verkopen of niet?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laurake

verkopen of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 10:50

Hoi,

Sorry voor deze lange tekst maar ik zit met een redelijke knoop in mijn maag.
Mijn merrie wordt in april 6. In november heb ik haar 3 jaar en ik ken haar al van veulen af. De laatste jaren is ze erg veel veranderd. Qua karakter dan. Vroeger was het een lieve knuffelbeer. Nu niet meer, behalve enkele keren dan. Soms heb ik het gevoel dat ze mij niet graag heeft. Hoewel ik alles maar ook alles doe om het haar zo goed mogelijk te maken. De DA is haar al komen controleren maar ze heeft niets. Ze is een echt karakterpaardje.
Sinds ik haar heb gaat het altijd op en af. Ze kan een periode goed zijn. Maar echt heel goed waarvan je zegt wauw ik wil er nooit meer af. Dan is het zo'n droompaard. Ze heeft haar bouw en de kwaliteiten meegekregen voor in de sport maar ze maakt het zichzelf zo lastig. Het grootste deel van de tijd dat ik haar heb, heb ik al met haar moeten vechten. Ze verzint constant dingen. Stoppen en achteruit lopen. Wegcrossen. Vastpakken. Bij het springen over de hindernissen stormen. Keer op keer moeten we haar kalmeren. En dan weer verderdoen. En als je na een hele tijd zegt van 'nu ist het mij beu' wanneer ze stopt en achteruit begint te lopen, en je geeft haar meppen tot ze vooruit gaat. Is het de volgende dag veel slechter. Je mag zelf een zodanig karakter hebben, maar dit paardje is zo koppig en is zelf zo sterk van karakter dat ze toch altijd wint. Deze winter hebben we geoefend op het springen. Telkens 1x in de week. En het ging zo supergoed dat ik mee ging doen aan enkele jumpings. Maar ik had geen vervoer dus daar is het niet van gekomen. Intussen deed ze in dressuur het omgekeerde. Dat was barslecht. Nu heeft ze haar springen weer gelaten en kan je met moeite nog deftig naar een hindernis rijden. Vastpakken, wegcrossen, stoppen, achteruitlopen,... De raarste dingen. Ook bij dressuur. Maar echt stout zal ze nooit of nooit zijn! Ze heeft in haar leven nog nooit gebokt of gesteigerd. Nooit zal je eraf vallen. (behalve als je zonder zadel omgekeerd zit en ze dan verschiet en opzijspringt Bloos ) Ik ken haar door en door. En zij mij. En de keren dat ze echt braaf is. Kan ik er zo van genieten en vind ik ze leuker dan alle chique sportpaarden hier op stal. Ik heb al veel dingen met haar bereikt die de meesten nooit voor mogelijk achtten. Ik kan op mijn eentje met haar gaan wandelen wat haar vorige eigenaars en mijn instructrice vroeger nooit gedaan hadden! (vroeger liet ze zich nl vallen van de schrik!) Nu is ze echt zalig op wandeling! Ze is zalig om zitten en ze heeft leuke gangen. Ze is perfecht van grootte voor mij. Ze springt leuk enz. Maar als ze het in haar hoofd heeft moeten we weer opnieuw beginnen. Het is altijd trug naar af. Nu heeft ze weer een slechte periode. En het zal wel weer beteren. Maar hoelang zal dat nog duren? Dat hang van haar af. Het is net haar moeder! Die is ook zo'n karakterkop waar niemand iets mee kan beginnen. Gelukkig is het zo erg nog niet. Ik vind haar echt heel leuk maar toch wil ik graag wedstrijden rijden. Ik heb altijd gezegd van, het kan me niet schelen wat anderen zeggen, ik moet en het zal mij ooit lukken met haar. Maar nu begin ik wat te twijfelen. Moet ik volhouden en doordoen. Tot het mij lukt? Of zou ik haar beter verkopen en een ander paardje zoeken waar ik mee op wedstrijd kan en verder kan mee trainen? Ik vind het echt zo moeilijk. Ik kan maar niet kiezen. Ze is zalig om gewoon een beetje te rijden. Zo'n beetje aan teugel. Niet te veel dressuur, niet te veel van haar vragen, gewoon op het gemakje. En zeker voor buitenritten. Maar als we wat meer willen gaat ze zich zo opjagen en gaat ze weer zo ambetant doen dat we trug opnieuw moeten beginnen. Ik ben altijd haar enige ruiter geweest en ik ken haar perfect zodat ik het moeilijk vind haar aan iemand anders over te laten. Die mensen weten niet hoe en wat ze moeten doen enzo. Het klinkt mss stom maar zo voelt het wel. Ik had gehoopt dat jullie me wat richting konden geven.

vele groetjes, laura
(sorry voor de lange tekst!!)

vivanes

Re: verkopen of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:14

Tja, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Is een rotte situatie. Echt een oplossing zou ik niet weten, want verkopen is ook weer een rigoreuze beslissing, maarja. Ik zou het nog een tijdje aankijken, of misschien je paard door iemand (professioneel) laten corrigeren! Tja, en als het dan nog niet gaat kan je haar alsnog verkopen.

Kalimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:36

Ik heb hetzelfde probleem (gehad) met mijn merrie .
Rani heb ik al sinds der geboorte (dit jaar 11j bij mij!! OK dan! )
Een hele leuke, vrolijke, chique merrie. Maar onder zadel allerlei truukjes verzinnen om toch maar niet te moeten werken!
Ook achteruit gaan, bokken, steigeren, opzijspringen , etc etc tot ik niks meer van haar vroeg. Los teugeltje en buitenritjes....
Uiteraard volledig gekeurd door DA (van hoofd tot hoef...) maar het probleem zat/zit in der kopje.
Ik heb der altijd heel consequent moeten rijden. Een dagje "even beweging geven" zit er nooit in.
Dressuur=geconcentreerd werken voor ons. Ik moet Rani er telkens door rijden, door haar fases. Heb haar nooit gemept (wel corrigerende tikken), enkel vrije hand gegeven (teugels nageven). Mijn ervaring met zulke paarden is dat als je op hun gedrag ingaat (aandacht aan besteedt) dat ze dan erger worden. Mijn merrie zoekt soms echt ruzie (koppig koppig !) en ik negeer dat. Ik praat er enkel tegen.......
En ja, dat wegcrossen én spurten over hindernis ken ik. Gewoon laten doen. Verder rijden zonder er teveel aandacht aan te besteden.
Maar nu is ze 11j en we zitten op Z dressuur. Het heeft jaren geduurd maar ik heb éindelijk al die negatieve energie van der kunnen veranderen naar positieve werklust!
Ze heeft nog altijd der kuren (die ik negeer...=niet belonen of kalmeren of meppen. Ze weet perfect wat ze doet en is nooit in paniek zodus..)
maar ik kan er nu mee omgaan. En ik ben héél blij dat ik ze niet verkocht heb vroeger: kan me geen beter paard voorstellen!
Houden dat paard! Karakterpaarden zijn winnaars mits je geduld hebt om ze te trainen.

laurake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 12:59

Mijn instructrice heeft ook nog zo'n merrie gehad. Van het moment dat ze moest werken begon ze te steigeren. Ze was zo erg dat haar trainers zelfs geen raad meer wisten. Uiteindelijk heeft ze haar maar verkocht.
Ik ga morgenavond eens praten met mijn instructrice, wat volgens haar het beste is. Zij is de enige die mij ooit heeft kunnen helpen met mijn paardje en zij kent haar ook goed. Mss dat ik er dan al wat meer uit ben.

Kalimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:26

Tja, als jouw instructrice ook zo'n type paard heeft gehad én verkocht, dan denk ik dat ze jou niet echt kan helpen Haha! .
Hebben lessen nog niks geholpen? Geen vooruitgang merkbaar?

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:44

hoi
Misschien als je toch liever wedstrijden wilt rijden is het voor beiden misschien wel beter om haar te verkopen en een baasje voor haar te vinden die niet teveel van haar eist.
Soms is het moeilijk, maar is het voor beide partijen soms wel beter. Jouw merrie houd naar wat ik uit je verhaal haal niet zo van al dat gedressuur en moet je niet teveel van haar vragen.
Besluit je toch dat je haar niet kwijt wilt dan zou ik zelf dus niet op wedstrijd gaan en teveel van haar vragen. Maar dingen doen die zij leuk vindt. Trek je dit toch niet dan is het misschien beter voor allebei om een baasje te zoeken die dit wel met haar wil doen.
Zodat jij een paardje kan zoeken waar je wel mee op wedstrijd kan enzo, maar ik begrijp dat het een moeilijke beslissing is.
Succes ermee

kiekpjot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 18:26

ja pff.. wel moeilijk zeg..
je zegt dat jij de enigste ruiter is die ze heeft gehad..
ik zeg het zou wel jammer zijn als je haar weg doet je kent er van veulen af aan k denk wel dat jou paard het ook heel moeilijk zou hebben als jij haar zou verkopen.
en je blijft doorzetten dat het toch eens goed zal gaan, en dat wil je misschien nu wel gaan opgeven?
ik zou het niet doen gewoon volhouden en als het dan echt niet gaan ja dan meot je verder zien maar niet te snel in je hoofd hebben dat ze een hekel aan je heeft of zo want ze wil je geen pijn doen ofzo omdat je zegt dat ze je der nooit afgooit.
en trouwens dat je zei dat jij haar enigste ruiter bent
je weet maar nooit wat ze bij andere mensen die op haar rijden zouden doen misschien wel erger dan dat zij bij jou doet..
suc6 ermee
doei