invallen na zwaardere inspanning??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rota

invallen na zwaardere inspanning??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 22:02

Even laat op de avond nog een vraagje.
Ik heb met mijn bijna 9 jarige ruin altijd in de knoei gezeten met zijn gewicht. Dat ik heb kocht, was hij ronduit ondervoed. Dit heb ik langsaam opgebouwd, maar hij bleef altijd aan de schrale kant, ingevallen. Ik denk ook dat het met zijn spieren te maken heeft. Hij heeft 3 jaar lang alleen maar in een zandbakje gestaan met zijn moeder. Zomers, op het land, ging het wat beter, maar swinters viel hij weer ontzettend af. Ik heb echt vanalles geprobeerd: lijnzaadolie, maisvlokken, pulp, ga zo maar door...
Daar ben ik allemaal mee op gehouden, omdat het niet wou werken... De afgelopen 2 jaar gaat het prima! Hij is nu mooi op gewicht en moet nu zelfs oppassen dat hij niet téveel meer aankomt. Sinds een tijdje voer ik de nieuwe Balance structuurmueslie van Hartog. Hier ben ik zeer tevreden over! Hij blijft mooi op gewicht en hij lust het! (hijs heel kieskeurig... Vork
Maar...ik weet niet of dit echt met zijn gewichts problemen te maken heeft. Maar wat mij opvalt is dat als Rico zich zwaarder heeft moeten inspannen als normaal bijv. een trailerrit, wedstrijd of een wat langere buitenrit. Dat hij ontzettend invalt bij zijn flanken. Dit trekt geleidelijk weer bij.
Ik ben erg benieuwd of jullie weten waar dit aan kan liggen?
Hebben meerdere paarden dit probleem?
Kan ik er iets aan doen?
Is het ernstig?
gr. Romy
Laatst bijgewerkt door Karin op 03-04-05 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Hippotha

Re: invallen naar zwaardere inspanning??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 22:47

LoveRico schreef:
Even laat op de avond nog een vraagje.
Ik heb met mijn bijna 9 jarige ruin altijd in de knoei gezeten met zijn gewicht. Dat ik heb kocht, was hij ronduit ondervoed. Dit heb ik langsaam opgebouwd, maar hij bleef altijd aan de schrale kant, ingevallen. Ik denk ook dat het met zijn spieren te maken heeft. Hij heeft 3 jaar lang alleen maar in een zandbakje gestaan met zijn moeder. Zomers, op het land, ging het wat beter, maar swinters viel hij weer ontzettend af. Ik heb echt vanalles geprobeerd: lijnzaadolie, maisvlokken, pulp, ga zo maar door...
Daar ben ik allemaal mee op gehouden, omdat het niet wou werken... De afgelopen 2 jaar gaat het prima! Hij is nu mooi op gewicht en moet nu zelfs oppassen dat hij niet téveel meer aankomt. Sinds een tijdje voer ik de nieuwe Balance structuurmueslie van Hartog. Hier ben ik zeer tevreden over! Hij blijft mooi op gewicht en hij lust het! (
hijs heel kieskeurig... Vork

Maar...ik weet niet of dit echt met zijn gewichts problemen te maken heeft. Maar wat mij opvalt is dat als Rico zich zwaarder heeft moeten inspannen als normaal bijv. een trailerrit, wedstrijd of een wat langere buitenrit. Dat hij ontzettend invalt bij zijn flanken. Dit trekt geleidelijk weer bij.
Ik ben erg benieuwd of jullie weten waar dit aan kan liggen?
Hebben meerdere paarden dit probleem?
Kan ik er iets aan doen?
Is het ernstig?
gr. Romy

Ik heb dit ook vaker gezien bij ons op de manege.
Het geeft toch aan dat die inspanning een te grote aanslag op zijn lijf is geweest.
Maakt hij zich ontzettend druk? Is hij bij die zaken die je noemt gestressed? Ik zou de oorzaak proberen te achterhalen en daar rekening mee houden/oorzaak te vermijden.

mariska32

Re: invallen na zwaardere inspanning??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 06:56

je zou zijn longen eens na kunnen laten kijken.
ik zie dit nog wel eens bij paarden die het wat benauwd hebben.
zou ook de rest van het gewichtsverlies kunnen verklaren.
succes

Rota

Re: invallen naar zwaardere inspanning??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 09:17

Bedankt voor jullie info.

