Paard verkopen.. ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Paard verkopen.. ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 17:31

Ik zit echt met een heel moeilijk probleem.. ik heb hard wat tips nodig..
Ik heb namelijk 3 paarden, en ik werk fulltime.. en ik kan het gewoon echt nog maar net aan.
Ik ben oververmoeid.. maar kan mijn paarden niet missen.
Als ik een dag niet geweest ben, heb ik het gevoel dat ik spijbel, en ga ik me lopen vervelen.. het is een ramp..
Ik heb een 8 jarige haflinger waar ik L1 mee start en nog lang niet uitgeleerd ben (heb haar nu 2jr), een Fruhling-merrie waar ik L2 mee ben, maar artrose heeft (ik heb haar van jongs af aan, nu 10jr) en ze is 12, en van haar heb ik nu een veulen lopen, die ik eigenlijk ook voor mij zelf wil laten opgroeien.
Mijn moeder vind dus dat ik moet kiezen, er moet er 1 weg... maar ik kan het gewoon niet. Geldproblemen heb ik verder niet.. dus daar gaat het niet om.
Ook heb ik voor de Fruhlingmerrie een verzorgster, maar als zij hem een dag doet, heb ik toch het idee, dat ik even moet gaan kijken.
Ik zit er dus aan te denken om de Fruhlingmerrie weg te doen... maar aan wie? ze heeft artrose, en ik wil haar eigenlijk niet kwijt... Boos!
Wat zouden jullie doen? Ik heb haar al 10jr en het is me maatje.. maar ik kan er niet verder mee.

Ik hoop dat jullie het snappen.. sorry voor t lange verhaal..

Ineke2

Re: Paard verkopen.. ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:41

Kun je die Fruhling merrie niet uitleasen?
Dan hoef je der niet zelf beweging te geven, hebt wat minder kosten en je bent nog steeds zelf 'de baas'.

Dat je dan iedere dag nog ff met haar knuffelt, kan ook nog steeds (als je haar niet verplaatst wil hebben uiteraard) maar je hebt het dan toch een stukje minder druk.

Pas op hoor, als je écht overwerkt bent dan duurt het zeer lang voor je daar weer overheen bent. Wees zuinig opjezelf...

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:42

ja is moeilijk
maar je zult toch echt zelf de keus moeten maken Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 17:44

Ja het is echt moeilijk.. ik vind het zo hard om die merrie ineens weg te doen.
Ze heeft een verzorgstertje, maar ik wil er gewoon bij zijn als zij rijd enzo.. ik moet misschien zelf wat 'losser' worden.

De keuze is zeker aan mijzelf.. maar snap niet waarom ik het er zo moeilijk mee heb.. de 1 verkoopt het ene paard na het andere en ik kan het gewoon niet, dat vind ik erg.

Ik hoop dat er nog meer mensen reageren..

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:47

horselover21 schreef:
Ja het is echt moeilijk.. ik vind het zo hard om die merrie ineens weg te doen.
Ze heeft een verzorgstertje, maar ik wil er gewoon bij zijn als zij rijd enzo.. ik moet misschien zelf wat 'losser' worden.

De keuze is zeker aan mijzelf.. maar snap niet waarom ik het er zo moeilijk mee heb.. de 1 verkoopt het ene paard na het andere en ik kan het gewoon niet, dat vind ik erg.

Ik hoop dat er nog meer mensen reageren..

je hebt paardenmensen zoals jij en ik die van paarden houden
en je hebt mensen met paarden die paarden gewoon verkopen alsof het een auto is
ik begrijp je wel hoor ik hoop dat je eruit kan komen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:51

tessie1985 schreef:

Je hebt ook mensen die van de paarden moeten leven, hun brood verdienen dus. Als het paard dan niet voldoet aan de eisen of ze kunnen hem voor veel geld verkopen, dan doen ze dat. Anders hebben ze niet te eten...

Over paarden verkloten en dan weer verkopen, omdat het aan het paard ligt, terwijl je zelf niet kan rijden, daar heb ik het dan niet over Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 10:21

Ineke2 schreef:
tessie1985 schreef:

Je hebt ook mensen die van de paarden moeten leven, hun brood verdienen dus. Als het paard dan niet voldoet aan de eisen of ze kunnen hem voor veel geld verkopen, dan doen ze dat. Anders hebben ze niet te eten...

Over paarden verkloten en dan weer verkopen, omdat het aan het paard ligt, terwijl je zelf niet kan rijden, daar heb ik het dan niet over Knipoog

ik weet niet wat je hiermee bedoeld.. maar dit bedoel ik dus niet.. mijn merries zijn absoluut niet verkloot.
Het zijn moeilijkere paarden maar wel goudeerlijk... daarom wil ik haar eigenlijk nog niet kwijt..maar ik wil er ook nie aan onderdoor gaan.

angel_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:11

ik weet niet precies wat ik zou doen, maar als je misschien nog iemand neemt die ook meeverzorgt en dan vaker dan 1x in de week en je niet zo druk maakt valt het misschien wel mee, maar ik snap dat je in een moeilijke situatie zit. je moet doen wat je zelf wilt, niemand zou voor jou kunnen of moeten beslissen.
heel veel suc-6 en ik hoop dat je er een beetje uit kan komen. Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:12

horselover21 schreef:

ik weet niet wat je hiermee bedoeld.. maar dit bedoel ik dus niet.. mijn merries zijn absoluut niet verkloot.
Het zijn moeilijkere paarden maar wel goudeerlijk... daarom wil ik haar eigenlijk nog niet kwijt..maar ik wil er ook nie aan onderdoor gaan.

