"Angst" met buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mina

"Angst" met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 16:57

Ik vind buitenrijden best eng, vooral het idee dat je minder controle over je paard hebt, dan dat je in de buitenbak hebt.
Zolang we stappen en draven heb ik er geen problemen mee (nja, vind ik soms ook wel eng) maar galop durf ik bijvoorbeeld niet.
Ik heb het eenmaal wel gedaan in een groepje, maar dat was toen helemaal geen succes, omdat ik achteraan reed en dat paard voorop wilde lopen en toen keihard naar voren schoot.
Een andere keer is hetzelfde paard 2 maal in galop geschoten dankzij een ander paard die ineens in galop ging. De eerste keer kreeg ik hem toen wel terug, de 2e keer ben ik er afgevallen toen ik naar voren viel en de controle compleet kwijt raakte.
Sindsdien heb ik nog wel buitengereden met een vriendin, gewoon stap en draf.
Toch blijf ik het best eng vinden. Herkent iemand dit en heeft iemand misschien tips voor mij ?

(ps. ik rij op een handelsstal en niet op een manege. Bij de manege heb ik ook geen buitenritten gehad toen ik daar nog reed)

Kristie

Re: "Angst" met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 16:59

Gewoon niet meer doen Knipoog Als je het niet durft/het niet leuk vind dan doe je het tohc gewoon niet. Blijf gewoon lekker stappen en draven en als je er aan toe bent kun je een galopje proberen.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:22

Eerder reed ik heel vaak buiten, en gewoon stap, draf en galop. Maar nadat ik er een keer vanaf ben gevallen en mijn paard ervandoor ging, durf ik niet meer buiten te rijden. Ik heb het nog wel een paar keer geprobeerd, maar mijn paard is zelf ook heel onzeker geworden, en ik ben bang, dus we fokken elkaar alleen maar op. Ik rij dus nu ook absoluut niet meer buiten. Ik mis het eigenlijk niet, dus zo'n ramp is het niet. Ik zie het ook niet zo zitten om het nog eens te proberen.
Dus tips heb ik niet echt, maar zolang je niet zeker genoeg bent, kan je het beter niet doen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:38

Tja, als je het op zich wel leuk vindt en je angst wilt overwinnen. Zou ik eens vaker met 2 personen gaan en ervoor zorgen dat je zelf ook op een braaf paard zit wat goed controleerbaar is. Met zijn 2-en is een galopje bijv. lang zo eng niet. Tip: doe het dan wel op de heenweg en niet als ze de stal ruiken...

mina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 10:36

Kyona schreef:
Tja, als je het op zich wel leuk vindt en je angst wilt overwinnen. Zou ik eens vaker met 2 personen gaan en ervoor zorgen dat je zelf ook op een braaf paard zit wat goed controleerbaar is. Met zijn 2-en is een galopje bijv. lang zo eng niet. Tip: doe het dan wel op de heenweg en niet als ze de stal ruiken...

Ik vind het inderdaad wel erg leuk en wil die angst overwinnen.
Heb nu gelukkig een heel erg braaf paardje en wil het op zich binnenkort wel weer eens proberen.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 10:42

Ik heb hetzelfde als jou. Sinds een maand heb ik mijn nieuwe drvaer. Gisteren voor het eerst met een vriendin de duinen ingeweest. Ik ben ook altijd bang dat ie er vandoorschiet of wat dan ook. Op een gegeven moment ging die van haar stijgeren ,wou niet oversteken en die van mij deed mee. Toen voelde ik helemaal die angst. Morgen ga ik weer naar buiten want wil gewoon over die angst heen komen. succes

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 10:45

Toen ik Kathy net had, was ze heel erg skrikachtig. Daardoor was ik ook bang, mijn vader ging toen altijd mee. Ik wist dus dat als er iets was mijn vader bij me was en ik werd veel zekerder. Nu rij ik rustig alleen buiten, maar ik knijp hem ook wel eens als mijn pony zich weer aan stelt voor kabouters Haha!

Dus mijn tip: neem iemand mee op de fiets en ga op rustige weggetjes zonder verkeer.

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 11:05

Ik heb het ook nog steeds.
Ben een aantal maanden geleden onderuit gegaan met mijn paard dus
de schrik zit er nog steeds goed in.
Normaal gesproken reed ik echt vaak en ging ook alleen naar buiten maar
dat is er nu ook niet meer bij.
Ik probeer het wel weer op te pakken door gewoon wat in de buitenbak te rijden (stappen en af en toe een drafje)
Ben vorige week weer voor het eerst naar buiten geweest samen met een vriendin we hebben alleen gestapt en ging best goed eigenlijk maar ik heb
toch nog steeds die angst om op te stappen zowel in de bak als buiten Huilen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 11:14

Angst is vervelend, want je brengt dit over op je paard. Door toch door te gaan en te ontdekken dat er niet altijd wat gebeurt, krijg je je vertrouwen weer terug. Door af en toe je paard te laten stilstaan of iets anders waar je goed aan kan merken dat ie goed op je reageert, wanneer er niets aan de hand is, kun je ook al een soort bevestiging voor jezelf krijgen dat jij bepaalt wat er gebeurt. Het paard moet door jou geleid worden en niet andersom.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:19

Als je gaat galoperen galopeer dan 50 meter en weer terug. Niet blijven galoperen tot er weer iets fout gaat. In het begin deed ik het ook met mijn pony, 10 galopsprongen en weer draven. Nu galoperen we hele einden en is een ophouding genoeg om weer te draven.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:49

