flinke wormenbesmetting wie heeft nog meer ideën

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

flinke wormenbesmetting wie heeft nog meer ideën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 19:35

Mijn verzorgpony heeft een flinke wormenbesmetting. Ik heb hem vorige week vrijdag ontwormt en hij moet vrijdag weer. Dit is in overleg gegaan met de da. Hij is heel erg mager geworden en krijgt niet bijgevoerd, dit wil ik wel gaan doen. Ik heb nu ook ferromax van pavo besteld. Wie weet nog meer dingen die ik kan doen.

Voor de geïntereseerde hoe het zo gekomen is:
de eigenaar zou het ontwormen bijhouden maar heeft dit niiet gedaan. Ik heb hetr stiekem een tijdje kunnen doen, maar hij kwam erachter en vond het erg banketstaaf omdat ik geen respect voor hem had en hem niet vertrouwde enzo... Nouja ik heb nu dus gezegt ik doe het wel weer, ik heb toch telkens een beetje over van me eigen pony's en dat was dan wel goed.
Gelukkig nog niet te laat. Bijvoeren doet de eigenaar pas las het te laat is hij is in 2 winters al 2 shets daardoor kwijt geraakt...
Likstenen heeft hij ook nog nooit van gehoord. Als iemand daar nog een tip voor heeft. Hij moet wel dag en nacht buiten liggen zomer en winter.

Alvast bedankt. Het gaat dus om wat kan ik bijvoeren welke liksteen en wie heeft hier ervaring mee

germie

Re: flinke wormenbesmetting wie heeft nog meer ideën

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:20

Ontwormen bij een wormbesmetting: 1 keer met ivermectine als werkzame stof. 3 weken later Equist gebruiken (dit doodt ook de wormen die in de eiwitten zitten). En dan na 6-8 weken nog een keer met weer een andere werkzame stof (Pyrantelpamoaat, dubbele dosering, pak je ook lintwormen mee). JE moet in zo'n geval zeker niet onderdoseren.
Hierna gewoon een normaal schema aanhouden. Maar probleem bij jouw verzorgpony is waarschijnlijk dat de wormen ook in het land zitten. En dan kom je er veel moeilijker van af. Een wormenkuur werkt gewoon niet echt lang, ook de nieuwste niet (waar ze van beweren dat 1 keer per half jaar ontwormen voldoende is)

Verder kun je het paard wat muesli geven als bijvoer. Of een zgn. vitaminestoot.
Niet in eens te veel gaan voeren. Goed ruwvoer is ook belangrijk. Het kan wel een aantal maanden duren voordat ze over een erge wormbesmetting heen zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 20:28

de eerste 2 spuiten wilde ik ook al zo doen, de 3e is een goed idee. Ik geef hem nu een flinke overdosis, 400 kilo aan een slanke en nog eens broodmagere b pony.
Maarja dat moest. Kan ipv muesli ook biks? dit eet hij beter en heb nu pony brok voor mijn eigen pony's, is dat goed op dit moment of zouden jullie voor iets anders kiezen.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:28

Mijn pony heeft 2x last van wormen gehad. Nadat ik hem ontwormt heb met Equest, nergens last meer van

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 20:35

De eigenaar heeft hem 2x in 1 jaar ontwormt, daarna niet meer, dit is nu 2,5 jaar geleden. Ik heb het daarna een tijdje gedaan, maar helaas dat mocht toen niet meer.

Ben blij dat ik het nu weer zelf mag doen, scheelt een hoop stress voor het paard en hij wordt nu regelmatig ontwormt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:50

lailapri schreef:
de eerste 2 spuiten wilde ik ook al zo doen, de 3e is een goed idee. Ik geef hem nu een flinke overdosis, 400 kilo aan een slanke en nog eens broodmagere b pony.
Maarja dat moest. Kan ipv muesli ook biks? dit eet hij beter en heb nu pony brok voor mijn eigen pony's, is dat goed op dit moment of zouden jullie voor iets anders kiezen.

IN principe is gewoon basisbrok voldoende. Als ze dat goed eten, dan kun je dat prima gebruiken. Maar je moet niet ineens kg's gaan geven, gewoon rustig opbouwen. Ik denk dat voor een B -pony 0.75-1 kg per dag genoeg is. Als ze verder maar genoeg ruwvoer krijgen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 09:05

hij heeft een tijdje ruwvoer gekregen, maar die tijd is helaas weer voorbij.

Oja misschien belangrijk. Het is een hengst hij staat langs de weg (lopen hier regelmatig paarden langs en gaat hij rennen en hinniken) en hij moet dekken. 2 eigen merries en soms nog bij iemand anders daar gaat hij dan met de trailer heen. (idd lekker voor die mensen gelijk hele stal besmet met wormen)

Hij eet niet meer dan een kwart schep, de rest laat hij leggen.