Paard medicijnen door voer laten eten (doet ze nu dus niet)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Paard medicijnen door voer laten eten (doet ze nu dus niet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 07:07

Hi

Lady een een poedertje gekregen voor d'r benen (verslag bij VVDD).
Het moet deze week 3x gevoerd worden en door haar voer. Maar ze eet d'r voer nu niet. Ze eet het alleen als ik het uit mijn handen laat eten en dan neemt ze 2 hapjes zelf en dan hoeft ze niet meer.

Gisteren heb ik het overige voer tot slobber gemaakt MET het poedertje er nog in. Dit at ze wel, maar om haar nou 5,5 week slobber te voeren, gaat me iets te ver.

Graag tips.

Amarie

Re: Paard medicijnen door voer laten eten (doet ze nu dus ni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:29

Last van verwennerij !!!!!.
Ik zou haar voer gewoon in de voerbak doen, het een uurtje laten liggen en dan eruit halen. Rond de middag of als het niet anders is 's-avonds voer weer in de bak en na een uurtje er weer uit.
Als ze honger krijgt gaat ze echt wel eten. Probeer het poeder samen met een kleine hoeveelheid voer te geven, gewoon in haar bak, na het werken of zo als een soort beloning.

Laat je niet gek maken, het paard is er om ons te dienen en niet andersom toch.... Bloos

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:32

1 liter warm water , 2 geperste citroenen en een eetlepel honing , door elkaar mengen en over eten gieten en smullen maar Vingers aflikken

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:35

beppies schreef:
Last van verwennerij !!!!!.
Ik zou haar voer gewoon in de voerbak doen, het een uurtje laten liggen en dan eruit halen. Rond de middag of als het niet anders is 's-avonds voer weer in de bak en na een uurtje er weer uit.
Als ze honger krijgt gaat ze echt wel eten. Probeer het poeder samen met een kleine hoeveelheid voer te geven, gewoon in haar bak, na het werken of zo als een soort beloning.

Laat je niet gek maken, het paard is er om ons te dienen en niet andersom toch.... Bloos

dit vind ik een echte k*t uitspraak !!!! sorry maar met een paard werk je samen en hij is niet onze slaaf

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 07:39

Ik vind het ook een beetje kort door de bocht.

Lady is totaal niet verwent en eet zonder dat ik erbij ook gewoon. Ik kon het altijd proberen. Haalde mijn hand steeds verder uit de voerbak en toen at ze allen, maar liet de helft gewoon liggen. Het is geen muts met eten, behalve nu dan. Ik heb haar eerst binnen laten staan en gewacht dat ze het opat. Deed ze niet (behalve uit mijn hand dan).
Daarna gewoon op het lang gezet. Daarna gelongeerd en toen at ze het dus wel (gewoon honger). Na een paar happen had ze het weer gehad Boos!

De honing is wel een goede oplossing. Ik ga het nu eerst weken en dan kijken hoe ze het eet.

Shikoba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:40

beppies schreef:
het paard is er om ons te dienen en niet andersom toch.... Bloos

Dan doe ik toch iets verkeerd... Ik ga 'm eventjes vertellen dat hij vanaf nu mijn slaaf is, tot zo...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:42

Ach, er zijn talloze manieren om de geur en smaak van medicijnen te maskeren .. een appeltje raspen, poeder erdoor en tussen het voer wil ook wel helpen, of gewoon een potje appelmoes, flinke schep (eventueel met wat honing), of gewoon wat slobber aanmaken. Als je een half kopje slobber met heet water aanmaakt, afkoelen en dan het medicijn erdoor en dan bij het reguliere voer doen werkt ook. Je hoeft je paard dan niet persé alleen op slobber te voeren toch?

Okay, het is wat extra moeite maar deze zienswijze:
Citaat:
Laat je niet gek maken, het paard is er om ons te dienen en niet andersom toch....

.. vind ik toch wel uiterst merkwaardig.. als je een paard hebt ben je daar ook verantwoordelijk voor! Ik dacht dat de 'slaventijd' al voorbij was..

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 08:02

Ik heb er gisteren ook stukjes appel door gedaan en dan veel biks eroverheen zodat ze kon 'wennen' aan de smaak/geur etc.
Ik morgen jullie tips gebruiken. Vandaag is het de dag dat ze zonder poedertje krijgt..Zal ze wel leuk vinden Haha!

Slavernij is in 1968 afgeschaft (als ik me het goed kan herinneren).
Klinkt stom, maar ik zie Lady gewoon als een stukje van mij. Ik wil normaal behandelt worden...dan neem ik aan dat zij dat ook wil.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:08

ik heb zelf 35 paarden op stal staan en soms moet je dan ook medicijnen geven.
sommige paarden zijn daar makkelijk in sommige weigeren daarna nog een hap te nemen.
mijn oplossing is dan. een oude wormen spuit nemen.
pot appelmoes halen. poeder door 1 eetlepel appelmoes mengen in de wormenspuit doen en in de mond van het paard spuiten. is de appel moes wat te stijf om uit de spuit mond te krijgen een beetje ver dunnen met water.
het is even werk maar vergelijk het maar met het geven van medicijnen aan kinderen, je moet ze beduivelen voor ze in de gaten hebben wat het is.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:19

Waarom koop je niet gewoon een zak slobber?
Dat scheelt je weer moeite met het maken (alleen
water toevoegen) en zo'n zak van ± 20 kg kost ± 10 euro
Dat is een stuk voordeliger en beter als
medicijnen verknoeien toch?
Plus zit er vaak gemalen lijnzaad ect in dus
is het nog goed voor je paard ook nog Lachen
Succes

