Ruin die steeds wil dekken?!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Littleghoul

Ruin die steeds wil dekken?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 12:38

Mijn paard is vroeger dekhengst geweest. Ik weet niet hoe lang, en weet ook niet hoe lang geleden hij gecastreerd is, maar het is echt te erg met hem.
Als hij los staat, wil hij gewoon door het hek erop springen.
Dekken.. enige waar hij op uit is als hij een merrie ziet (en soms zelf een ruin.. hij kijkt niet goed Haha! )
Maar goed, het begint een beetje vervelend te worden, want ik moet elke keer ertussen bij het hek gaan staan om hem weg te jagen.
Weet iemand niet iets waardoor het wat minder wordt.. of is het hopeloos??
En ja hij is getest op klophengst.. is hij niet!
Bedankt vast!

Littleghoul

Re: Ruin die steeds wil dekken?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 17:33

Zo hopeloos?!?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:54

Heeft je paard een beetje een normaal sociaal leven? Staat hij misschien alleen? Heeft hij een vriendje/viendinnetje? Hij moet die sexuele energie nl. ergens kwijt..
Als hij zich niet te agressief gedraagt zou ik eerst proberen om hem samen met een ruin op de weide te zetten. Het kan zijn dat het dan na een paar dagen minder wordt, en dat hij een normale vriendschapsrelatie met het andere paard gaat opbouwen.
Groetjes, B

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:59

Ik denk dat het wel moeilijk wordt om hem dat af te leren. Hij heeft al gedekt en de smaak dus lekker te pakken Tong uitsteken. Maar misschien dat een maatje wel kan helpen idd. Het is het proberen in elk geval waard. Suc6 ermee!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 18:16

Mmm wij hebben ook zo'n grapjas op stal *niet die van mij (voor de verandering Clown )*
Vooral in het weiland was het heel erg vervelend...
Maar gelukkig is het nu een stuk beter. Hij staat nu apart met een paar andere merries (waar hij heel vreemd, niet op valt) en de rest kan nu tenminste ook rustig in het weiland.
Maarja ik weet ook niet hoe lang die van jou dit nou al doet...

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:07

Eerlijk gezegd lijkt het me mssn een idee om hem gewoon samen met een of 2 merries in die paddock te zetten.

Seks hoort er ook bij voor een paard en hij weet hoe het moet en vindt het kennelijk ook wel lekker anders zal hij niet zoveel moeite doen.
Het haalt de frustatie eruit denk ik. Clown

Mijn merrie wordt ook weleens gepakt door een ruin op stal. Ik laat ze gewoon hun gang gaan, er zal wel behoefte naar zijn. Haha!

En het gaat altijd goed, ze raken niet gewond en zover ik weet is die ruin geen klophengst.
Anders heb ik over een tijd een veulen Koe

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:13

Ja die van mij is bij momenten ook wel echt geinteresseerd. Dat is normaal hoor, ze blijven altijd wel een klein beetje een hengst natuurlijk, ook zonder

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:18

Ik had ook een ruin die dat deed, op concours enzo als er een hengstige merrie (sowieso bij merries eigenlijk) in de buurt was dan begon die stoer te hinniken en te sjouwen, en als hij met mijn merrie buiten stond dan sprong die er gewoon op, mafkees die het is.
Heb er nooit wat aan proberen te doen, denk ook niet dat je het echt kan afleren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:47

Ja, en? Ik ken bosjes ruinen die het doen, sommigen wat eleganter dan anderen, maar goed dat geldt voor alle kerels Haha!
Ik heb nooit gehoord van een goede remedie hiertegen en eerlijk gezegd zie ik daar het nut ook niet zo van in, zolang ze zich fatsoenlijk gedragen.
In het uiterste geval met alleen ruinen op de wei zetten. Top is dat ook niet, maar ja.

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:30

Mijn ruin had dat ook en we hebben echt van alles geprobeerd, eerst tussen merries (die bleef hij maar dekken), tot bl;oedens toe (waren die hun baasjes ook niet blij mee).

Het jaar daarop met alleen maar ruinen op het land. Dat was geen succes want hij zag de merries toen nog steeds en heeft de rest toen maar in elkaar getimmerd net zo lang tot hij als enige overbleef.

Dat jaar daarop dus alleen op het land met alleen zicht op de andere paarden. Ook geen succes, bleef ie maar ijsberen langs het land.

