Vrijspringen => paard vertikt het

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meisje201

Vrijspringen => paard vertikt het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 19:05

Ik heb al vaak geprobeert met Iris vrij te springen, maar op een of andere manier vertikt ze het gewoon, ze doet het neit, ze springt er telkens langs, aan de hand gaat wel, maar zodra ze los gaat, gaat ze in 1 hoek staan en komt ze er niet meer uit en als je dan bij haar bent om haar naar de hindernis toe te doen rent ze weg en scheurt ze om de hindernis heen.

Zijn er nog meer mensen met die probleem, en hoe lossen jullie dit op?

Linda_Fleur

Re: Vrijspringen => paard vertikt het

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:49

Ik heb dus precies hetzelfde probleem! Als ik mijn paard eroverheen jaag dan maakt hij een soort slidingstop en dan racet hij keihard weer terug of hij rent erlangs.
Je kunt wel van die balken er langs doen zodat je hem zeg maar opsluit maar ik weet toch dat mn paard er niet in wil.

Ik volg dit topic even Knipoog

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:59

Zou het niet weten...
Misschien idd iets van een bak schuin leggen vanaf de hindernis!

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 20:04

bekend probleem, paardlief sprong nog liever over t hek als over de hindernis, heb toen een keertje gewoon met dr gesprongen onder het zadel en een dag later weer vrijspringen toen deed ze t al wel een stuk beter. maar echt los laten springen heb ik nog niet geprobeerd, heb ik ook niet echt de materialen voor Boos!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 21:33

als je er materiaal voor hebt zou je ook een hindernis kunnen opzetten langs de bakrand en aan de andere kant dan een aantal(of minder Tong uitsteken ) hindernisse erlangs zodat je hem daarin kan drijven zegmaar (dan kan die er ook niet langs gaan

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 23:12

snap het probleem niet , vrij springen doe je toch omdat je paard er lol in heeft

dus als die niet vrij springen wil heeft ze of het vertrouwen niet in haar zelf dat ze het kan of vind der geen hol aan

waarom zou je het dan willen doen ?

en als het een vertrouwens kwestie is zou ik de hindernissen verlagen , paarden springen in het wild ook niet hoog alleen uit uiterste nood (zaak) ivm bv ontsnappen aan een roofdier al zouden de meeste eerder in de aan val gaan dan een hoge sprong nemen dat doen ze alleen uit pure angst (en begin nu niet van ja dressuur etc doen ze ook niet in het wild we hebben het hier over VRIJ springen en miss vinden ze andere dingen ter afwisseling wel veel leuker )

sommige paardjes vinden springen echt leuk , helemaal te gek maar andere weer niet

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 23:14

Mijn merrie piekert er ook niet over zonder mij over een hindernis te gaan.. met mij erop vindt ze het (nu nog) prachtig!
Misschien een paar keer erop springen?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 07:05

Mijn pony's hadden het ook Bloos ze vinden springen wel leuk maar als ze in de wei staan gaan ze natuurlijk liever gras eten. Meestal zetten we de hindernissen allemaal naast elkaar dus dat ze er dan wel eentje moeten springen dan kunnen ze alleen nog maar omkeren maar niet er langs.

Mijn kwpnr vind vrij springen wel leuk. Ze is pas net onder het zadel en die man die haar aan het africhten was wilde kijken of ze kon springen. Had ie allemaal hindenissen achter elkaar gezet met een balk schuin aan de zijkant en na een paar keer hoefde je haar niet eens meer er naar toe te jagen dan galopppeerde ze zelf dat rondje al en sprong ze over de hindernissen OK dan!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 07:28

Zelf ben ik er ook net mee begonnen met mijn paard. Die vind het geloof ik wel leuk, maar nog erg moeilijk..
Maar om even op jouw probleem terug te komen. Zet je de hindernis meteen heel hoog? Misschien dat je gewoon eerst los wat balkjes kan laten draven. Dan een hindernisje van iets van 30cm neerzetten en dan steeds een klein stukje hoger, maar niet meteen de eerste paar keer heel hoog. En als het goed gaat steeds belonen. Hoe enthousiaster jij bent, hoe leuker je paard het ook gaan vinden...
Suc6.

