hoe vaak mag douchen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sa777

hoe vaak mag douchen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 08:21

Hallo!

Zoals hierboven: hoe vaak mag men douchen met shampoo? Ze zeggen altijd dat het niet te vaak mag maar hoe vaak mag dan wel?

Pas mijn paardje gedoucht voor de eerste keer dit jaar en het doet zo veel goed om hem weer eens echt wit te zien Haha! dat ik het spijtig vind dat het niet zo goed voor hen is... geeft wel zin om het vaker te doen!

ikke

Re: hoe vaak mag douchen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 08:40

Hoe minder hoe beter. Het tast de vetlaag op de huid aan en daarmee de waterdichtheid van de vacht.
Als mijn paard erg vies was (vos, dus dat zag je niet zo goed Haha! ) dan ging nar een meertje in de buurt en dan met gewoon water. Eerst wat laten weken (diep door het water gaan, zonder zadel!) en dan naspoelen, werkt uitstekend en ze worden er ook heel zacht van.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:35

ikke schreef:
Hoe minder hoe beter. Het tast de vetlaag op de huid aan en daarmee de waterdichtheid van de vacht.
Als mijn paard erg vies was (vos, dus dat zag je niet zo goed ) dan ging nar een meertje in de buurt en dan met gewoon water. Eerst wat laten weken (diep door het water gaan, zonder zadel!) en dan naspoelen, werkt uitstekend en ze worden er ook heel zacht van.

ja zo maak ik mijn beest ook vaak schoon Vork

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:48

Gewoon douchen zonder shampoo wil ook al een boel helpen. Ik heb mijn paard (donkere vos) gisteren gedoucht echt, je wil niet weten wat er zo zonder shampoo al vanaf kwam. Clown

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 11:19

Je mag je paard max. 1 x in de 6 weken helemaal met shampoo wassen.

sa777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 11:29

vivanes schreef:
Je mag je paard max. 1 x in de 6 weken helemaal met shampoo wassen.

Goed! Ik dacht zo binnen 2-3 maand in de zomer zoiets.

En ja anders dan maar gewoon afspoelen zeker... misschien schrob ik zo niet genoeg en komt er niet genoeg af!

En de staart en de manen wachten jullie daar ook 2 maanden voor?

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 11:31

ja zoiets,
ik was ze ook af en toe in de winter (heb geluk we hebben lampen) maar zeker niet meer dan 1 keer om de 6à8weken

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 13:12

1 keer in de 3 maanden was ik toch zeker wel...

maar ik ga niet elke week wassen ,wel daarintegen afspuiten na het rijden ZONDER shampoo dan wel te verstaan

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 13:49

Ik was ze alleen in de zomer en dan 2 of 3 keer denk ik. Dus dan vanaf het warm is en ze uit de wintervacht zijn om de 2 maanden. Na het rijden als ze bezweet zijn wel afspuiten als het warm is. De benen worden nog vaker afgespoten. De staart was ik wel zo 1 keer in de 2 weken (heb ook een schimmel) maar dan tot aan de staartwortel.

sa777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 08:57

Staart en manen kan dus vaker? Dat dacht ik wel...

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:05

ik was de benen van mijn paard vrij vaak
meneer heeft 3 stukken wit en ligt precies met het wit in de poep Clown
krijg dat nooit helkemaal weggepoets dus dan was ik het 1 keer in de week of 1 keer in de 2 weken MET LEKKER WEER anders niet

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:08

Ik heb een donkerbruine, en die zijn ook een ramp in zand, kun je beter een schimmel hebben. Alles wordt dan zo grauw. Ik spuit zijn benen altijd af (ook al vriest het) met water en dan neem ik ze staart tot aan de staartwortel automatisch even snel mee. Grootste zandlaag is er dan uit Knipoog . Verder was ik hem nooit met shampoo. Alleen zijn witte beentjes als die erg vies zijn. 's Zomers spuit ik hem na het werk altijd helemaal schoon en omdat hij overdag op stal staat, behoudt die nog kleur ook Haha!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:07

Ik was ook alleen de witte voetjes en de achterbenen met shampoo, vooral achter als mevrouw weer hengstig is geweest. Dat krijg je er uiteindelijk niet meer afgeborsteld. Verder vind ik een lekkere afspoelbeurt genoeg. Mijn paard heeft een hekel aan water dus hoe sneller het klaar is hoe liever het haar is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:12

Douchen met warm water en een sarvisborstel helpt ook al goed tegen vieze plekken. Ik gebruik bijna nooit shampoo, alleen voor de staart. Ik heb dan wel een vos, maar wel met witte benen en die worden onder warm water ook weer mooi wit.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:13

Ik was mijn vzpaard om het jaar Bloos

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:08

Hmmm, onze wedstrijdhackney's worden voor iedere wedstrijd compleet gewassen, en dit kan dus zo'n 50 keer in een half jaar zijn, dus ongeveer 2 keer per week. Daarnaast worden ze na iedere training (dagelijks) compleet afgespoten. Wij hebben er nog nooit problemen mee gehad en doen dit al 20 jaar zo. Moet wel zeggen dat deze pony's "stal"pony's zijn en nooit buiten komen, dwz ze komen enkel los in de bak buiten als het niet regent.
En het is echt nodig, dat wassen. Het zijn allemaal donkerbruine of zwarte, en je wilt niet weten hoe stoffig ze worden. Dat krijg je er met borstelen niet af. Tja, of je moet ze ook niet los in de bak doen, maar dat is helemaal zielig.
Overigens was ik mijn panterbonte appaloosa praktisch nooit, gewoon met de waterslang is voor haar wel voldoende.

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:15

Ik spuit mijn donkerbruine paard minstens een keer per week af, behalve als het echt heeel koud is. De rest van de winter spuit ik alleen zn beentjes en voetjes af en met dit weer mag de tuinslang er gewoon flink op.. maar heb shampoo eigenlijk nooit gebruikt, misschien dit jaar eens een keer proberen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:35

mijn appaloosa merrie heeft erg veel wit,wat in de stal periode poepgroen is

nu scheer ik haar voor de winter zodat ze met deken staat.

nu is de deken eraf en ze staat elke dag op de spuitplaats!
haar billen krijg je niet schoon met de bortsel,dan maar met water.
soms als het heel erg is doe ik het met shampoo maar meestal is alleen de slang al voldoende.

en ook haar staart gaat bijna dagelijks onder de koude straal,even de poep eruit spoelen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:07

Memuska wordt maximum 1x per jaar geshampood, nl als het paardenwijding is Clown In de zomer wordt ze na het rijden wel helemaal afgespoten/afgesponsd, dan ziet ze er gewoonlijk alweer netjes wit uit. Staart doe ik wat vaker, om de 2 maand ofzo (tenzij het vriest, dan heeft ze maar een vieze staart)

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:44

Ik was loe maar 1 keer in het jaar helemaal met zeep.

Verder was ik der benen en de staart bij 'elke' toiletteer beurt. Om de twee maanden dus ongeveer. En dan niet met 'mensenzeep' maar gewone neutrale zeep Tong uitsteken

En in de zomer na het rijden gewoon de slang erover... Cool