Rangorde problemen in de wei, hoe op te lossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Rangorde problemen in de wei, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 08:39

Dit jaar moet mijn ruin (7jr) een ander weidemaatje zoeken. We hebben nu drie keer met een andere ruin (9 jr) in de wei gestaan en dit ging goed. Tot afgelopen zaterdag, er heeft een paar uur een merrie bij gestaan die mijn ruin afschermde voor die andere. Dit deed ze best hardhandig naar die andere toe. Toen de merrie eruitging, is dit ontaard in een jacht- en slachtpartij naar mijn ruin toe. De ruinen stonden dus nog maar met zijn tweeën toen dit aan de gang was. Mijn ruin stond zelfs van angst te plassen als die andere er weer aankwam.

Uiteraard heb ik ze uit elkaar gehaald en heb ik nu mijn twijfels of ik ze nog wel bij elkaar kan zetten. Voor dit voorval ging het goed met zijn tweeën, is er dan nog een kans dat dit straks ook weer goed gaat? Ik dacht zelf een paar weken te wachten en het dan toch weer te proberen. Jammer is dat mijn ruin erg onderdanig is en dus echt gaat rennen in plaats van terugslaan. Hij zit nu helemaal onder de schaafwonden, bijt- en trapplekken en loopt niet goed. Denk dat het stijfheid is van bloeduitstortingen dus kijk het een paar dagen aan.

Wie heeft zoiets meegemaakt en kan mij een goeie tip geven??

nickyu

Re: Rangorde problemen in de wei, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:47

lijntje er tussen?

mijn anda laat zich zelf ook eerst helemaal afmaken voordat hij een keer van zich afbijt

en mijn shet jaagt iedereen weg bij zijn kudde totdat ze zich helemaal en dat meerdere malen zich helemaal over geven aan hem (zich als zijn onderdaan mega onderdanig aanbieden )

als er ruimte genoeg is kun je het nog even aankijken op een kleine wei waar hij niet de ruimte heeft om weg te komen
kun je beter m appart zetten bv dmv een lijnte er tussen en over een paar weken nog s proberen

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:54

Ik heb dus een paard die andere ruinen in elkaar mept. Toen ik hem net had was hij net gecastreerd en wilde ik hem met een oudere ruin in een weiland hebben. Dat was een klein weitje en dat ging helemaal mis, hij schopte die ruin gewoon het draad in en bleef er achteraan jagen. Op een heel groot stuk land ging het wel goed maar dan stonden ze beide apart. Die oudere ruin die dus de onderdanige van de 2 was is toen bij 2 merrie's en een veulen in de wei gezet en dat ging wel goed. Wij hebben het niet meer aangedurft om die ruin met mijn paard in 1 wei te zetten. Een week erna is er een andere, oudere ruin bij mijn paard in de wei gekomen en daar ging het prima mee (die zette hem gewoon hardhandig op zijn plek)
2 maanden daarna is mijn ruin in een merrie groep geplaatst (hij was daarvoor net gecastreerd dus vandaar bij de ruin) Hier ging het prima, totdat er mensen zo slim waren er een ruin bij te zetten. Ook deze ruin heeft hij op lopen jagen en helemaal in elkaar geschopt. Deze ruin is toen later weer met een ander ruintje in een weiland gezet en dat ging wel goed. Mijn paard gaat dus alleen met een ruin de wei op als er geen merries bij zijn en als de andere ruin sterk en dominant is.

Als ik jou was zou ik ze niet meer bij elkaar zetten. Als er echt geen andere mogelijkheid is zou je het kunnen proberen, maar dan wel zo dat ze ver weg van andere paarden staan. Dus dat ze echt op elkaar aangewezen zijn. Bij mij was het dus zo dat mijn paard al begon met aanvallen als er in het weiland ernaast andere paarden stonden. Mijn paard beschouwt die dan gewoon ook als 'zijn' kudde. Mijn paard is later zelfs nog onder en over het draad heengegaan om die andere ruin te schoppen om vervolgens weer terug te gaan naar zijn eigen weiland. Hij voelde zich gewoon enorm bedreigd als die andere ruin zijn merries direct kon zien en eraan kon ruiken en dan ging hij er gewoon blind op af. Mijn ruin dekt overigens ook nog. Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 10:31

Ja daar ben ik dus ook een beetje bang voor, dat zodra er andere paarden naast staan het alsnog fout gaat..... Blijft lastig. Ik dacht net een leuk maatje voor m gevonden te hebben! Vorig jaar heeft hij met zeven merries gestaan, ging in de eerste weken ook beetje moeizaam omdat er 2 tussen zaten die hun kuddes gingen verdedigen maar ze kwamen er snel achter dat die van mij echt geen bedreiging vormt. Dat gaaat dit jaar niet meer lukken, staan nu ook jonge veulens bij en dat gaat zeker fout!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 10:48

Wat een rotsituatie en wat vervelend voor je paard. Kun je niet 2 goede, stevig rijen stroomdraad maken met tussen de 2 ruimte een meter of 2? Zodat ze wel bijelkaar zijn, maar niet bij elkaar kunnen komen. Zorg iig dat deze rijen goed stevig en goed gespannen zijn met de stroom erop!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:22

Hoe groot is je weide? Als je een hele grote weide hebt kunnen ze elkaar ontwijken en zijn de problemen minder groot.
Anders inderdaad een draadje ertussen, helaas.