Trailer uitlenen?Risico?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Trailer uitlenen?Risico?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 12:52

Verschillende mensen hebben mij al gevraagd of ze mijn trailer konden lenen, ik heb het nu ook 1 keer gedaan, maar mijn vader wees mij van de week op wat risico's. Er schijnt vorig jaar een artikel in de hoefslag (geloof ik) gestaan te hebben, waarin staat dat als er iets gebeurd tijdens de reis, het voor mijn rekening komt. Dus dat ik alle risico loop. Ik heb het al aan verschillende mensen gevraagd, en iedereen zegt wat anders.
Nu ben ik dus nieuwsgierig naar jullie meningen, kom maar op.

Anoniem

Re: Trailer uitlenen?Risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:29

Ik denk niet dat het veel anders ligt dan een auto uitlenen. Als ik in iemand anders zijn auto rijd, en ik rij schade, zal ik ook zelf voor deze kosten moeten opdraaien. Ik heb ze gemaakt, dus moet ik er ook voor betalen. Zo werkt het ( bij een normaal eerlijk mens ) toch eigenlijk altijd? Als ik eenmaal mijn trailer heb, ben ik wel bereid hem uit te lenen, maar dan maak ik wel een “contractje” op die getekend moet worden, dat als er iets gebeurd, er gewoon betaald moet worden door degene die de schade heeft gemaakt op dat moment. Bovendien ben je als het goed is als persoon zelf daarvoor verzekerd. Is het niet zo dat aanhang op het moment dat hij achter de auto zit, ook onder de hoede van de verzekering van de auto valt? Het is tenslotte aanhang, je trekhaak zit aan je auto. Bij mijn vader zijn verzekering zit volgens mij ook een automatisch dekking op aanhang.

Maar het risico is vaak dat je het uitleent, aan niet eerlijke mensen, die maken schade, zeggen dat dat al was, en zo sta je machteloos en moet je zelf betalen. Maar dat is maar niet wie je vertrouwd of niet, en daar kun je heel vaak je kop aan stoten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:51

ik houd dit topic even in de gaten...ik ben erg nieuwsgierig Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:59

Ik leen 'm niet uit en al helemaal niet zonder dat ik er zelf bij ben. Heel simpel, voorkomt een hoop gezeur en geruzie achteraf. Ding is duur genoeg en ik ben er erg zuinig op. "Dat achterlicht was al stuk hoor" "Die deuk zat al in je spatbord hoor" Nou die discussie wil ik dus echt niet voeren

Voor 1 stalgenoot maak ik een uitzondering (gaan altijd samen) en als er een keer eentje met spoed naar de kliniek moet ofzo is het ook wat anders, maar verder krijgt niemand 'm mee. Er zitten hier in de buurt genoeg trailerverhuurbedrijven, gaan ze er daar maar eentje halen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:13

Margreet schreef:
Ik leen 'm niet uit en al helemaal niet zonder dat ik er zelf bij ben. Heel simpel, voorkomt een hoop gezeur en geruzie achteraf. Ding is duur genoeg en ik ben er erg zuinig op. "Dat achterlicht was al stuk hoor" "Die deuk zat al in je spatbord hoor" Nou die discussie wil ik dus echt niet voeren

misschien een optie om net als sommige autobedrijfen eerst samen een rondje om en in te gaan en daarna een een formulier van schadevrij op te stellen? en dan samen tekenen ofzo...
(margreet: niet persoonlijk voor jou bedoelt,maar nam je als voorbeeld)

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:21

Wij lenen zelf altijd een trailer van kennissen. Deze mensen hebben 2 pony's maar zijn er nooit meer mee op pad. De trailer wordt nu gebruikt voor het vervoeren van bouwmaterialen en puin, die man heeft een klussenbedrijf. Mijn zusje rijdt gemiddeld 2 wedstrijden per maand en dan lenen we die trailer, nog nooit problemen mee gehad!! Maar nu zijn mijn vader en die man ook al vrienden vanaf de middelbare school ofzo.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:30

Ik persoonlijk zou helemaal geen zin hebben in al die moeite om m'n trailer uit te kunnen lenen, het is een gunst hoor, geen dienst!
Mooi naar een verhuurbedrijf toe gaan, die zijn daar voor.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:46

ik zie overal een verdienste in Tong uitsteken
maar tot nu toe is de mijnes nog te nieuw en te jong om hem te verhuren voor een kleine vergoeding en ben ik dus ook veels te bang voor beschadiging enz..
(vandaar dat ik dit topic ook volg)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 19:26

ShannaY schreef:
Ik denk niet dat het veel anders ligt dan een auto uitlenen. Als ik in iemand anders zijn auto rijd, en ik rij schade, zal ik ook zelf voor deze kosten moeten opdraaien. Ik heb ze gemaakt, dus moet ik er ook voor betalen. Zo werkt het ( bij een normaal eerlijk mens ) toch eigenlijk altijd? Als ik eenmaal mijn trailer heb, ben ik wel bereid hem uit te lenen, maar dan maak ik wel een “contractje” op die getekend moet worden, dat als er iets gebeurd, er gewoon betaald moet worden door degene die de schade heeft gemaakt op dat moment. Bovendien ben je als het goed is als persoon zelf daarvoor verzekerd. Is het niet zo dat aanhang op het moment dat hij achter de auto zit, ook onder de hoede van de verzekering van de auto valt? Het is tenslotte aanhang, je trekhaak zit aan je auto. Bij mijn vader zijn verzekering zit volgens mij ook een automatisch dekking op aanhang.

.

