aankoop pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

steheini

aankoop pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 14:33

Wij hebben gisteren onze nieuwe pony gekregen een ruin cpony,maar nu na een dag blijkt hij nog hengst te zijn
Hij heeft in ieder geval nog een bal ..rara waar is de tweede..
de vorige eigenaar zegt dat hij zeker weet dat hij gecastreerd is omdat hij met een wond bij hem is gekomen maar wij willen nu toch dat hij hem terugneemt of in ieder geval alle kosten voor de evt. castratie en foto's(op zoek naar een bal) voor zijn rekening neemt(De eigenaar van de wei zegt dat we te maken hebben met een zgn klophengst)Wie weet wat dat is???
Hoe kunnen wij van deze overeenkomst af wie geeft raad...

Spetterlover

Re: aankoop pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 14:42

Ja dat is dan idd een klophengst.. ik denk dat de eigenaar hem terug moet nemen, omdat het verborgen is geweest dat hij geen ruin is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 14:56

Ja, hij mag hem niet als ruin verkopen als hij dat niet is. Maar, aan de andere kant, kun je kwalijk zeggen dat hij iets verborgen heeft als jullie niet de moeite hebben genomen om tussen de benen te kijken. Een bal of twee.... er hangt dus iets wat jullie zelf niet opgemerkt hebben.
Ik zou het zeker op een vriendelijke manier proberen op te lossen, ik denk niet dat je sterk staat als het op een rechtzaak aankomt.

Is het een gecastreerde klophengst, dus met geen enkele bal zichtbaar (en een achtergebleven bal in de buikholte) dan is het een andere zaak. Maar ik kan me niet meer herinneren hoe dat wettelijk zit, sorry. Maar er is misschien iemand die het wel weet?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 15:35

nou, ik heb nog even wat voor je uitgezocht. Het kan best zijn dat de pony idd gecastreerd is geweest, en dat hij toendertijd een bal in de buikholte had, die later is ingedaald, en daar nu dus hangt. Een simpele (tweede) castratie is dan dus genoeg. De dierenarts kan dan een bloedtest doen om te weten of er nog een bal achtergebleven is (als hij dus niet al eerder gecastreerd zou zijn), want dan komt het hormoonniveau te hoog uit.
In dit geval (indaling tweede bal na castratie) kan de verkoper dus zelf best echt overtuigd zijn geweest dat hij een ruin verkocht...

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:54

het kan ook nog gevaarlijk zijn als de 2de bal nog in de buikholte zit, de kans op kankers en zo is veel groter... ( weet dit niet 100% zeker , maar staat me wel iets van bij )
hoe oud is het paard ?

steheini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 20:22

Hij is vier

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:25

Lusitana schreef:
Is het een gecastreerde klophengst, dus met geen enkele bal zichtbaar (en een achtergebleven bal in de buikholte) dan is het een andere zaak. Maar ik kan me niet meer herinneren hoe dat wettelijk zit, sorry. Maar er is misschien iemand die het wel weet?

Mijn klophengst is een week geleden gecasteerd..en er hangt nog steeds een bal...

binnen een jaar is de bal weg, dat verschompeld laat maar zeggen...
mijn pony is nu ook ruin..maar er hangt nog wel een bal...

bij een lop. castaratie, spuiten ze er een vloeistof in, zodat de bal weg schroeit...

foto's laten maken van de eventuele bal, kan niet..daar moet je voor met een camara naar binnen..

meschien als je meer wilt weten TS kan je me even pben...