Volgende week gaan onze paarden om 7.45 weer naar buiten. Dan is het soms nog bestfris en dan wil ik dus dat mijn paard eendekentej om heeft. Gewoon een waterdichte ademende deken met lichte fleece of gladde nylon voering.
Nu is het eigenlijk best wel erg wamr voor een deken overdag maar ik ben bang dat als ik hem nu de deken af doe en volgende week weer om dat dat al helemaal niet goed is. Ik heb geleerd: eenmaal af dan af laten want van dan wel en dan geen deken heb je juist kans dat je paard kou vat.
Bij een 'normaal' paard zou ik nu wel de deken aflaten trouwens en in het verleden heb ik dat ook wel eens gedaan met mijn paard maar hijis toen ook een keer ziek geworden en zag je duidelijk aan hem dat hij het koud had.
Mijn paard heeft maar voor 2/3e werkende longen en mede daardoor een slechte weerstand. Hij krijgt nu hij weer uit zijn wintervacht komt weer een dun volbloed vachtje (in de winter hoef ik hem ook niet te scheren ondanks dat hij in training is).
Zijn er misschien mensen die dit dekendilemma herkennen en weten wat nu wijsheid is. 's Ochtends de deken aflaten doen als het mooi weer is, is geen optie want dat doen ze niet van stal en ik werk full-time en ga naar mijn werk voordat de stal opengaat.
Staan er uberhaupt nog paarden met een dekentje op met dit weer? Bij ons op stal is het namelijk veel gebruikelijker om helemaal geen deken om te doen. het merendeel staat zelfs in de winter zonder deken en dat leek me wel mooi maar bij mijn paard werkt dat niet.