Wat wordt er bedoeld met een chipje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Wat wordt er bedoeld met een chipje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 21:27

Ik weet trouwens niet eens of je het zo schrijft, maar ik bedoel dus niet een chip in de hals tegen diefstal enz, maar een chipje bijv op de kogel. Kan dat kwaad? En is er wat aan te doen en hoe?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 21:56

Bij chipfrakturen wordt een zeer klein vlak stukje bot afgebroken, dat geen dragende funktie heeft. De stabiliteit van het been wordt dus niet aangetast. Chipfrakturen kunnen ontstaan door een harde trap of
stoot tegen een vast voorwerp Kan eigenlijk in pricipe overal aan het bot ontstaan. Vaak ziet men chipfrakturen in, koot, voorknie en spronggewricht en minder vaak in de kroon, hoef en andere gewrichten. Een zeer weke kootstand kan ook leiden tot het afbreken van botfragmentjes, die bekend staan als chipfrakturen.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 22:13

En leidt dit altijd tot kreupelheid of hoeft dat helemaal niet? Moet het dus perse verwijderd worden?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 22:24

Laat ik wel even weten dat ik geen DA ben *LOL* Ik zou ze wel laten verwijderen en waarom, een operatieve verwijdering is meestal veiliger en de enige mogelijkheid om een paard op lange termijn niet te verliezen als het gaat om zeer grote of bijzonder kleine maar vrij bewegende chips. Kleine chip verwijderen ze met een atroscoop, ze hoeven dan niet het hele gewricht te openen. En ik zou ook niet te lang wachten hiermee. Je kunt je paard ook lange boxrust geven en af en toe even stappen aan de hand, vrije beweging etc. maar daar gaat snel een half jaar in zitten en geeft je meestal geen garantie of hij daarna nog geschikt is voor de sport.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 22:25

Aha, thanks. Nu nog een vraagje. Ach, ik pb je wel even! *LOL*

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 17:58

Mijn paard heeft een chip in de kogel, hij is 11 en loopt er vrolijk mee rond, net als zoveel sportpaarden. Operatie zou ik pas plannen als hij er last van krijgt!!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 18:04

Lijkt mij juist dat je dat soort dingen wilt vermijden Lot. Ik zou als je paardje een chip in de kogel hebt, het chipje laten verwijderen. Ik weet zelf helemaal weinig over chips, maar als jij zegt dat het een vorm van last kan veroorzaken bij het paard, dan zou ik het, voordat het paard er last van krijgt, laten verwijderen...

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 18:29

Heel veel paarden krijgen er nooit last van. Mijj paard is 11 en heeft altijd actief in de sport gelopen. Voor het zelfde geld sjouwt hij nog lekker tot z'n twintiste door zo, dus waarom zou ik? Risico narcose, operatie zelf, herstelperiode en veel poen kwijt.