Een kuur: zand-weg. paard eet het niet HELP aub!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Een kuur: zand-weg. paard eet het niet HELP aub!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 16:57

Me paard is een fanatieke zand-eter geworden Verdrietig en zoals jullie wel weten is dat niet goed.
Gisteren heb ik een kuur zand-weg gekocht (op advies van VA) maar ze eet het niet op!
En natuurlijk moet ik daar op een zondag achterkomen> zodat ik niks kan bellen voor advies.
Ongeloofelijk dat die dieren met zo'n grote mond precies weten wat ze
laten liggen...
Heeft iemand misschien tips?
Slobber eet mevrouw niet, appels in kleine stukjes snijden heeft ook geen zin en het spul in een appel stoppen werkt helaas ook niet Verdrietig

Kristie

Re: Een kuur: zand-weg. paard eet het niet HELP aub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:01

Het in iets doen wat ze heel lekker vind, of het gewoon over haar biks gooien {oid} Suc6 Lachen!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 17:04

Ik gooi het over haar biks Knipoog

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:27

Dat ken ik ergens van...
Sharif is 2 jaar geleden helemaal doorgespoeld en heeft toen 3 dagen niks mogen eten.
Daarna had ie (gek he) vreselijke honger maar de SandClear van de DA kon ik lekker zelf opeten want dat moest ie niet., ook niet door slobber of wat dan ook.
Uiteindelijk heb ik bij de paardendrogist SandGard besteld, dat zijn kleinere stukjes en dat at hij door slobber heen wel op.

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:27

Die van mij at het ook niet ik heb er toen een scheutje olie over heen gedaan samen met zijn eten en vanaf toen ging het goed mischien kan je dat proberen

JobbeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:58

Gewoon, beetje water erbij. In een spuitje doen, en zo ver mogelijk achter in de mond spuiten, en klaar is kees Vork

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:05

Jobbeltje schreef:
Gewoon, beetje water erbij. In een spuitje doen, en zo ver mogelijk achter in de mond spuiten, en klaar is kees Vork

Maar wel snel doen, want na 5 minuten zit de spuit moervast.

Misschien vermengen met appelmoes?

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:56

Je kan ook lijnzaad olie geven zodat het zand niet de kans krijgt om te hechten aan de binnenkant van de darmen dat werkt preventief tegen zandkoliek.

Diedjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:32

Ik heb idd ook lijnzaad olie over de brok gedaan bij een paard wat ook vol zand zat. Dat schijnt erg goed te helpen volgens de DA

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:35

Appelmoes al geprobeert??

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:27

bij mij werkt sinaasappel altijd erg goed, ruikt ehh nogal sterk. Weet niet of het poeder is, anders moet jhe het een beetje natmaken zodat het aan elkaar plakt.

Ik moest een kuur van lijnzaad geven toen, 2 weken achter elkaar versgekookte lijnzaad, me pony at het zonder iets altijd gewoon op, lekker makkelijk deed er wel eens wat knoflook oid door.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:52

Sting at het ook niet in het begin. Na 5 dagen begon hij het wel te eten, maar ja, toen was de kuur bijna om Knipoog. Ik heb dr een beetje olie doorgedaan, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling want het moet in de maag pas nat worden ofzo Verward . Maarja, moest wat Knipoog. Toen at ie het (met moeite) wel op. Af en toe een handje. Zorg wel dat je een emmer water bij de hand hebt, en voer niet alles in 1 keer, af en toe een handje biks erdoor. Het plakt namelijk vreselijk!! (volgens Sting Tong uitsteken)

Lijnzaadolie werkt idd ook wel goed, maar als je paard echt vol met zand zat (wat bij Sting zo was) dan was dat echt niet genoeg! Ik voer hem nu preventief lijnzaad.

Appelmoes moet je ff proberen, Sting lustte het absoluut niet! Maar dat scheelt natuurlijk per paard.

ramira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 22:14

Ik zweer bij appelmoes Haha!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 23:29

Morgen gaat er meteen een grote pot appelmoes mee Tong uitsteken
Ben benieuwd Knipoog

Sting schreef:
Ik heb dr een beetje olie doorgedaan, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling want het moet in de maag pas nat worden ofzo Verward . Maarja, moest wat Knipoog.