Hij maakt zich op dat soort momenten altijd erg druk ja. Als we verder naar buiten gaan als normaal dan vind hij dat ontzettend spannnend. En als ik eenmaal een galopje heb gedaan, is hij niet meer te stoppen. Maar dat doe ik juist wel. Ik ben helemaal geen wildebras buiten, en probeer hem te sparen. Maar ik denk ook dat dat in zn bloed zit: new-forest x arabier x welsh K. Ook in de trailer maakt hij zich erg druk. Hij loopt er tegenwoordig zo in, dat gaat prima. Als ik nog bij hem ben in de trailer, is er wederom niets aan de hand, maar zodra ik weg ga... owowow... dan slaat hij het liefste alles kort en klein.. Als de auto gaat rijden gaat dit iets beter. Maar ik haal hem zeiknat de trailer uit..

Ook heef thij 1x geiriteerde luchtwegen gehad. ik heb hier toen medicijnen tegen gehad, en verder is naar mijn weten alles goed daarmee. Ik ga daar toch even mee over bellen naar de DA.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:25

Ik herken dit helemaal, onze Pablo (neurootje) stond de dag na een cross ook altijd met ingevallen flanken terwijl hij wel goed at, topfit door de keuringen kwam en er verder ook fijn uitzag. Mijn crossinstructeur zei dat het waarschijnlijk aan te weinig drinken lag (klopte, hij dronk nooit op concours) en dat we hem wat extra zout (eetlepel vanaf een paar dagen voor de cross) moesten geven zodat hij meer zou drinken. Dat werkt dus perfect Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:37

Ret had dit ook heel erg tijdens zijn eerste seizoen endurance. Niet drinken en zichzelf wel enorm opfokken, en dan stond-ie met opgetrokken flanken. Terwijl hij kerngezond werd verklaard bij de keuringen. Gaat inmiddels steeds beter, hij is rustiger op wedstrijden (kwestie van gewenning) en hij drinkt vaker en meer. Heeft nu nog nauwelijks opgetrokken flanken. De 'truc met het zout' pas ik ook toe.

Van problemen met de luchtwegen is IMO in zijn geval geen sprake: als Ret die zou hebben, zou hij nu niet zonder problemen klasse 3 endurance & L-sgw lopen. Maar je kunt het voor de zekerheid navragen bij de DA.

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 17:55

Dank jullie wel!
Dat met het zout ga ik zeker proberen!
Ook ga ik de dierenarts ff bellen!
Ik heb helemaal de indruk dattie weinig drinkt! Want of hij poept in zn drinkbak, óf hij scheurt zijn hooi erin af. Als ik kom maak ik zn bak schoon en geef hem een emmer.
Maar bedankt voor de tips!
Groetjes Romy

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 18:01

Mijn merrie(Inmiddel verkocht)
Viel winter's gigantisch in, deze winter dus weer.
Stond op 2 kilo biks, en kreeg hooi.

Ze heeft niet erg veel gedaan(Af en toe longeren).
Tot ze 2 x van plek is verhuist met de vrachtwagen vervoert, dat heeft haar zoveel energie gekost, dat ze is echt ontzettend mager geworden.
Ik ben ook wel benieuwd wat betreft de tips die hier gegeven worden.

deze merrie was ook ontzettend druk altijd, of teminste kon zich overal heel druk om maken!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:34

ik had ook zón druktemaker die daardoor ook dit probleem had en ook nog een slechte eter was ook

ik heb het kunnen verbeteren door er rekening mee te houden met wat voor werk ze deed en waar ze druk van werd en er voor zorgen met het voer wat ze kreeg dat ze dit lekker vond en dat was eigenlijk alleen maar muesli vermengd met het benodigde aanvullende krachtvoer(biks) en slobber met maismeel erdoor maismeel door het biks at ze niet en slobber vond ze heerlijk

groetjes bren