De oplossing bleek uiteindelijk de merries en ruinen allemaal gescheiden. En nu gaat het goed. Het probleem bleek bij de mijne jaloersheid te zijn. Zo lang er een andere ruin tussen de merries stond was het mis. En nu gaat het echt al een paar jaar goed en is mijn paardje ook eindelijk rustig aan het grazen.
Haha!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:42

lvanbattum schreef:
Mijn merrie wordt ook weleens gepakt door een ruin op stal. Ik laat ze gewoon hun gang gaan, er zal wel behoefte naar zijn. Haha!

Mijn ruin doet dit helaas ook bij mijn merrie Scheve mond .
Voorheen stond hij samen met de merrie van mijn vriendin, die extreem hengstig is (hormonaal probleem). Gek genoeg heeft hij het bij haar nooit geprobeerd!
Nu is mijn merrie er wel eentje, die zich regelrecht aan hem "aanbied" Bloos .
Als zij hengstig is en hij er bovenop springt, is het jammer voor ze, maar dan zet ik ze een paar dagen uit elkaar.

A) Het kan nooit goed voor d´r rug zijn, als hij er voortdurend bovenop knalt! (als beginners leren paardrijden roept ook iedereen "dat arme paard wat steeds in de rug gebonkt wordt Knipoog !"
    B) Als de ruin het toch voor elkaar krijgt om z´n piemel in de schede te krijgen, kan de merrie daar infecties aan overhouden, die uiteindelijk tot onvruchtbaarheid kunnen leiden Scheve mond . De meeste hengsthouders, verlangen niet voor niets een uitstrijkje van de merrie die gedekt moet worden!
    C) mocht de merrie achter ijzers hebben, kan het zijn dat ze het opeens toch niet meer zo leuk vind en dat ze de ruin een flinke trap verkoopt, waardoor hij flink gewond kan raken.

Overdreven? Misschien wel Knipoog , maar ik neem het risico iig niet.
Ze staan het hele jaar samen op de paddock/wei en die paar dagen per maand dat ze naast elkaar ipv bij elkaar staan, komen ze allebei wel overheen Lachen .

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 09:40

Sterre je hebt gelijk.. je mag ze niet laten gaan.
Ik heb het er namelijk ook met mijn DA over gehad, en die zegt oo dat het gevaarlijk kan zijn voor de merrie, hij kan zoveel beschadigen.
Dus ik kan hem niet zijn gang laten gaan.

Helaas zijn er bij ons weinig mogelijkheden om het anders te proberen met het land (sta op grote stal) dus dat is wel balen. Ik moet hem nu elke keer binnen houden.

Als ze idd merries en ruinen apart zouden zetten, zou ik het nog wel proberen. Maar ik ben helaas bang dat het dan vechten wordtm want de mijne is onwijs dominant (ook groot probleem!)

En Bandida ik heb hem al geprobeerd met meedere in de paddock. Met zijn vriendinnetje, een best eigenwijze merrie, die hem meestal wel de baas is, maar dan vind ze hem toch wel lief, en dan blijft hij net zo lang achter haar aanrennen en haar in hoeken drukken om te dekken. Daardoor heeft ze zelfs al eens met haar benen in het hek gezeten, omdat ze hem wou weg trappen.

Laats heb ik hem bij 2 ruinen los gezet, omdat hij met 1 van de twee heel lief aan het knuffelen was (voor het eerst). Maar toen ging het mis omdat hij die andere blijkbaar interessanter vond, en trapte hij die eerste weg.
Was ook niet leuk.

Daarbij als hij alleen los staat in de paddock (wij hebben 1 grote, en twee kleine aan elkaar) en dan gaan hij snuffelen bij die andere, en hij is in staat door het hek heen proberen erop te springen, of hij slaat keihard ze benen in het hek, ook al eens gebeurd.

Dus ja.. nu hou ik hem maar weg bij het land, en sta ik als een bewaker bij de tussenhekken.
Voelt ook niet leuk!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:44

denk niet dat het er zoveel mee te maken heeft dat ie gedekt heeft. Ik ken(de) 3 ruinen waarvan ik zeker weet dat ze nooit gedekt hebben. Toch dekken ze als ze de kans krijgen.
Alleen het nadeel is dat ze de merrie kunnen vervuilen

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:41

Ik blijf van mening dat het puur natuur is *LOL*
En als de ruin zijn pielemans regelmatig wordt schoongemaakt zie ik geen problemen.

Oke ik snap wel dat sommige loverboys wat welgemanierder met hun dames omgaan dan de andere, maar dat geld ook voor de meeste mannen he? Tong uitsteken

Zolang mijn merrie er geen schade aan ondervindt laat maar gaan. In de natuur is het niet anders hoor, het hoort erbij.

