Springen opgeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Springen opgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 13:43

Ik heb een schat van een paard, fijn dier ook, 9 jaar, springgefokt maar heeft alleen dressuur (mag M2) gelopen. Ze springt wel braaf en goed.
Ik vind dat springen hartstikke leuk... Maar ik kan er echt helemaal nix van. 9 van de 10 keer blijf ik achter in de beweging, ik zie totáál geen afstanden... Terwijl m'n dressuur helemaal niet zó slecht is. Dus m'n paard heeft het nogal te verduren met mij. Nú is ze nog braaf, maar voor hoelang? Ach gut Lage sprongetjes is voor mij geen punt, dat lukt nog wel, maar zodra het boven de 80 komt heb ik een probleem (en de 2e van een dubbel mag je bij mij zo hoog zetten als je wil, dat lukt wel omdat het altijd past...)
Ik heb wel springles, en dat helpt uiteraard, maar voordat ik een B parcours kan starten ben ik 10 jaar verder vrees ik, en dát was uiteindelijk wel m'n doel.
Zou ik niet beter stoppen met dat gespring voordat m'n paard er de brui aan geeft? Aan de andere kant 'moet' ik van mezelf minimaal L hebben gesprongen om iig nog een beetje allround te zijn (wil verder in de paarden)
Op de een of andere manier lijk ik telkens tussen de Friese paarden terecht te komen, allemaal dressuur dus. Beter helemaal kappen met springen (nouja, buiten een paar lage sprongetjes om, en een keer een terreinritje)?

Alane

Re: Springen opgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:52

wedstrijdgericht springen aan de wilgen hangen en in volle ontspannning qua les vrolijk verder springen.
Mischien als je voor jezelf de druk van de ketel haalt het een stuk prettiger is voor zowel je paard als voor jezelf.

af en toe een oefenparcoursje just for fun en kijk dan over een jaar of 2 of 3 nog eens hoe je het vind en hoe het gaat.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:11

Misschien moet je juist eens proberen vooral dressuurmatig te springen.
Zet een paar kleine hindernisjes (op E, X en B) en rijd daar in een achtje overheen (S van hand veranderen en meteen nog een keer).
Zet hindernissen in een andere vorm en spring hier eens overheen tijdens de dressuurtraining.

Door spelenderwijs de hindernissen mee te nemen, krijg je telkens wat meer gevoel voor de hindernissen en afstanden en kun je later eens wat hoger proberen.
Maar eerst dus je techniek op lage hindernissen goed krijgen voordat je omhoog gaat.

Veel paarden vinden afwisseling door wat hindernisjes erg leuk. Je houdt ze er fris mee tussen de oren en het is ook goed om ze soepel te houden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:15

afstanden zien is heel simpel aan te leren Haha! Zolang je namelijk niets ziet, doe je helemaal niets en galoppeer je in hetzelfde ritme naar de sprong. Wat je niet ziet, kun je namelijk niet oplossen. En dat wachten, dat is dus moeilijk. Want je denkt "oliebol, die spring komt; dan moet ik toch iets gaan doen Verward" En als je dat hebt afgeleerd en hebt geleerd om stil te zitten en gewoon te blijven galopperen, dan komt het moment dat je ineens begint te zien wanneer het wel klopt. En nog wat later zie je ook wanneer het niet klopt, en dan wordt het pas leuk, want dan moet je nog steeds niets doen. Pas als het gevoel komt "het klopt niet, dus ik moet wat verruimen (of verkorten, afhankelijk van de situatie), dan ga je pas iets doen.

En veel lijntje op een galopsprong of 4 / 5 doen; dat is lang genoeg om je oog te trainen en kort genoeg om toch altijd netjes bij de tweede te komen.

En als je met een mooi constant ritme kunt galopperen, kom je vrijwel altijd goed op een hindernis uit Ja Een bekende bokker is - zoals ze zelf vaak zegt - zo in het M springen gekomen, en ik heb dat zelf in het verleden dus ook zo gedaan. Nu zie ik inmiddels wel afstanden maar dat is dus echt door heel veel wachten gekomen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:33

Ik sluit me helemaal aan bij Lielle Ja

Ik wilde bij het lezen van je verhaal precies hetzelfde gaan tikken, maar dat is dus niet meer nodig.
Bij mij is het ook zo gegaan Ja Ik zag ook nooit afstanden, maar door goed les en gewoon in een ritme blijven rijden zie ik het nu meestal wel. En als ik het niet zie blijf ik gewoon simpel galloperen met iets hand en been eraan, komt het meestal ook wel goed Clown

Dat achter de beweging zitten heb ik met Ot nog weleens, die springt wat strak in de rug en dat is nogal lastig te volgen. Ik dacht dat ik gewoon lomp zat, maar met de jonge merrie heb ik er helemaal geen last van En die maakt af en toe nog beste wappers en ook niet altijd even voorspelbaar Knipoog

Kortom, er is dus nog hoop Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:38

Ik als de anonieme bekende bokker, ga helemaal met Lielle mee Haha!

