wat bedoelt mijn pony met zachte duwtjes in mijn rug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

J0sef1entje

wat bedoelt mijn pony met zachte duwtjes in mijn rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 21:04

Vandaag nam ik even de pony van mijn dochter van haar over toen zij hem op het erf uitstapte na het longeren. Hij had zijn hoofstel nog in met de longeerlijn eraan vast. Ik neem hem dan nooit erg kort, want ik vind dat hij bij het uitstappen op zijn eigen benen moet lopen en zijn hals moet kunnen strekken. Normaal blijft hij dan naast mij lopen, maar nu ging hij achter mij lopen en bleef maar kleine duwtjes met zijn neus geven, tegen mijn arm en tegen mijn rug. Niet irritant, eigenlijk wel lief, maar is dat ook lief bedoeld? Wat betekent dit in paarden taal?

LittleKathy

Re: wat bedoelt mijn pony met zachte duwtjes in mijn rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:10

Als het van die lieve duwtjes zijn voelt hij zich gewoon prettig bij jou. Hij komt in jouw persoonlijk gebied; of om dominant te zijn (maar dat lijkt me sterk bij jouw verhaal) of hij voelt zich prettig bij jou!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:18

de mijn doet dat om je er aan te helpen herineren dat het toch echt tijd was voor wat lekkers na het werk
het is lief bedoeld in elk geval

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 21:47

Het vóelde ook inderdaad wel lief aan. Maar ik begrijp de paardentaal nog niet zó goed en ik vroeg het me dus af. Hij is zeker nooit dominant naar mij toe, hij is gewoon mijn 'vriendje'(zo noem ik hem ook).
Maar deze week hadden wij toch even een klein meningsverschil toen ik met hem ging wandelen (hij is herstellend van een kreupelheid). Hìj vond dattie mij over het dijkje kon sleuren, lekker naar het gras, en ik was het daar niet mee eens, gek hè. Toen moest ik dus even stevig optreden. Stoppen dus en achteruit! Net zolang totdat hij weer naar mijn stem luisterde. Duurde wel een stief kwartiertje Ja maar nu weet hij weer wie er ook al weer de baas is Knipoog Ik laat mij echt niet meer door een pony over het dijkje sleuren (was vroeger wel anders Bloos ). Tja een paar weekjes 'stil'staan maakt toch dat je alles weer moet gaan uitproberen Tong uitsteken Bovendien is het gras aan de overkant nu wel heel aanlokkelijk groen. Toen hij zich weer netjes gedroeg hebben we aan het eind van de wandeling nog wel lekker gegraasd hoor Vingers aflikken
Misschien was dat wat hij bedoelde met die duwtjes, ik heb hem de afgelopen week vaak mee uit "grazen" genomen, en vandaag heeft mijn dochter dat gedaan, hij wilde gewoon met mij ook nog een keer.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 07:40

Hehe, die pony speelt gewoon een (dominantie) spelletje met jou.

Dit is niet "lief" bedoeld (Al doet zij het wel vriendelijk) maar is een manier voor haar om uit te testen in hoe verre jij een goede leider bent.

Als zij jou kan verplaatsen door duwtjes te geven, heeft zij het spelletje gewonnen en zak jij een stapje op de dominantie ladder.

Laat je dit soort kleine dingen toe, dan kun je verwachten dat ze ook bij andere dingen die minder 'lief' bedoeld zijn het spelletje wil winnen, zoals dat meeslepen bijvoorbeeld. En die kleine dingen zijn veel makkelijker te corrigeren en hoef je veel minder 'hard' tegen op te treden.

Helemaal geen probleem dat hij nooit echt dominant is naar jou toe, maar dit soort kleine dingetjes verraden toch wel dat hij stiekum wat aan het uittesten is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:17

betekenis -> loop is door of
ga s op zij je loopt in mijn weg
of vreten NU !

maw zij wil bepalen wat er gebeurd
zij wil het loop tempo bepalen en de richting

nu is het nog lief maar als ze nu der zin krijgt word t straks minder uh lief Haha!

grote lijnen eens met vorige schrijfster dus Knipoog als je het niet erg vind
hoef je t niet direct af te straffen nu het nog zo vriendelijk gebeurt maar wel NIET aan toe geven
maar let wel als ze "lief"een duwtje geeft bij een klein kind wat minder sterk in der benen staat of als je net niet stevig staat en valt wat dan ?