Enne krijg jij ook pijn in je rug al je `gedekt ` wordt Clown

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:14

Nog een aanvulling:

Een controle wordt door de veearts gemaakt om te kijken hoe de kwaliteit van de baarmoeder is en of er een rijpe eiel zit zodat hij zeker weet, dat als hij KI toepast er kans op dracht is. Volgens mij voelt hij dit via de endeldarm en komt dus niet in de schede. Gestoord

Als een mannelijk dier met vrouwelijk dier paart, komt deze met zijn geslachtsdeel alleen in de schede/vagina van het vrouwelijke dier.
Hij komt niet in de baarmoeder (dat zou veel pijn doen) maar ejaculeert en zijn zaad moet dan verder `zwemmen` naar de baarmoedermond, dan via de baarmoeder naar de eierstokken.

De baarmoedermond moet dan ook geopend zijn door hengstigheid. Anders staat het zaad voor een dichte deur.

Ik denk dus niet dat een merrie, een baarmoederontsteking oploopt van paar gedrag.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:38

Kan je niet eens proberen om hem met één ruin samen te zetten? zonder andere paarden in de buurt? Paarden denken nl. heel anders als wij. Ze zijn niet goed in staat om relaties tussen andere paarden te evalueren. Als een paard een ander paard als een vriendje ziet zal hij er dus alles aan doen om een derde daar niet in tussen te laten komen. Hij kan nl. niet echt inschatten of die andere al dan niet geïnteresseerd is in zijn vriend, of op welke manier, en speelt op veilig door voor een goeie afstand te zorgen tussen de vriend en de nieuwkomer.
Dat is natuurlijk niet bij alle paarden even uitgesproken te merken, sommige zijn heel verdraagzaam, of stellen zich erg passief op, en dan merk je daar niet veel van. Andere (die van mij bv.) zijn heel erg één op één, zowel met mensen als met andere paarden. Ik dacht aanvankelijk ook in mensentermen: hij is dominant, jaloers, enz..
Nu heeft hij een vaste partner in de weide, ook een ruin, en tussen die twee is een zeer hechte band ontstaan. Ze staan samen dagelijks buiten. Zo'n zes maand later kan ik zeggen dat dit hem op alle vlakken positief heeft beïnvloed, het is een heel ander en veel aangenamer paard geworden.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:03

Is ie wel goed gecastreerd wij hadden ook zo´n haflinger op stal die was gewoon niet goed gecastreerd dus klophengst!

Daarna is ie opnieuw gecastreerd en sindsdien gedraagt ie zich...

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:34

Ik herken het probleem,

Ik heb mij ruin gekocht toen hij 6 jaar was. Weet dus ook niet op welke leeftijd hij gecastreerd is, maar waarschijnlijk wel aan de late kant. Want elke merrie die bij hem in de wei staat, daar springt hij bovenop.
Als ze het er mee eens zijn dan hebben ze geluk, maar zodra ze gaan slaan, dan wordt hij ook gemeen. Dat is 1x gebeurd en toen kon mijn paard dus opeens wel appart gezet worden.

Alleen met de shet-merries ging het goed. Helemaal geen problemen mee gehad. Maar de grotere waren allemaal de dupe, en de eigenaars waren daar zeker niet blij mee. (Ik zou een eigen merrie er nog wel bij durven zetten)

Maar nu ben ik met mijn paardje verhuist. Hij staat nu alleen. Daar zit hij ook niet mee. En als het mij een keer meezit, dan koop ik er wel een 2e paardje bij, en hopen dat het goed gaat.

Mijn paard was overigens ook getest of hij niet toevallig klophengst was. Maar helaas. Het zit in hem. En voorla in het voorjaar kan je het weer goed merken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:53

lvanbattum schreef:
<knip>
Ik denk dus niet dat een merrie, een baarmoederontsteking oploopt van paar gedrag.

Het is niet onmogelijk, maar de kans is wel erg klein. Het is mij een keer overkomen. Het blijft een klein risico, in de acht jaar dat ze samen met haar vriendje was en dus elke maand gedekt werd, is het een keer gebeurt.
Je ziet dit ook echt niet over het hoofd als het gebeurt en dan even DA bellen, spoelen en klaar is kees.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:06

lvanbattum schreef:
Enne krijg jij ook pijn in je rug al je `gedekt ` wordt Clown

Verward ...

Mijn man
springt
doorgaans niet bovenop me en hij heeft zeker geen ijzers ergens ondergenageld ...

lvanbattum schreef:
Nog een aanvulling:

Een controle wordt door de veearts gemaakt om te kijken hoe de kwaliteit van de baarmoeder is en of er een rijpe eiel zit zodat hij zeker weet, dat als hij KI toepast er kans op dracht is. Volgens mij voelt hij dit via de endeldarm en komt dus niet in de schede. Gestoord

Dat van het bekijken of er een rijpe eicel is via de endeldarm klopt, maar het uitstrijkje wordt toch echt via de schede gemaakt!