Het enige wat je kunt doen als je het echt niet ziet, zoals ik Verdrietig
Is een mooi grondtempo aannemen en stil blijven zitten.
Zorgen dat hij dressuurmatig netjes bij de sprong komt.
Netjes door de wending.
Het goed meegaan leer je ook wel.
En daarin, als iig je armen mee gaan, zodat hij zijn sprong kan maken.

En zo heb ik verschillende paarden L gesprongen
En Kawa 3 x M

De eerste keer 1 balk, ging eigenlijk best goed rond.

de 2e keer een balkje op de eerste van de 3 sprong, omdat ik weer eens mee wilde helpen omdat ik opkeek tegen de 3 sprong en hem er te dicht opdrukte.
En heb hem toen uit de 3 sprong gestuurd, omdat ik 2 sprongen vandaar uit niet eerlijk vond.

En de 3e keer foutloos in een parcours waarvan iedereen zei dat het zo abnormaal hoog stond (en dat staat het in deze regio vaak al)
Dus toen de barage in en ik keek voor het rijden al zo hoog tegen sommige sprongen aan, je zag daar de paarden echt hard werken.
vandaar uit ook weer een fout van mij.
Ook weer teveel gedreven op de hoge dubbel.
Dus weer te dicht tegen de eerste en had hij een balk en heb hem er weer uitgestuurd, want hij stond bijna stil na de eerste sprong en die maf trekt dan gewoon op de volgende sprong aan Ach gut

daarna wel weer rustig gewacht en de rest van de barage weer netje afgerond.

Dus ja, het kan Haha!
Ik ben daarna wel met het M gestopt, omdat ik hem er al 2x uit had moeten trekken en dat vind ik niet goed. bang dat hij dan gaat stoppen, puur op mijn onzekerheid.
en Kawa zou altijd springen, ook als het niet meer kan.
En dat wilde ik hem nooit per ongeluk aandoen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 19:18

Dank u, dank u, dank u! Haha!

Jullie zijn geweldig.

Ik ga zaterdag naar Italie, oud stageadres, en daar heb ik vorig jaar heel veel springles gehad op fijne (en minder fijne...) paarden, en die zei ook dat ik gewoon moest wachten, netjes in één tempo moest rijden, niet aankomen en laat het paard het zelf maar doen.
Toen ik thuis kwam, sprong ik met mijn pony zo rond (terwijl ik daarvoor nog geen kruisje met haar durfde te springen... en ze was ook niet heel simpel), maar nu ik er weer een tijdje uit ben is gewoon alles weer weg, ik hoop echt dat Francesco me een goeie schop onder mn kont kan geven Clown Want nou héb ik een keer een fijn paard onder m'n kont... Ze blijft heel lekker constant op de sprong. Maar helemaal als ze een beetje een noodsprong maakt dan kom ik er een minuut later achteraan vliegen Bloos Zijn er nog speciale oefeningen om dat te trainen? Teugels helemaal losgooien kan niet, dan gaat ze wél hard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:53

niet meer tips dan je armen ontspannen houden (dat is het belangrijkste!), goed je gewicht op je beugels houden en als ze een noodsprong maakt je handen open doen zodat ze de teugels meeneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:55

tegen een andere bekende bokker Tong uitsteken heb ik eens de tip gegeven die mij ook ooit weer een gegeven is.

Stel je armen voor als een stel elastiekjes.
Als het hoofd/hals ze nodig heeft rekken ze helemaal uit, desnoods tot het maximale, omdat je lijf het ff niet bij kan houden.
Later komen ze weer netjes terug invorm.

Maar de elastiekjes gaan direct mee, waar nodig Lachen

Em je word er geoon steeds sneller in, als je maar vaak genoeg een (te) vroege sprong hebt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 23:02

En die bekende bokker was ik weer Haha!

