paard kopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 21:53

ik heb morgen een afspraak om te gaan kijken voor een paard. het leek me een heel erg leuk paard. net heb ik even op de naam van de eigenaar gezocht (hier op bokt) en kwam ik erachter dat het paard al 3 keer gekraakt is omdat hij last had van zijn rug, waarschijnlijk omdat de bijrijder hem zo slecht reed. Dit las ik in een topic van 3 maanden geleden. Een jaar geleden heeft ze gepost dat hij zo vast zat op links. Hoe dit zich allebei verder heeft ontwikkeld weet ik niet. Ze zei dat hij vorig jaar gekeurd was en dat ik hem mocht laten keuren, maar ik twijfel al of ik uberhaupt nog hoef te gaan kijken?

Hippotha

Re: paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:55

Zazoo schreef:
ik heb morgen een afspraak om te gaan kijken voor een paard. het leek me een heel erg leuk paard. net heb ik even op de naam van de eigenaar gezocht (hier op bokt) en kwam ik erachter dat het paard al 3 keer gekraakt is omdat hij last had van zijn rug, waarschijnlijk omdat de bijrijder hem zo slecht reed. Dit las ik in een topic van 3 maanden geleden. Een jaar geleden heeft ze gepost dat hij zo vast zat op links. Hoe dit zich allebei verder heeft ontwikkeld weet ik niet. Ze zei dat hij vorig jaar gekeurd was en dat ik hem mocht laten keuren, maar ik twijfel al of ik uberhaupt nog hoef te gaan kijken?

Waar bokt al niet goed voor is Haha!
Ik persoonlijk zou het allemaal niet meer vertrouwen. Dit is vragen om elllende....er zijn toch nog meer leuke paarden?

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:56

kijken kan altijd, en confronteer de verkoper met wat je hebt gelezen..
keuren lijkt me iig wel heel verstandig, maar als je er geen goedx gevoel bij hebt moet je het natuurlijk niet doen, aan de andere kant nu weet je iets van zijn achtergrond, en van een ander paard misschien wel niet waar wel hetzelfde mee gebeurd kan zijn..

veel succes met je keuze

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 21:58

maar hoe erg is vastzitten op links? gaat zoiets over? en heeft een paard wat gekraakt moet worden een zwakke rug?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 22:30

Zazoo schreef:
maar hoe erg is vastzitten op links? gaat zoiets over? en heeft een paard wat gekraakt moet worden een zwakke rug?

Hoe erg is het?? Ligt helemaal aan de achterliggende oorzaak.
Als het een rijtechnisch probleem is, is het als je een handige en gevoelige ruiter bent wel op te lossen.

Maar je meldt dat de rug al 3 maal gekraakt is......dit is niet voor niets gebeurd, neem ik aan? Er zit misschien iets niet goed en waarschijnlijk heeft het vastzitten daar mee te maken.

Omgekeerd kan ook, door een verkeerde rijstijl zijn de rugproblemen ontstaan....

Hoe dan ook...er zijn problemen. En in een keuring kunnen ze niet alles zien! Vooral rugproblemen niet.

Ik zou er niet aan beginnen. Ik zou deze mensen ook niet vertrouwen, dus aan meer informatie vragen kom je heus niet alles van de hoed en de rand te weten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 06:53

Mijn merrie is vorige zomer ook 3 x gekraakt en loopt sindsdien goed.

Mijn merrie haar wervels zaten vast omdat ze toen ik haar kocht lange tijd niet bereden was. En van stilstaan wordt je niet soepeler.