Ja, dit dacht ik dus ook, maar ik las vorige week een artikel in één van de bladen in de kantine, die dit dus tegenspreekt. En het moeilijke met een contractje is, dat het niet waterdicht is, er kan altijd iets gebeuren. Maar paps gaat de verzekering van de week eens opbellen, want ben toch nieuwsgierig.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:42

Ik heb mijn trailer uitgeleend aan een "vriendin". Ik ben er een stuk wijzer van geworden en ze heeft me laten zitten met een schadepost van Eur 300,-
Nee, ze had het niet gedaan. Boos!
Totdat ze nogmaals vroeg om mijn trailer te lenen en ik weigerde dat, toen was de vriendschap snel over.
Doei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:58

Nextdomino schreef:
Ik heb mijn trailer uitgeleend aan een "vriendin". Ik ben er een stuk wijzer van geworden en ze heeft me laten zitten met een schadepost van Eur 300,-
Nee, ze had het niet gedaan. Boos!
Totdat ze nogmaals vroeg om mijn trailer te lenen en ik weigerde dat, toen was de vriendschap snel over.
Doei!

En dat bedoel ik dus met je denkt iemand te kennen, en daar kun je lelijk je kop aan stoten. Daarom als ik een trailer heb, wil ik gewoon iets op zwart wit hebben, je kan dan altijd aantonen dat je er beide voor getekend hebt, je kan er niet onderuit. Nu heb ik niks hoeven tekenen bij de topicstarter Lijst , maar ik durf op alles te wedden dat als ik schade maak ik het ook gewoon betaal. Ik betaal niet voor niks centjes aan de verzekering, daar maak ik dan ook zeker gebruik van Knipoog Verder zou ik het ook niet durven om een trailer te lenen, zonder dat de eigenaar van de trailer erbij is. Dat risico ga ik zelf ook gewoon niet nemen.

Ik houd dit altijd maar in mijn achterhoofd :

Behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wilt worden.

Als ik een trailer had zou ik ook geen vriendin willen die schade maakt en het dan ontkent, en andersom ook niet. Koe

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:04

Ik heb zelf geen trailer en ben ook afhankelijk van lenen, en verkeer echt in een luxepositie wat dat betreft. (kan kiezen uit een 5-sterren 1.5 paards, een westfalia jupiter 2paards en een nieuwe polyester bockmann 2paards mét glittertjes Tong uitsteken )
De 5-sterren en westfalia zijn van stalgenoten, de bockmann van de staleigenaar. Ik ken alle 3 de eigenaren erg goed, ze weten dat we er zuinig mee zijn en als er wat gesloopt wordt het gewoon goed komt. Gewoon een vertrouwenskwestie denk ik.
Tegen de tijd dat ik zelf een trailer heb wil ik hem best uitlenen, maar ik kijk wel héél goed uit aan wie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:13

Concorde schreef:
en een nieuwe polyester bockmann 2paards mét glittertjes Tong uitsteken )

Even offtopic, maar ik heb gehoord dat een glittertrailer/coating heel slecht is Vork

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:46

Uhh, waarom slecht? Het is geen porum achter onze auto, maar ik vind het echt een toptrailer!

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 06:56

@shanna: Je hebt helemaal gelijk. Achteraf is het veel gezeik geweest.
Je denkt je vriendin te kunnen vertrouwen, maar daar heb ik lelijk mijn neus aan gestoten. Daarom heb ik gewoon besloten om nooit mijn trailer meer uit te lenen. Dan kom ik later ook niet in de problemen of moet ik een contractje opstellen van wie er aansprakelijk is als er schade is.
Helaas moet ik daar achter komen als er al schade aan mijn trailer is geweest. Bloos

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:26

ik leen mijn trailer alleen uit aan een vriendin op stal. zij rijd mijn paard in en geeft mij ook gratis les . als wederdienst mag ze mijn trailer gebruiken om naar de wedstrijden te gaan. We hebben wel afgesproken dat mocht er iets kapot gaan dat de schade gemaakt moet worden en dat de kosten voor haar zijn. Mocht ze m in de prak rijden dan krijg ik een trailer terug die ongeveer gelijk staat als degene die ik nu heb. verder leen ik m dus niet uit alleen in hgeval van nood als iemand naar de dierenkliniek moet en geen vervoer heeft wil ik nog wel een uitzondering maken. en de trailer is aangekoppeld verzekerd door je auto verzekering maar dat geld alleen maar als een ander achterop rijd of schade aan de combinatie maakt wat niet de schuld is van de bestuurder( lener van jouw trailer). Rijd je vriendin zelf schade (ookal hangt ie achter de auto) dan gled dit niet of hij moet uiteraard (allrisk)verzekerd zijn

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:36

Interessant topic!!
sandr0 schreef:
Rijd je vriendin zelf schade (ookal hangt ie achter de auto) dan gled dit niet of hij moet uiteraard (allrisk)verzekerd zijn
En dus krijg je het welles-nietes verhaal, dat de schade er al zat terwijl je als eigenaar weet dat het er niet zat....

Ik heb mijn trailer niet voor een ander gekocht, dus wil hem eigenlijk niet uitlenen. Is het omdat er iemand naar de kliniek toe moet, is het nog wat anders, maar plezierritjes...
Dit klinkt misschien egoistisch, want in die 5 jaar heb ik ook wel 2 keer een trailer van iemand geleend (wel van 2 verschillende mensen). Maar ja, die mensen hadden ook gewoon nee kunnen zeggen, maar dat deden ze niet. Dat is hun keus. Clown
En ik heb mijn trailer nog maar net en ben er zelf zuinig op. Het is maar de vraag of een ander ook zuinig met je spullen is...

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:52

Ik leen mijn trailer niet uit. Ik wil het gezeur achteraf niet. Ik heb de trailer nu een keer uitgeleend en alles is goed gegaan, maar ik zou het niet nog een keer doen. Laten ze er maar een huren.