Dat idee had ik ook... want doordat het nat wordt gaat het juist plakken zodat het zand wordt meegenomen.. Verward of is dit niet waar?
Daar weet ik het fijne ook niet van, dus als iemand meer kan vertellen dolgraag OK dan!

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 10:45

Idd Appelmoes.......succes verzekerd Knipoog

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:58

Des heeft destijds de eerste 3 keer een kuur met Sandguard gehad. Ze wou dat ook haast niet eten. Vieze poeder met wat water aangemaakt en door de brok heen. Helaas pindakaas voor haar gaf ik het restant dat in de emmer bleef 's avonds weer door de brokken heen.
Tegenwoordig krijgt ze 2x per jaar Sandclear korrel door haar brok. Dat eet ze een stuk makkelijker, is ook 1x per dag, maar mochten er korrels blijven liggen, dan krijgt ze die doodleuk 's avonds weer...

Mijn ervaring is dat het in slobbervorm nog slechter wordt aagepakt, maar dat zal ongetwijfeld per paard verschillen.

Succes!

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:10

Mijn paard wil ook de sandguard niet eten.
En door de slobber wordt het zo'n vieze dikke drappige massa..
dat het mij zelf al bijna niet te eten leek....

De sandclear (van de paardendrogist) in brokvorm wil hij wel.
Gewoon door zijn granen heen.

Weet niet of je brok of granen geeft, maar die van mij wil het niet door de brok, wel door de granen (moeilijker uit te zoeken denk ik)

Misschien dat je hier wat aan hebt.

succes ermee!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:53

sas00 schreef:
Morgen gaat er meteen een grote pot appelmoes mee Tong uitsteken
Ben benieuwd Knipoog

Sting schreef:
Ik heb dr een beetje olie doorgedaan, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling want het moet in de maag pas nat worden ofzo Verward . Maarja, moest wat Knipoog.

Dat idee had ik ook... want doordat het nat wordt gaat het juist plakken zodat het zand wordt meegenomen.. Verward of is dit niet waar?
Daar weet ik het fijne ook niet van, dus als iemand meer kan vertellen dolgraag OK dan!

In de maag wordt het toch ook nat, terwijl het zand in de darmen zit. Dat is wat ik altijd heb begrepen. Dus of je het nu van te voren zelf nat maakt of dat de maag dit doet, maakt volgens mij niet uit.
Als je het poeder droog eet, krijgt je paard zo'n klont in zijn mond, doordat het speeksel het nat maakt. Lars vond dat vreselijk.

Ik heb ook wel eens gelezen dat psyllium zaadjes er niet voor zorgen dat het zand hecht oid, maar dat het er voor zorgt dat er meer vocht door de darmen gaat waardoor het zand een soort weggespoelt wordt.

Ik geef ook preventief gekookt lijnzaad. En merk dit ook als ik het heb gevoerd. De mest van mijn paarden is dan gladder van buiten met een soort laagje er omheen.
Lijnzaad zorgt er voor dat alles makkelijker passeert en dus ook zand.
Tevens zorgt het voor een beschermend laagje, want zand kan ook de darmwand gaan irriteren.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:58

Mengen door de appelmoes, en dan in een grote spuit opzuigen en in z'n mond spuiten Lachen

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 20:10

Na de kuur ga ik ook zeker lijnzaad zaadjes erbij voeren nu heb ik wel altijd al lijnzaad olie over het eten gadaan maar olie schijnt niet de zelfde werking te hebben als de zaadjes> volgens de VA.

Lijnzaad zaadjes zijn er zeker goed voor maar omdat mijn paard zo fanatiek bezig is met het eten van zand leek het de VA beter eerst een kuur te geven en daarna met lijnzaad zaadjes te beginnen.

Morgen ga ik even een spuit halen want mevrouw heeft nog steeds niets gegeten van de kuur Verdrietig

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:28

herkenbaar... paardlief at echt geen sand clear ofzow iets... maar in combi met meusli vond ze het wel heel erg moeilijk te weerstaan