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 08:54

snap het probleem niet , vrij springen doe je toch omdat je paard er lol in heeft

dus als die niet vrij springen wil heeft ze of het vertrouwen niet in haar zelf dat ze het kan of vind der geen hol aan

waarom zou je het dan willen doen ?

en als het een vertrouwens kwestie is zou ik de hindernissen verlagen , paarden springen in het wild ook niet hoog alleen uit uiterste nood (zaak) ivm bv ontsnappen aan een roofdier al zouden de meeste eerder in de aan val gaan dan een hoge sprong nemen dat doen ze alleen uit pure angst (en begin nu niet van ja dressuur etc doen ze ook niet in het wild we hebben het hier over VRIJ springen en miss vinden ze andere dingen ter afwisseling wel veel leuker )

sommige paardjes vinden springen echt leuk , helemaal te gek maar andere weer niet

ik ben het hier helemaal mee eens.. je moet opzich al blij wezen dat je paardje met je springt als ze zo doet met vrijspringen.. als je paard het niet wil dan wil die het niet.. oke je paard moet luisteren maar dit heb nix met luisteren te maken dit heeft gewoon mee te maken met wat je paard leuk vind

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 09:06

Hoog zeker niet, eerst balkjes draven, dat doet ze wel, begin daarna altijd met een kruisje wat staat op 30/35cm, dus ze kan er gewoon overheen stappen zegmaar, anders lukt het met een maffe galopsprong wel

@nickyu:
OHZ heeft ze er veel lol in, maar aangezien ik zelf niet de perfect springamazone ben, leek me dit erg leuk om te doen voor haar,
en als ik met haar aan het halster erover ga, zijn haar oren naar voren,
dat zou ze niet doen als ze een bloedhekel eraan heeft.
het probleem met Iris is dat ze denkt dat als ze los in de bak staat van: rollen en voor de rest niets
maar dat is niet zo, want ik rij niet elke dag, maar als ik er ben wil ik wel graag dat ze beweging krijgt, of dat nou naar buiten is of vrijspringen.
maar als ze in de bak staat heeft ze gewoon iets van: ja ga er zelf overheen heb nu geen zin, wil nu wat voor mezelf doen.
maar daar zet ik haar niet voor in de bak.

Iedereen heeft een andere kijk op de zaak, vrijspringen kan voor de lol, maar ook gewoon als beweging voor bijv. weer eens wat anders dan longeren of losgooien, noem maar een boom uit het bos
wat rollen mag ze altijd na het rijden, dus daar zet ik haar niet voor in de bak.

En VRIJ springen heeft bij mij niet de betekenis als bij jou; vrijspringen zonder teugels/hoofdstel/zadel/mens erop, dat ze zelf kan bepalen hoe ze springt en waar ze afzet.

Er zit veel waarheid in jou berichtje, en dingen waar ik het ook mee eens ben, maar neit alle dingen gelden hetzelfde voor paard en ruiter.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:10

Volgens mij moet vrijspringen leuk zijn en doe je dat voor de afwisseling. Als dus blijkt dat je paard het niet wil en doet, waarom dan verder pesten. Ga er gewoon op om te springen en hou het anders gewoon bij de andere dingen die je me je paard kan doen.

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:12

Ik vind ook dat het niet klopt, je gaat je paard tog niet zo erg dwingen om vrij over een hindernis te springen Verward

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:43

dan vind hij het denk ik niet zo leuk? Clown

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 10:01

Ik heb het één keer geprobeerd met mijn paard, ze koos duidelijk zelf haar hindernis uit en sprong over de bakrand de bak uit. De bak waar ik nu in rij kan het niet, want die is niet afgesloten en kan ook niet afgesloten worden. Trouwens, het mag ook niet ivm de bodem. Dus nu springen we gewoon samen. Lachen