Heeft trouwens wel geholpen, maar ik blijf het heel lastig vinden om met mijn hand mee te komen op Otermo. Weet inmiddels wel waar het aan ligt. Hij springt van zichzelf een beetje met zijn kop erop en rug er iets uit en dan is er ook maar weinig mee te geven Clown Op andere paarden heb ik er eigenlijk nooit last van dat ik het gevoel heb dat ik met mijn handen het paard in de weg zit.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 01:01

Ik zie mijn afstanden ook niet, of nog niet Knipoog Een lesgeefster zei dat dit met de jaren komt, toen ik vroeg wat ik er kon aan doen. Ik moest even een paar sprongetjes nemen om te kijken hoe ik het deed.. Ze zei dat de sprongen die ik nam heel goed waren, maar ik deed niets, dus ik ga mee met de rest en zeg dat ja gewoon stil moet zitten, zelfde tempo houden en nageven wnr dit nodig is Haha! .
Mijn lesgever ging dan op jumping met mijn paardje, en hij probeerde haar in het begin van het parcour te veel te regelen waardoor ze voor haar sprong van die rare sprongen begon te maken, en haar hoofd heel erg hoog smeet aan hindernis drie had mijn lesgever het ook door en liet hij haar maar doen Knipoog ... Foutloos rond daarna een bar in de barage doordat hij zijn eigen raad niet opvolgde die hij aan mij altijd geeft Haha! (Ik mag haar voor een dubbel sprong niet te hoog laten komen met haar hoofd anders maakt ze haar op haar sprong super rond en springt ze veel te ver waardoor ze barren neemt op de tweede sprong)

Ok hele uitleg Knipoog Hmm sry Haha!

[edit] woordjes vergeten

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 07:26

En toch vind ik liek, dat je er nog helemaal niet zo beroerd opzit.
Zoals laatst in de binnenbak, vond ik niet dat je je paard erg stoorde op die hindernis van een meter.
En wat iedereen hier zegt, klopt ook wel.
Zo deed ik het met cambol ook, alleen als ik dacht dat hij niet uitkwam liet ik hem een pasje bijmaken, dan kwam hij er veel te dicht onder en neemt een mega noodsprong, dat moet ik dus niet doen.

Ik hoop ook dat ik in italie beter leer springen *LOL* heb er echt zin in!
*krijgt kriebel in de buik van spanning*
En met eldina sprong je trouwens ook super OK dan!

Ik zorde er wel voor als cambol een noodsprong maakte dat ik hem niet stoorde zoals hier:

Afbeelding
*schaamt zich diep*
En dan zei jij dat je niet op cambol kon springen Bloos
ging altijd goed!

Maar jij en orien komen er wel!!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 18:28

Erg elegante foto Clau Tong uitsteken Nouja, alsof die van mij met Cam zo prettig was, en ja, daar zat ik hem dus wel degelijk in de weg- en was nog een klein rotsprongetje ook.

Ik heb er alle vertrouwen in dat Francesco ons flink aanpakt qua springen Tong uitsteken Ik had daar op een gegeven moment iedere dag springles, hij had toen 5 springpaarden waarvan ik met 4 daarvan 2 x per week sprong. (en een friesje met springcapaciteiten Haha! ) Ik was echt helemaal kapot na die lessen Clown Ik wou dat Orri mee kon... Ze doet het zo braaf dus ik kan nog hartstikke veel van haar leren!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 06:56

Concorde schreef:
Erg elegante foto Clau Tong uitsteken Nouja, alsof die van mij met Cam zo prettig was, en ja, daar zat ik hem dus wel degelijk in de weg- en was nog een klein rotsprongetje ook.

Ik heb er alle vertrouwen in dat Francesco ons flink aanpakt qua springen Tong uitsteken Ik had daar op een gegeven moment iedere dag springles, hij had toen 5 springpaarden waarvan ik met 4 daarvan 2 x per week sprong. (en een friesje met springcapaciteiten Haha! ) Ik was echt helemaal kapot na die lessen Clown Ik wou dat Orri mee kon... Ze doet het zo braaf dus ik kan nog hartstikke veel van haar leren!

Ja orrie spring super hoor *LOL* snap NIET dat je haar niet springt in almelo, die hindernissen van 90 cm kun je best!! alleen maar leerzaam Knipoog heb ook zin in springles!!
Spring bijna nooit meer, ja alleen op die dressuurknollen Clown geen succes Tong uitsteken