Deken nu nog om wel of niet goed ivm lage weerstand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Deken nu nog om wel of niet goed ivm lage weerstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:41

Volgende week gaan onze paarden om 7.45 weer naar buiten. Dan is het soms nog bestfris en dan wil ik dus dat mijn paard eendekentej om heeft. Gewoon een waterdichte ademende deken met lichte fleece of gladde nylon voering.
Nu is het eigenlijk best wel erg wamr voor een deken overdag maar ik ben bang dat als ik hem nu de deken af doe en volgende week weer om dat dat al helemaal niet goed is. Ik heb geleerd: eenmaal af dan af laten want van dan wel en dan geen deken heb je juist kans dat je paard kou vat.

Bij een 'normaal' paard zou ik nu wel de deken aflaten trouwens en in het verleden heb ik dat ook wel eens gedaan met mijn paard maar hijis toen ook een keer ziek geworden en zag je duidelijk aan hem dat hij het koud had.
Mijn paard heeft maar voor 2/3e werkende longen en mede daardoor een slechte weerstand. Hij krijgt nu hij weer uit zijn wintervacht komt weer een dun volbloed vachtje (in de winter hoef ik hem ook niet te scheren ondanks dat hij in training is).

Zijn er misschien mensen die dit dekendilemma herkennen en weten wat nu wijsheid is. 's Ochtends de deken aflaten doen als het mooi weer is, is geen optie want dat doen ze niet van stal en ik werk full-time en ga naar mijn werk voordat de stal opengaat.

Staan er uberhaupt nog paarden met een dekentje op met dit weer? Bij ons op stal is het namelijk veel gebruikelijker om helemaal geen deken om te doen. het merendeel staat zelfs in de winter zonder deken en dat leek me wel mooi maar bij mijn paard werkt dat niet.

Kyona

Re: Deken nu nog om wel of niet goed ivm lage weerstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:37

Morgen is het niet zo koud, de dagen daarna schijnt het weer kouder te worden (graad of 11). Dus dan kunnen ze evt. best een dekentje gebruiken als ze gewend zijn onder dek te staan. Zou dan een ademende dunne deken op doen die goed waterdicht is.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:22

mijn paard heeft de Bucas smartex rain op, die deken is niet snel te warm (tot ca 17 graden) en is absoluut waterdicht! voorlopig blijft hij nog lekker met een dekentje op!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:49

Bij de mijne heb ik hem er alleen vandaag weer even af gehad omdat het echt warm was. Maar morgen gaat hij er weer op, dan voorspellen ze een max. van 7 graden oid overdag....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 22:03

Ik herken je dilemma helemaal! Knipoog

Ik zit met Fie altijd over dezelfde soort dingen te tobben...

Van de week wordt het weer iets frisser en regenachtig, dan zou ik 'm zeker onder een dun regendekentje zetten.
Ik probeer bij Fie altijd zoveel mogelijk te voorkomen dat ze natregent als het nog niet zo warm is...

Om die reden heb ik een paar jaar geleden een waterdichte, zonwerende deken van Bucas gekocht. Zodat ze bij een buitje droog blijft en en bij een doorbrekend zonnetje niet gaat zweten...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 22:05

Mijn paard stond overdag te zweten, dus ging de deken af. Maar heeft nu alles weer op. In mijn ogen is het toch echt nog te koud om ze helemaal zonder het land op te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 05:57

Bedankt voor jullie reakties! Het schijnt deze week echt geen lekker weer meer te worden dus de deken blijft mooi om. Ik heb een ademde regendeken van Harry's Horse met dunne fleece voering en een Rambo Rhino Turnout Lite.