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:38

Citaat:
....mijn oplossing is dan. een oude wormen spuit nemen.
pot appelmoes halen. poeder door 1 eetlepel appelmoes mengen in de wormenspuit doen

Hahaha, da's een goeie! Moet je 's bij mijn paard proberen - die ziet de wormspuit en denkt "mooi niet"!! Ik ben nog altijd bezig creatieve manieren te vinden om die noodzakelijke dosis wormmiddel naar binnen te krijgen!
Ik heb dit trucje ook geprobeerd, door eerst een paar dagen alléén appelmoes met een beetje honing te geven. Mmmmm.. dat was lekker. Maar ze tuinde er mooi niet in toen na een paar dagen er wormkuur in zat.
Slimmepimmetj, dat wel Haha!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:45

Ivanka heeft ook altijd een beetje moeite met die dingen Knipoog. Biotine doet ze zelfs al moeilijk over. Is het een poeder, dat medicijn van jou? Ik doe bij biotine er een beetje water bij, zodat het een mengseltje wordt en de poeder niet opstuift als ze een keer blaast in haar voerbak. Dat gaat weer door haar voer heen, samen met een appel en een paar wortels en ze eet het, met moeite. Nu gaat het beter dan in het begin, voor Lady zal het ook wel wennen zijn Lachen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:35

Memuska is nogal slim, als je iets één keer hebt gedaan lukt het daarna niet meer. Mijn diverse methodes:
- oplossen in een spuit water/appelmoes en zo binnenspuiten
- appelmoes door het voer (zelfgemaakt, uit een potje eet ze niet Clown )
- speciale muntspray (had iemand voor me meegebracht uit Engeland) over het voer sprayen zodat ze het niet meer ruikt - bestaat ook met appel en wortel en nog iets, maar ik weet het niet meer Bloos
- in een kapsule en zo een appel/wortel in duwen

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 17:15

Lady had zich kennelijk bedacht gister-avond en heeft het met slobber toch maar opgegeven (kennelijk toch honger Haha! ), daarna maar even een paar wortelen gegeven als beloning. Vandaag had ze een dagje niks, morgen weer verder. Gewoon een beetje als een papje gemaakt, beetje kruidenmix erdoorheen, stukjes appel...paardje eet het wel Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:17

Vaak wil het wel helpen als je het voer een beetje nat maakt, dat het poeder er beter aan plakt.
Toen Duvel medicijnen kreeg vorig jaar hadden we zakjes met muesli en een schepje medicijnen erin al klaargemaakt, zodat het poeder al goed gemengd was met de muesli. Iedere middag en avond kreeg hij zo'n zakje met een scheutje olie er nog door, dat vond hij om te smullen en het poeder ging er dan zo bij naar binnen.
Gaf je hem alleen de muesli met poeder, zonder olie, dan at hij het niet op. Wij gaven gewoon zonnebloemolie, je kunt ook lijnzaadolie gebruiken.

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:37

Wij hebben precies dezelfde kuur altijd gegeven. Melis at het ook nooit op en in het begin deden we het altijd door het slobber maar later deden we het door muesli. Gewoon half schepje muesli een beetje water er door en die poeders en het blijft aan de muesli plakken.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:17

Ik zit ook een beetje met dit probleem. Vorig jaar was mijn shetlander bevangen. Medicijnen heb ik idd gemengd door de appelsmoes en toen in een spuit gedaan. Dit ging prima.

Nu wil ik hem appel azijn/knoflook door het eten geven, maar dit wil hij niet eten. Mijn andere paard wel, zonder problemen. Ik heb geen idee hoe ik die appel azijn/knoflook anders kan laten ruiken (en het is best een hoeveelheid die hij mag hebben). Mocht iemand hier nog tips voor hebben...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:06

Wij hebben ook een paard op stal staan die 5 schepjes poeder over zn eten moest, at het mooi niet op. Maar hij moest en zou dat poedertje binne krijgen, dus ook appelmoes met de poeder gement in de spuit gedaan en spuiten maar. Paard vond de spuit wat minder maar als je een beetje handig bent druk je gewoon die spuit in zn mondje en dan heeft ie zn maaltje weer binnen Haha!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 00:07

Breitling schreef:
Wij hebben ook een paard op stal staan die 5 schepjes poeder over zn eten moest, at het mooi niet op. Maar hij moest en zou dat poedertje binne krijgen, dus ook appelmoes met de poeder gement in de spuit gedaan en spuiten maar. Paard vond de spuit wat minder maar als je een beetje handig bent druk je gewoon die spuit in zn mondje en dan heeft ie zn maaltje weer binnen Haha!

hahaha ik had er 1 die ook een poedertje moest die begon al te bleren als ie de spuit zag Tong uitsteken Vingers aflikken lekker lekker. en echt ik hoefde geen moeite te doen likte zo die spuit af.

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 06:43

Idd de medicijnen mengen met appelmoes en dat in een spuit doen. en dat dan zo in haar mond spuiten ( net als wormenkuur)

Dit moesten wij nl. doen ( van dierenkliniek in Utrecht) bij mijn tantes paard toen hij maagzweertjes had .

Succes ermee!

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:35

Nou die van mij maakt het helemaal mooi, die is maar 1 keer te verleiden bij een bepaalde manier.
De pogingen die ik heb ondernomen met mijn poeders:
in een broodje (ging 1 keer goed)
in een appel (ging enkele keren goed)
over een wortel (ging 1 keer goed)
in een krentenbol (ging 1 keer goed)

mijn enige optie is om een bak te maken met daarin wortels ofzo, dat malen, en daar de poeders doorheen mengen. (en dan wel zo dat de wortels de overhand hebben, anders spuugtie het weer uit)