14 jaar?? kopen of niet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Noname

14 jaar?? kopen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 20:41

Hey,
Gisteren naar een Anglo-arabiertje(merrie) gaan kijken.
Heb haar nog niet gereden is voor het weekend.
Ze kent geen bokken of stijgeren maar is al van juni 2004 geleden dat ze gereden is.
Ze word dus écht niet veel gereden.
Maar ze is 14 jaar en dat brengt me aan het twijfelen..
Ze word er binnenkort 15.
Nu.. na proefperiode als dat goed gaat doen of niet(omwille van leeftijd)????
Persoonlijk vind ik dat niet al te jong meer.. wat vinden jullie??

groetjes lynn

tessie1985

Re: 14 jaar?? kopen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:48

ligt eraan wat je ermee wil doen
is het voor recreatie zou ik het zeker doen want een 15 jarig paard kan nog jaren mee
maar wil je echt hoog in de sport komen dan zou ik een jonger paardje nemen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:52

Een 14 jarige is in de bloei van haar leven. Als het paardje helemaal voldoet aan je wensen, zou ik er voor gaan. Een heleboel paarden halen die leeftijd nieteens!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:09

Ik heb ook een paard 'op leeftijd' gekocht, 2 jaar geleden. Ik heb er gene moment spijt van gehad! Hij heeft mij super veel dingen geleerd en ben echt blij met hem!!!
Als dat het paard is van je dromen, moet je het doen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:10

mijn paard heb ik als 12-jarige gekocht
Wordt volgende maand 19, is helemaal gezond, in topconditie, wordt bijna dagelijks gereden en rijdt wedstrijden op L2 niveau.
een 14-jarige kan dus nog jaren meegaan hoor, ik heb er ontzettend veel van geleerd, nu nog zelfs Lachen

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:32

Alshijgezond is zou ik het gewoon doen!! Hij kan dan echt nog jatren mee hoor, mits je hem de juiste verzorging geeft! Echt oud is het namelijk niet! Je kunt er nog veel van leren en je hebt dan tenminste niet zo'n schrikkerig paard, maar gewoon een die tenminste al wat gewend is! Succes!

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 21:45

Wat het ook is ik wil gaan dressuur rijden en vooral springen en het is van eind juni 2004 geleden dat ze gereden heeft en dan die al iets oudere leeftijd...

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 22:17

sennerin schreef:
Wat het ook is ik wil gaan dressuur rijden en vooral springen en het is van eind juni 2004 geleden dat ze gereden heeft en dan die al iets oudere leeftijd...

Tja, als je zelf al twijfelt......

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 06:29

Toen ik mijn paard kocht was ze 13. Ik heb er nog geen dag spijt van gehad. Als ze zo lang niet bereden is zou ik alleen wel heel rustig aan gaan op bouwen. Mijn paard was wel regelmatig bereden maar was niet meer echt aan het werk gezet en ik had haar dus binnen no time spierbevangen. Mij was echter nooit verteld dat er zo weinig mee gedaan was, anders had ik het natuurlijk anders aangepakt. Na zo'n lange periode niets doen moet je met elk paard weer rustig aan opbouwen maar ik denk dat je juist met een iets ouder paard wat meer tijd hiervoor moet nemen en vooral goed in en uitstappen. Waarom heeft ze trouwens zo lang niets gedaan?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:34

Ponto was 16 toen ik hem kocht. Nu is hij 28 en nog steeds een geweldige pony en ik rij er ook nog steeds mee. Haha!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:59

..toevallig van het weekend nog over gehad..toen zei iemand tegen mij dat 15 jaar toch ook al oud was...soory, niet mee eens..wat het fijne is van een 15 jarig paard, ze zijn al gevormd, dus meestal al een stabiel karakter, de ellende jaren zijn al achter de rug..want net wat hierboven word gezegd, er zijn er heel veel die de 15 niet halen..en ben je de 15 gepasseerd(uitzonderingen daar gelaten)..hebben ze alles wel achter de rug..zelf zou ik er voor gaan..je kan er nog jaren plezier van hebben..meestal wordt het prijskaartje ook wat aantrekkelijker(laten we eerlijk zijn... de meeste mensen zoeken een paard of, net ingereden of zo rond de 9 jaar)

zie er geen groot nadeel in hoor!..en oud is het zeker nog niet!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 11:13

