merrie of ruin op de trailer. (hengst weet ik niet)

Terwijl die kwpner dus echt niet met een merrie op de trailer kan. Gewoon kijken en proberen. Lijkt me het beste.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:04

Ibbel schreef:
.. een beetje dampo in de neusgaten smeren: dan kunnen ze niets ruiken (ja, de menthol en eucalyptus uit de dampo dus). Werkte erg goed!
Dampo in een paard zijn neus smeren is pure dierenmishandeling. Doe het ook eens bij jezelf (of die trainer) en kijk hoe dat bevalt. Bedenk je dan meteen dat een paard een 'iets' gevoeliger neus heeft dan een mens.

@pharagirlke: gewoon een keer proberen is de enige methode om er achter te komen of het goed gaat.
Beide paarden hun eigen goed gevulde hooinet vastgemaakt aan de zijkant, koppen kort bij het hooinet aan de zijkant vastzetten zodat ze niet met elkaar kunnen 'neuzen'. En dan maar duimen Clown

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 20:40

het ritje zal toch snel een uurtje zijn vrees ik Haha! maar dan nog ga ik niet beginnen met sterk spul in de neus smeren vind ik persoonlijk zielig.

Ik weet niets van explosion's jeugd. Ik heb een brief geschreven naar de eigenaar over hoe het met hem ging met daarin wat vragen over zijn jeugd enz. Maar heb nog steeds geen antwoord...

Hopen dat ze elkaar heel laten bij het proberen. Hoe de vrachtwagen er vanbinnen uitziet weet ik eerlijk gezegd niet...