Ik had het tegen tessie, dat laatste Knipoog

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:22

Ik zou het veulen verkopen.
Je moet er nog jaren op wachten voor je er iets mee kunt en die andere 2 ben je al lekker mee aan de gang. Nu pomp je er zo veel geld in om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het niks is en hij weg moet...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:35

Ik denk dat hier veel mensen zijn die jou heel goed begrijpen. En voor alle duidelijkheid: verkopen kan soms een goede daad zijn, ook voor je paarden. Wat mij wel vaak helpt is bedenken hoe het leven er over 2 (of 4 of 5) jaar uit ziet. Vaak realiseer je je dan pas dat er wat weg moet omdat je - bijvoorbeeld - over een paar jaar 3 rijpaarden hebt, en dan wordt het alleen nog maar erger/drukker.
Op dit moment is de noodzaak tot verkopen er nog niet, doe het daarom nu. Er is niks vervelender dan je paard te koop zetten en het gevoel te hebben dat je hem echt NU kwijt moet. Als je nu iets bedenkt, kun je rustig de zomer gebruiken om te zoeken naar een nieuwe baas voor een van je paarden.

Voor het moment is het misschien een goede tip om goede afspraken met je zelf te maken. Als je een goede verzorger hebt, waarom dan toch nog alle dagen kijken? Dwing je zelf er toe om op bepaalde dagen niet te gaan. Beter voor jezelf, en je houdt meer energie over voor de dagen dat je wel tijd hebt. Je zegt namelijk dat je toch gaat omdat je anders het gevoel hebt dat je spijbelt, niet echt een positieve gedachte, beetje sneu voor jezelf zo. Als er iets niet goed is, word je vast wel gebeld!

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:46

Fulltime werken en 3 paarden verzorgen, dat is natuurlijk heel veel.
Ik heb een gezin met 3 kinderen en werk 4 ochtenden en heb 1 paard. En ik loop ook weleens op mijn tandvlees. ( en dan nog het huishouden........huh, welk huishouden?!)
Het is natuurlijk voor jouw erg moeilijk je aandacht te verdelen tussen 3 paarden, je wilt eigenlijk verder met de haflinger, maar voelt je dan schuldig tegenover het paard wat je al zo lang hebt. Bovendien kun je voor haar niet zo makkeljk een ander baasje vinden die bij haar past i.vm de artrose. Ja moeilijk hoor, het lijkt mij ook de keus om het veulen weg te doen, daar krijg je straks ook erg veel werk aan. Dan kun je nu lekker je ding blijven doen met de haf, en hou je je vertrouwde maatje er lekker bij en laat je haar verzorgen, misschien wat vaker dan nu, als het altijd goed gaat met de verzorger moet je misschien proberen daar wat vertrouwen naar toe te sturen, en zelf weer even op adem komen. Want als jij wegvalt, of echt langdurig ziek wordt, hebben de paarden alledrie niks meer aan je.

Veel sterkte met je beslissing!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 14:04

toverpaardje schreef:
Fulltime werken en 3 paarden verzorgen, dat is natuurlijk heel veel.
Ik heb een gezin met 3 kinderen en werk 4 ochtenden en heb 1 paard. En ik loop ook weleens op mijn tandvlees. ( en dan nog het huishouden........huh, welk huishouden?!)
Het is natuurlijk voor jouw erg moeilijk je aandacht te verdelen tussen 3 paarden, je wilt eigenlijk verder met de haflinger, maar voelt je dan schuldig tegenover het paard wat je al zo lang hebt. Bovendien kun je voor haar niet zo makkeljk een ander baasje vinden die bij haar past i.vm de artrose. Ja moeilijk hoor, het lijkt mij ook de keus om het veulen weg te doen, daar krijg je straks ook erg veel werk aan. Dan kun je nu lekker je ding blijven doen met de haf, en hou je je vertrouwde maatje er lekker bij en laat je haar verzorgen, misschien wat vaker dan nu, als het altijd goed gaat met de verzorger moet je misschien proberen daar wat vertrouwen naar toe te sturen, en zelf weer even op adem komen. Want als jij wegvalt, of echt langdurig ziek wordt, hebben de paarden alledrie niks meer aan je.

Veel sterkte met je beslissing!

Jij hebt echt de woorden uit mijn mond gehaald, je hebt precies omschreven wat ik bedoel!