Als de leeftijd je enige twijfel is, dan zou ik het paard niet laten staan. Je geeft zelf al aan dat je een proefperiode krijgt, dus die zou ik gewoon gebruiken om te kijken of jullie als combinatie klikken.
Een 14 jarige is in mijn ogen nog lang niet oud, hoor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 11:17

Als het paardje verder gezond is, gewoon doen. Paardjes boven 30 zijn oud, laat je niks aanpraten Haha!
Mijn paard was twaalf, ze is overleden op 29-jarige leeftijd en pas de laatste twee jaar ging ze achteruit in haar kunnen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 11:39

Als het paard gezond is kan je er nog vele jaren plezier van hebben.

Maar het kan ook anders: ik zou mijn bijrijpaard, die ik al jaren verzorgde als een eigen paard, officieel over gaan nemen. Was toen 13, had net een peesblessure gehad, maar na de revalidatie weer groen licht gehad, 2 wk later hing ze met dr benen in een voerbak (geschrokken van een loslopende pony): liep echt op 3 benen [ik had nog nooit een paard zo kreupel zien lopen]. Uiteindelijk bleek de kogelgewricht 'op' te zijn; wat de oorzaak van de eerdere peesblessure bleek te zijn. Wat een gevolg is geweest van een langdurig proces: ze is door haar eigenaresse vanaf jonge leeftijd jarenlang intensief gesprongen en alles snel snel: zadel erop, zonder behoorlijk instappen meteen draf galop, half uurtje intensief rijden, hup weer de stal, al zwetend...

Gewoon kapot gereden dus tot d'r 10e Boos!, ik heb nog 3 jaar plezier met d'r gehad waarbij IK wel de tijd voor haar nam: fijne buitenritten, wel goed in- en uitstappen, wel de wei op... maar helaas heeft zij niet haar 14e verjaardag mogen halen. Ze had te veel pijn, en d'r was niets aan te doen; anders had ik zeker mijn 13 jarige merrie nog dr 30e willen houden!! Want javayo is nog steeds mijn droompaardje Verdrietig

Laat het paard dus wel keuren!! In ieder geval klinisch, want rontgologisch vinden ze altijd wel iets met een ouder paard en als het dier er nu goed mee loopt, zou dit nog jaren geen probleem hoeven vormen.
Maar als het goed voelt: zat jonge paarden halen de 14e al niet, dus deze 14 jarige zou nog wel eens 30 kunnen worden, met nog jaren rijplezier samen!!

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 11:50

Bedankt voor jullie reacties!!

Ik ga inderdaad zien of het klikt en zo zien we wel verder...
Klinisch waren we zo wie zo van plan Knipoog

bedankt!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:11

Cassidy schreef:
Een 14 jarige is in de bloei van haar leven. Als het paardje helemaal voldoet aan je wensen, zou ik er voor gaan. Een heleboel paarden halen die leeftijd nieteens!

Inderdaad!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:13

14 is niet oud Haha! Haha! Haha! Dus voor de leeftijd hoef je het niet te laten Haha!:D

renskejive

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:31

Ik heb mijn paard als 13 jarige gekocht en nooit spijt van gehad!
Hij is heerlijk actief en gedraagt zich als een 5 jarige!

Dus als je het paardje leuk vind... gewoon doen!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:10

Cassidy schreef:

Idd! Ivanka was ook 11 jaar toen ik haar kocht en ik heb ook veel reacties gehad van: "vind je dat niet te oud?". Ik heb in de afgelopen 3 jaar al enorm veel van haar geleerd en nu is ze 14 jaar en krijgt ze dit jaar een veulen!
In de bloei van haar leven is ze nu gewoon Lachen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:43

zeker Haha!

mijn pony is nu 14 en daar merk je ook helemaal niks van, heb minstens nog tien jaar plezier van hem.

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 09:58

Moest ze dan toch te oud worden voor het echte werk en ze is nog in gezonde staat zou ik haar laten dekken heb ik toch nog een veulentje dak ik kan opleren Haha!
Het komend weekend ga ik haar rijden ben echt eens benieuwd!!

Bedankt voor al jullie reacties!!