Als ik jou was zou ik wel gaan kijken.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:24

Rugproblemen hebben wel vaak een rijtechtnische oorzaak dus bij de ene ruiter kan het meer voorkomen dan bij de ander.
Andere oorzaken als ene keer vastliggen in de stal, slecht passend zadel of een blessure kan leiden tot rugproblemen. Als het paard je aanspreekt kan je gewoon gaan kijken en het erover hebben.
Ik zou zowiezo een paard altijd keuren voor je het koopt

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 11:28

dag allemaal,

ik ga toch maar even kijken ook al twijfel ik wel een beetje. komen rugproblemen niet makkelijk terug dan? ik wil endurance gaan rijden met het paard. vorig jaar was ze gekeurd en was het goed. moet ik in dit geval rontgenologisch keuren dan?

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 14:56

allemaal al bedankt voor de reacties. nog iemand die mn laatste vragen kan beantwoorden?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:09

Wanneer ga je kijken?

Als je het paard wil laten keuren, dan zou ik het klinisch laten doen. Bij mijn weten keuren ze bij rontgologisch de rug niet, of heb ik dit fout? (correct me if I'm wrong Knipoog). Je zou misschien wel aan je DA kunnen vragen of hij wat extra aandacht aan de rug zou kunnen besteden.

Succes als je gaat kijken en ik zou de verkoper iig ook confronteren met wat je gelezen hebt!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:18

Ik zou hem klinisch en rontgennologisch laten keuren. Niet voor de rug, want daar maken ze toch geen foto van, maar wel voor de benen. Op foto's is toch altijd meer te zien dan zonder, je kan niet alles van buitenaf zien.
Als er niks aan de hand is is dat mooi, maar als je hem niet rontgennologisch laat keuren en achteraf blijkt dat hij iets heeft wat wel op de foto te zien was geweest heb je er toch wel spijt van.

Het kost wat, maar je weet wel waar je aan toe bent.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 15:52

Tinne schreef:
Wanneer ga je kijken?

Als je het paard wil laten keuren, dan zou ik het klinisch laten doen. Bij mijn weten keuren ze bij rontgologisch de rug niet, of heb ik dit fout? (correct me if I'm wrong Knipoog). Je zou misschien wel aan je DA kunnen vragen of hij wat extra aandacht aan de rug zou kunnen besteden.

Succes als je gaat kijken en ik zou de verkoper iig ook confronteren met wat je gelezen hebt!

vanavond om half 7. nou hopen dat t dan niet zo giet als nu Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:02

Dat hij drie keer gekraakt is en dat hij vast zat/zit op links hoeft helemaal niets te betekenen. Het KAN natuurlijk wel een teken zijn dat er iets niet helemaal in orde is, maar het hoeft echt niet direct een probleem te zijn.

Stel: paard heeft last van rug en zit vast op links door beroerde rijstijl bijrijdster. Paard wordt gekraakt, bijrijdster gaat weer rijden en het probleem komt weer terug. Niet meer dan logisch, want de oorzaak (namelijk de op de verkeerde manier rijdende bijrijdster) is niet weggenomen. Op die manier kun je nog wel jaren doorgaan met kraken en behandelen en zal het probleem niet verdwijnen.

Mogelijk was de eigenaar het na de derde keer kraken zat en heeft hij/zij besloten om iets aan de oorzaak te doen. Misschien is de betreffende bijrijdster er wel mee opgehouden en is het probleem hier mee opgelost.

Het kan ook nog zijn dat de eigenaar mee heeft gedaan aan een nieuwe rage. m.b.t. tot het kraken. Kraken is immers behoorlijk 'in', dus misschien was er niet eens echt iets met die rug aan de hand. Is ook nog een mogelijkheid.

Dat hij vast zat/zit op links, daar zou ik me niet teveel zorgen om maken. Ieder paard heeft een moeilijke en een makkelijke kant en niet ieder paard is even fijn gereden. Misschien ben jij zelf zo handig dat hij na een tijdje niet meer vast zit op links, of maak je hem links los en rijd je hem vast op rechts Clown.

Kortom, er kan iets aan de hand zijn, maar dat hoeft echt niet. Ik zou gewoon gaan kijken, zelf oordelen en laten keuren als je besluit tot aankoop over te gaan.