Ik vind dat springen hartstikke leuk... Maar ik kan er echt helemaal nix van. 9 van de 10 keer blijf ik achter in de beweging, ik zie totáál geen afstanden... Terwijl m'n dressuur helemaal niet zó slecht is. Dus m'n paard heeft het nogal te verduren met mij. Nú is ze nog braaf, maar voor hoelang?
Lage sprongetjes is voor mij geen punt, dat lukt nog wel, maar zodra het boven de 80 komt heb ik een probleem (en de 2e van een dubbel mag je bij mij zo hoog zetten als je wil, dat lukt wel omdat het altijd past...)Ik heb wel springles, en dat helpt uiteraard, maar voordat ik een B parcours kan starten ben ik 10 jaar verder vrees ik, en dát was uiteindelijk wel m'n doel.
Zou ik niet beter stoppen met dat gespring voordat m'n paard er de brui aan geeft? Aan de andere kant 'moet' ik van mezelf minimaal L hebben gesprongen om iig nog een beetje allround te zijn (wil verder in de paarden)
Op de een of andere manier lijk ik telkens tussen de Friese paarden terecht te komen, allemaal dressuur dus. Beter helemaal kappen met springen (nouja, buiten een paar lage sprongetjes om, en een keer een terreinritje)?
Zolang je namelijk niets ziet, doe je helemaal niets en galoppeer je in hetzelfde ritme naar de sprong. Wat je niet ziet, kun je namelijk niet oplossen. En dat wachten, dat is dus moeilijk. Want je denkt "oliebol, die spring komt; dan moet ik toch iets gaan doen
" En als je dat hebt afgeleerd en hebt geleerd om stil te zitten en gewoon te blijven galopperen, dan komt het moment dat je ineens begint te zien wanneer het wel klopt. En nog wat later zie je ook wanneer het niet klopt, en dan wordt het pas leuk, want dan moet je nog steeds niets doen. Pas als het gevoel komt "het klopt niet, dus ik moet wat verruimen (of verkorten, afhankelijk van de situatie), dan ga je pas iets doen.
Een bekende bokker is - zoals ze zelf vaak zegt - zo in het M springen gekomen, en ik heb dat zelf in het verleden dus ook zo gedaan. Nu zie ik inmiddels wel afstanden maar dat is dus echt door heel veel wachten gekomen.
En die maakt af en toe nog beste wappers en ook niet altijd even voorspelbaar
Zijn er nog speciale oefeningen om dat te trainen? Teugels helemaal losgooien kan niet, dan gaat ze wél hard.
heb ik eens de tip gegeven die mij ook ooit weer een gegeven is.
heb er echt zin in!