Met zijn 2en of eventueel 3en in galop is prettiger als met een hele groep. Zorg wel dat je de paarden van te voren goed onder controle hebt. Dus van te voren even wat dressuurmatig aan de gang (kan heel best op een breed pad) zodat ze lekker in de hand liggen. Voelt een van de ruiters dat het paard wel eens wat fris kan zijn, niet doorgaan, en gewoon een rustige draf blijven rijden. Van te voren afspreken hoe je mekaar een seintje geeft als de galop toch niet zo prttig gaat als een van allen zou willen. Dus niet als een gek gaan krijsen (jaag je de paarden alleen maar mee op), maar een kort woordje (draf of hoooo) waarna allen de paarden terug nemen. Mocht een van de paarden er toch van door gaan, kijken of de anderen de paarden wel bij zich kunnen houden (gaan ze er achteraan in galop, zal de eerste alleen maar harder gaan).
Mocht galop je tegen bljven staan, spreek dat dan af met degenen met wie je op pad gaat. Dat het gewoon een rustige rit wordt met alleen stap en draf (Galop is heus geen verplichting, en als je het van te voren aangeeft kunnen ze er alleen maar blij om zijn, dan wanneer je tegen beter in doorzet en het mis gaat!)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:35

Toen ik mijn pony kocht, wie ik zijn gebrek. Gevaarlijk buiten, niet te houden.

Toen hij van mij was toch aan het trainen geweest die was in 1 klap over omdat hij met mij door de wijk heen vloog. Dat was vorig jaar zomer.

Ik ben net zo'n maandje weer begonnen, ik heb nu een tuigbit in (begin maar met commentaar Clown ) Zo heb ik de zekerheid dat als hij ervandoor gaat ik hem kan houden.
Op een gegeven moment een klein drafje geprobeerd, en tot nu toe zelfs 1 x de galop,

Ik ga alleen naar buiten vind ik prettiger en word ik niet opgefokt. Het gaat nu supergoed en ik heb onwijs veel vertrouwen in hem. Ik ben nu 3 x met iemand ander geweest, alleen maar gestapt en gedraafd.

Eerst het vertrouwen terug dan pas kan je verder!!
suc- 6 ermee!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:03

Als je het echt leuk vind moet je vooral niet opgeven, dat zou heel erg zonde zijn aangezien veel paarden het ook als een heerlijke afwisseling zien Ja

Ga desnoods eerst even de bak in met je paardje, en stap buiten uit. alleen stappen, meer niet. Na het rijden is ie waarschijnlijk wel wat moe en dat is voor jou ook een fijner idee. Of ga buiten wat dressuurmatig rijden. Als ik My Way niet helemaal vertrouw (dat is nogal een eikel) dan rijd ik hem gewoon netjes rond en zorg dat ie op die manier zijn aandacht bij mij houd en niet bij alles wat om hem heen gebeurd.

Galloperen is ook absoluut niet nodig als je daar onzeker van word. Als jij dat echt eng vind moet je het gewoon niet doen.
Ik heb het met My Way (en me vorige verzorgpony) altijd zo gedaan:
Zorg dat je nooit altijd op hetzelfde stuk gaat galloperen. Als je de ene keer hier een gallopje gemaakt hebt, maak je die de volgende keer ergens anders. Paarden wennen zich dat zó snel aan Ja
Voorbeeldje? En paar meiden bij mij op stal gallopeerden altijd op het strandje in de buurt, met als gevolg dat de paarden die ze reden gewoon niet te houden waren en ze er altijd op dat strandje in volle galop vandoor schoten. Niet doen dus!!!

en idd, de tip om alleen van huis weg te galloperen en NIET op de weg terug is ook goed. Geheid dat ze dan gaan rennen. Als jij je zeker genoeg voelt en je zeker weten je paard goed kent, komt dat allemaal later wel. En zorg dat je niet alleen weg gaat als je je onzeker voelt!!!

succes, hoop dat je hier een beetje wat aan hebt! OK dan!

mina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 13:14

Bedankt voor de tips en om te lezen dat ik niet de enige ben Knipoog
Zal 'r zeker wat mee gaan doen

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 17:45

Ik heb het er ook niet zo op, terwijl ik het toch heel graag wil met Olga. Dus nu gaat iemand anders op Olga en ik mee op de fiets en eenmaal in het bos kruip ik er even op, dat hoeft dan voor mij niet lang te zijn, als het maar goed gaat en dan stop ik en dan zijn we weer een stapje verder Lachen.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:42

Ik snap ook wat je bedoelt. Gelukkig vind ik het niet zo heel eng meer.
Mijn tip: Heb eens even flink kapsonus!! Haha! zovan; ik kan het wel, jij (je paard) kan mij helemaal niks maken!!! als je iets verkeerts doet, dan doen we het gewoon weer opnieuw!!! en weer opnieuw.. en weer opnieuw... Tong uitsteken
Flash heeft de nare gewoonte om, als ie weer terugwil, rechtsomkeert te gaan langs de slootkant, het liefst zo dicht mogelijk. Als ik maar een poging doe tot sturen, gaat ie alleen meer naar de sloot. Zondag was ik het zó zat, dat ik hem er met 2 achterbenen in heb gezet. Heel onverstandig en gevaarlijk!!! maar het was meteen over!! De rest van de rit zo mak als een lammetje.
Als je paard vervelend doet, doen wat ie niet verwacht van je. Als ie bijv. achteruit loopt en niet meer vooruit wil, achteruit blíjven sturen net zolang tot je um weer onder controle hebt. (deze tip heb ik van bokt Haha! ) Nou, het werkt fantastisch!! Dus denk eraan, gewoon kapsonus, zelfvertrouwen!! dat helpt het best Lachen
Succes ermee Haha!