Bijna 'Kale' stalprijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Bijna 'Kale' stalprijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 20:59

Ja, lekker logisch he.

Ik betaal nu 180 euro all-in; stro, hooi/kuil en brok.
Ik ga mij merrie waarschijnlijk op vlas zetten omdat ze zo smerig is, en heb het hier met Ben, de staleigenaar over gehad. Die vond het prima (hij is ook superaardig) dat dan uiteraard het stalgeld minder wordt (ze zijn zo top dat ik als mijn paard weer eens haast 2 weken ergens anders staat, ik echt enkel de dagen hoef te betalen dat ze er wél staat).
Wat is nou redelijk als stalgeld?
Ik heb berekend dat vlas me ongeveer 30 euro in de maand gaat kosten. (Thorobed) Ik gebruik nu héél véél stro... Bloos

Joolanda

Re: Bijna 'Kale' stalprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:03

Misschien dat je uit kunt rekenen hoeveel balen stro je nu gebruikt in de maand, weet niet hoeveel die per stuk kosten, maar dan zou je dat kunnen vergelijken met wat vlas kost.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 21:07

stro weet ik dus niet precies, we gebruiken van die grote balen, en dáár ook weer verschillende van. Bovendien verschilt het heel erg per baal hoeveel je kan strooien van 1 plak Clown

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:44

ik zou eerst proberen om gewoon simpelweg die 30 euro eraf te trekken en hem dus 150 euro oin de maand gaan betalen. wie niet waagt wie niet wint Haha!
weet je btw wel dat als je een vies paard hebt je met vlas echt elke dag goed moet mesten? anders is je vlas ook zo superranzig en dan wordt het heel zwaar en glad.
maar ja, ik ben gewoon geen vlasfan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:06

Hoeveel pakken verbruik je nu per week/maand? Gewoon optellen van hoeveel je er per keer ingooit. Dan vraag je wat dat kost, dus stro per pak in jouw omgeving, en dat trek je er dan vanaf Lachen Hij is al aardig om er wat af te halen, moet je daar geen misbruik van gaan maken he... Knipoog

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:04

Maya schreef:
Hoeveel pakken verbruik je nu per week/maand? Gewoon optellen van hoeveel je er per keer ingooit. Dan vraag je wat dat kost, dus stro per pak in jouw omgeving, en dat trek je er dan vanaf Lachen Hij is al aardig om er wat af te halen, moet je daar geen misbruik van gaan maken he... Knipoog

Ben ik het mee eens. Ja

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 13:30

LiSSy schreef:
ik zou eerst proberen om gewoon simpelweg die 30 euro eraf te trekken en hem dus 150 euro oin de maand gaan betalen. wie niet waagt wie niet wint Haha!
weet je btw wel dat als je een vies paard hebt je met vlas echt elke dag goed moet mesten? anders is je vlas ook zo superranzig en dan wordt het heel zwaar en glad.
maar ja, ik ben gewoon geen vlasfan Haha!

Goed uitmesten doe ik al... En echt al iedere dag, maar dat helpt dus nix en ze staat elke dag weer in de zeik.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:36

Ik wil even zeggen dat je denk ik geluk hebt dat er een bedrag vanaf gaat!

Hier in de omgeving, Almere, daar betaal je juist extra als je paard daarom komt te staan, vaak zelfs 100 gulden was het toen nog, weet niet wat het nu is!

En inderdaad, je staat daar dan echt heel goed, zou hem erg dankbaar zijn!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 17:14

Concorde schreef:

Goed uitmesten doe ik al... En echt al iedere dag, maar dat helpt dus nix en ze staat elke dag weer in de zeik.

dan ben ik bang dat het vlas niet veel helpt, bij mij werd de vlas ook vreselijk nat... kan je niet een mengsel van zaagsel en stro proberen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 17:58

Concorde schreef:
Als je paard zoveel plast moet ze ook haast wel zoveel drinken. Heb je al eens laten nakijken of ze niet iets mankeert (suiker, maag/darmzweren ?? )

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:01

ik ben ook van stro naar vlas gegaan (en ik gebruikte eruug veel stro, vieze ruin, foei! }> ) eerst was de prijs 125 euro per maand en nu 100 en ik koop zelf mn vlas in.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:37

Het zou ook zo kunnen zijn dat ze iets aan haar nieren heeft (Paardje van een kennis van mijn moeder had dat ook). Probeer het eiwitgehalte een tijdje te verlagen...misschien dat het werkt.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 19:42

Sugarmiss schreef:
Concorde schreef:
Als je paard zoveel plast moet ze ook haast wel zoveel drinken. Heb je al eens laten nakijken of ze niet iets mankeert (suiker, maag/darmzweren ?? )

Paard heeft verder geen klachten, merk er niets aan, ook niet dat ze meer dan gemiddeld drinkt, ik ben er ook wel eens haast de hele dag bij (zit ik intern op een handelsstal en dan gaat ze mee, en dan loop ik er echt constant langs.
Ik heb het idee dat ze stro eet, en vooral alles door elkaar husselt. Ze heeft ook geen vaste plek om te plassen ofzo, laat het gewoon lopen waar ze toevallig staat- en dat wisselt nogal. We hebben helaas geen putje...

Krullen vind ik niet zo'n strak plan voornamelijk omdat dat niet zo'n fijne invloed heeft op de hoeven. Plus die mest kom je slecht af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 08:31

Vlas is voor hem ook fijn op zijn mesthoop, hij zal er na een maand of 2 niets meer van terugvinden en het uitmesten is ook een zege. Ik heb 1 emmertje van 30 liter (wateremmer) per dag en dat in nog geen kwart kruiwagen. Dan 1 keer per week de natte plek, een volle kruiwagen.

Ik begin met 6 pakken in de stal en dan elke week een pak erbij. Nu de zomer er aankomt zul je minder erbij hoeven doen, omdat de lucht droger is en warmer dus het vlas ook droger zal zijn. Als je met de staleigenaar kan afspreken dat hij een paar pallets wil opslaan (echt weinig ruimte) krijg je een gunstige prijs voor je vlas. Kan zelfs oplopen tot 3 euro per pak, maar dan heb je wel voor het hele jaar vlas op voorraad.

Stro op die grote balen is best wel goedkoop ik denk dat het eerlijker is als je 15 euro van de stalprijs aftrekt.
Kleine pakken kosten hier ong. 1.20 per baal en er gaat ongeveer 3 balen per week is 12 per maand is ongeveer 14 euro. Grote pakken stro zijn veel goedkoper.

Ik voer mijn paard nu andere brok en ik zie dat hij veel minder plast en er beter uitziet. Misschien kan hij met die brok niet zo goed overweg en drinkt hij veel. Zijn lever en nieren hebben het misschien wel tikje zwaar. Veel eiwitten in het voer doet ook veel drinken.