dus miss toch slimmer , ook omdat je dochter er ook mee loopt om het NIET te accepteren , nee zeggen is waarschijnlijk nog genoeg en opnieuw je eigen persoonlijke ruimte claimen als dat niet werkt

(ben van mening t altijd eerst lief maar wel duidelijk kenbaar te maken voordat je echt boos word , werkt dat niet dan duidelijker ken baar maken (bv in een keer voor der springen met je armen wijd , niet twijfelen maar heel snel , als dat niet werkt stilstaan en met touw slingeren tot dat zij stap achter uit doet en als dat niet werkt echt boos worden }>
en terug naar de paddock om de dominantie volgorde weer ffies recht te zetten Haha!

succes

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:18

Niet gewoon jeuk aan z'n neus?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:37

mijn pony doet het ook, maar alleen als hij zijn halster of hoofdstel nog omheeft.
bij hem is het meer om te zeggen, haal dat ding eraf want dat jeukt!

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 18:02

Ik dacht ook dat het iets met dominantie te maken kon hebben maar het waren geen echte duwen maar telkens heel zachtjes zijn neus tegen mijn rug. Daarom twijfelde ik. Hij heeft vroeger inderdaad wel de neiging gehad om je een flinke zet te geven zo, maar dat doet hij nu niet meer. Ik heb juist tegenwoordig het gevoel dattie mij wel als baas accepteert nu ik veel meer met hem doe. Normaal is mijn dochter met hem aan het werk of mijn man (voor de kar) nu heb ik door zijn blessure veel met hem gelopen en voorzichtig aan de longe gewerkt, en nu (we hebben hem al een jaar) beginnen we pas echt een band te krijgen. Hij luistert goed naar mijn stem nu, alleen dat jonge verse gras hè. Het weide seizoen begint bij ons pas op 1 mei dus dat gras is héél verleidelijk. Maar hij loopt nu weer netjes met mij mee óók langs dat sappige gras Vingers aflikken

En nickyu en callippo: jullie hebben zeker een merrie Knipoog jullie spreken ovveral van "zij"terwijl ik het overal over een "hij" had Haha! . Goofy is een ruintje.

Bedankt voor jullie reacties, ik hou het in ieder geval in de gaten!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:07

ik had al gereageerd maar hier toch nog een keer.
ik ben het normaalgesproken met het dominantie verhaal eens,MAAR ik herken dit echt van een paard EN pony van mijzelf.
het zijn die zachte aanrakingen van de neus tegen je arm of rug.
dit heeft niets te maken met de stoten van het dominantie verhaal,zo ken ik er echt ook genoeg.
mijn pony die dit dus ook doet kent de term dominantie niet eens!
het is net dat kleine verschil in het hele verhaal.
ik blijf erbij het is een uiting van jou aandacht vragen,hoe raar dat ook klinkt! niets dominant aan.

Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:09

Hoi,

Ik denk dat hij jou lief vind en je dit op deze manier wil laten blijken. Het is kontakt maken op een lieve prettige manier en heeft niets te maken met plaats bepaling volgens mij.

In Touch, Xandra

kwpn_amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:40

Ik ken het wel hoor,
hij wil of eten, of dat je doorloopt

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 11:55

mariska32 schreef:
ik had al gereageerd maar hier toch nog een keer.
ik ben het normaalgesproken met het dominantie verhaal eens,MAAR ik herken dit echt van een paard EN pony van mijzelf.
het zijn die zachte aanrakingen van de neus tegen je arm of rug.
dit heeft niets te maken met de stoten van het dominantie verhaal,zo ken ik er echt ook genoeg.
mijn pony die dit dus ook doet kent de term dominantie niet eens!
het is net dat kleine verschil in het hele verhaal.
ik blijf erbij het is een uiting van jou aandacht vragen,hoe raar dat ook klinkt! niets dominant aan.

Hier herken ik toch het meeste in, ik twijfelde even omdat hij vroeger wel degelijk stoten uitdeelde, maar dit was zo zacht en zo liefjes dat ik niet echt aan dominantie kon denken. Ik denk dat ik het er maar op hou dattie blij was mij te zien, ik was de hele dag nog niet op stal geweest.