Het veulen is net 3 weken oud dus loopt nog minstens tot aug. bij haar moeder (de Fruhlingmerrie). Het veulen is ook een ongelukje, dus heeft geen papieren, is een kruising tussen een anda x kwpn, dus ik denk dat het nog moeilijk wordt om dit kleintje weg te doen aan iemand die echt een liefhebber is van deze kruising, en omdat haar moeder artrose heeft houden de wedstrijden langzaam op met haar.. en de haflinger is over 4 jaar ook wel op haar hoogste niveau, dus dan wilde ik met de kleine aan de slag.. zo als je hoort heb ik voor elk paard een excuus om te houden.. ik vind dit echt zoooo moeilijk.. ik zit echt in een dip....

Maar ik wil echt iedereen bedanken voor de reacties.. super!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:10

Ik begrijp heel goed dat je het moeilijk vindt om er eentje weg te doen.
Dit is wel een goede tijd om op zoek te gaan naar iemand die zich wat intensiever met je paarden gaat bemoeien (lekker weer, iedereen krijgt de kriebels).
Maar ik heb het idee dat jij het zowiezo moeilijk vindt om je lievelingetjes uit handen te geven. Haha!

Succes met je keuze!
Verkopen is wel heel definitief, maar achteraf gezien misschien wel een opluchting.
Je kan beter met plezier naar twee paarden gaan, dan naar drie met het gevoel dat je ze tekort doet.

petrahin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:44

He ikbegrijp wat je bedoeld, ik heb 2 kinderen werk fulltime en heb 3 paarden
Nou heb ik ook met mezelf een tijd in de knoei gezeten wat doe ik nou.De Engels volbloed die ik heb vertouw ik aan niemand toe dus dat is snel klaar. Maar de arabier welke we op een niet normale mannier aangekomen zijn mag ook voor geen goud weg. En toen Justin (Lusitano) voor mijn man , maar ja die is nog te jong voor hem.

Dus ik heb gezocht naar een goede verzorgster en berijdster voor de arabier , en geloof me er zijn er wat de reveu gepasseerd weke voor mij ongeschikt waren, en dus voor Amigo. Maar nu ben ik helemaal happy en Amigo ook met zijn berijdster.

Ook voor de Lusitano heb ik dat nu.

Ik doe eigenlijk het liefste alles zelf natuurlijk maar ja dat kan nou eenmaal niet.En weg doen echt niet. en zou hou ik een oogje in het zeil en als me iets niet bevalt dan is het klaar.
Maar als ik er 1 zou verkopen heb ik er geen zicht meer op.

Nou heb ik ze wel bij huis staan dat scheelt wel natuurlijk.

Maar als je veulentje lekker kan opgroeien en je , je haflinger nog vier naar een hoger niveau kan rijden dan is dat toch mooi. Dan kan je daarna mooi met het veulen verder.En dan kan je , je merrie er bijhouden met een goede verzorgster/berijdster op het recreatie niveau toch.

Nou wat je ook doet , je moet doen waar je zelf het meest happy bij voelt, en geen overhaaste beslissingen nemen.

PS doe jij nog mee aan de Halderbergse Lionsquiz?

groetjes Petra

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 15:13

Je zegt dat je het goed kan betalen dat het daar niet om gaat dan zou ik ze alle drie houden.Ik weet niet hoe oud en zelfstandig je verzorgster is en hoe vaak ze komt maar als ze zich zelfstandig kan redden zou ik dat paard aan haar overlaten en zelf alleen met de haflinger aan het werk gaan dat scheelt je al weer veel werk je bent er toch dus je kunt je andere paard altijd even een knuffel geven.Mocht je verzorgster niet zelfstandig genoeg zijn zou ik iemand anders erbij zoeken die je paard wil rijden en eventueel je verzorgster ook nog kan begleiden zodat jij er geen omkijken meer naar hebt. Als je over een paar jaar klaar bent met je haflinger en je gaat dan met je veulen aan de slag zou je er dan nog voor kunnen kiezen om dan je haflinger te verkopen.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 15:23

Ik ben het er mee eens dat je een verzorgstertje hebt genomen, maar je kunt toch ook haar wat meer werk geven, en als je dan even 10 minuutjes komt kijken, is dat echt niet erg hoor. Je kunt ook zeggen tegen jezelf, dat je een soort ritme er in houd. bijvoorbeeld:
maandag rijden,
dinsdag losgooien/longeren
woensdag rijden
donderdag rust
vrijdag rijden
za/zo rijden

je kunt natuurlijk ook (volgens mij is er ook nog een andere naam voor, maar in bit noemde ze t zo:) Fahren von Zattel (als ik t zo goed schrijf Haha!). Heb je ze alle 2 in een keer gedaan.

Als ik t goed las heb je ook een veulen. Je kun die ook in een veulen/jaarlingen land zetten. Ik heb hier wel vaker van gehoord, dat ze hun parden bij een boer zetten, die allemaal jaarlingen of veulens in een land hebben staan. Dan heb je ze nog alemaal, maar toch weer een zorg minder (of meer natuurlijk Haha!)

succes.