Citaat:
Als een mannelijk dier met vrouwelijk dier paart, komt deze met zijn geslachtsdeel alleen in de schede/vagina van het vrouwelijke dier.
Hij komt
niet

in de baarmoeder (dat zou veel pijn doen) maar ejaculeert en zijn zaad moet dan verder `zwemmen` naar de baarmoedermond, dan via de baarmoeder naar de eierstokken.

De baarmoedermond moet dan ook geopend zijn door hengstigheid. Anders staat het zaad voor een dichte deur.

Het is misschien al even terug, maar ook ik heb biologie op school gehad Cool !

Citaat:

Hier spreek je jezelf dus kompleet tegen met wat je hier boven beweerd.
Je zegt dat de baarmoedermond alleen geopend is als de merrie hengstig is; Laat het nu net tijdens de hengstigheid zijn, dat de ruin bovenop de merrie springt Knipoog .

Maar goed, iedereen moet vooral doen wat hem/haar goeddunkt; ik zet die van mij tijdens de hengstigheid gewoon even een paar dagen uit elkaar. Vind ik wel zo veilig Lachen .

*Ikke, wat bedoel je met "Je ziet het niet over het hoofd als het gebeurd"?
Dat de merrie gedekt wordt, of dat ze een baarmoederontsteking heeft?

Voor wbt de vraag van de Littleghoul: Ik ben het eens met het laatste bericht van Bandida; als het mogelijk is, zet hem dan ergens, samen met een andere ruin. Het meest ideale is, als er dan ook nog een afstandje naar de merries toe, tussen zit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:16

Sterre schreef:
*Ikke, wat bedoel je met "Je ziet het niet over het hoofd als het gebeurd"?
Dat de merrie gedekt wordt, of dat ze een baarmoederontsteking heeft?

Beide *LOL* *LOL*
Daarbij, als het je eigen paarden zijn en je zorg voor hygiëne bij ruin en merrie, dan is de kans op problemen vrijwel nihil, voorop gesteld dat de ruin zich hoffelijk gedraagd. Verkracht wordt er in prof. paardenland al genoeg, dat hoeft in de wei niet nog meer te gebeuren Haha!

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:40

Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat een ruin geen zaad meer produceert. Hij kan wel wat vuil meebrengen maar als zijn pielemans regelmatig wordt schoongemaakt wordt de kans verkleint.

Enne dat van die rugpijn bedoelde ik mee dat ze heus wel tegen een stootje kunnen. Schijnheilig

Voor de rest heb ik ook al eerder geschreven dat ik het niet erg vind omdat mijn merrie door een ruin met manieren het hof wordt gemaakt.
Ik snap wel dat als je een minder gemanierde heer treft je ze uit elkaar zult halen. Gestoord

Komt bij wilde paarden ook baarmoederontstekingen voor door dekking? Daar maakt niemand die hengst zijn penis schoon.
Gewoon een vraag hoor, vraag het me af? Verward

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:42

Nog een aanvulling;

In de vagina/schede zit toch een bepaalde zuurgraad die bacterien moet doden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:09

lvanbattum schreef:
Komt bij wilde paarden ook baarmoederontstekingen voor door dekking? Daar maakt niemand die hengst zijn penis schoon.
Gewoon een vraag hoor, vraag het me af? Verward

Ongetwijfelt zal het in de natuur wel eens mis gaan, waarom zou dat anders zijn dan bij gedomestiseerde paarden. Wilde paarden lopen echter regelmatig door water waardoor de zaak wordt schoongespoeld. Ook schijnen ruinen meer smegma te maken dan hengsten, waardoor ruinen meer "last" hebben van vervuiling.
De zuurgraad in de vagina is er ook op gericht om bacterien buiten te houden. Door al deze natuurlijke beschermingen is het risico ook erg klein, zij het niet uitgesloten.

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 12:23

Ja nou ja of het nou wel of niet goed is.. ik heb met andere eigenaren te maken, en er zullen er een paar zijn die het ook niks uitmaakt, maar er zullen er een paar zijn, die mijn paard gewoon niet in de buurt willen hebben.
Dus daar moet ik dan maar rekening mee houden.

Verder denk ik dat Bandida en Sterre wel gelijk hebben. Ik hoop dat dat misschien een idee is, en ook dat ik een mogelijkheid kan vinden het te proberen.

Iedereen in ieder geval bedankt voor alle meningen en reactie!
Is wel fijn te horen dat ik niet de enige ben! Haha!