Lijnzaad voeren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Lijnzaad voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 17:05

Ik moet van de dierenarts om mijn paard aan te laten komen, wel meer energie te geven maar niet explosief te maken (zenuwachtig typje) en om een dieet te geven anti-spierbevangenheid; lijnzaad gaan voeren. Ik zou dat kunnen doen in de vorm van olie (400 ml) of lijnzaadslobber. Lijnzaadslobber maken lijkt mij zo'n gehannes iedere dag (of valt dat mee misschien?) en 400 ml lijnzaadolie lijkt mij wat duur. Is zonnebloemolie een goede vervanger of werkt dat toch minder goed?

Bruintje_87

Re: Lijnzaad voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:08

komen ze van lijnzaad aan?
kun je dan niet beter *euhm naam kwijt Haha! geven.

ik heb dat van havens,slobbermash heet dat (zit ook lijnzaad olie in)
na het rijden poets ik mijn paard nog altijd even,en in die tijd doe ik water koken en dat over de slobbermash gooien.
als me paard de stal ingaat is dat al klaar en doe ik wat koud water erbij en geef ik het.
ik doe er voor de zekerheid ook scheutje lijnzaadolie uit een fles bij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:19

Bedoel je Subli EM mix? Dat is gemalen lijnzaad met toevoegingen. Gewoon om dikker te worden geef ik zonnebloemolie van de Aldi. Werkt ook goed.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:23

Ibbel schreef:
Bedoel je Subli EM mix? Dat is gemalen lijnzaad met toevoegingen. Gewoon om dikker te worden geef ik zonnebloemolie van de Aldi. Werkt ook goed.

Dat vind die van mij niet zo lekker. Jammer. Hij moet ook aankomen..

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:11

bij de paardendrogist hebben ze lijnzaadgranulaat. Is brokjes is poedervorm. Ik geef mijn paard voor de ruiperiode iedere dag 1 schepje. Geen gehannes, ik maak er een soort gehaktbal van waar hij gek op is. Je kunt het poeder ook gewoon over het voer heen doen. ik vind het ook niet te duur. Ze hebben ook handige lijnzaadbrokjes.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 22:49

Om een heet paard energie te geven die langzaam vrijkomt kun je ook gerst voeren, of een deel van je gewone brok daardoor vervangen.

Nadeel daarvan is een vrij hoog zetmeelgehalte, dwz dat je het niet teveel moet voeren aan een paard met maagzweren (wat zich oa uit door luchtzuigen), maar bij normale hoeveelheden hoef je je daar geen zorgen over te maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 22:54

Zelf maken is idd een gehannes. Boos! Het wordt net een soort behangerslijm bah.. ik heb het vanmiddag nog gemaakt. Arabesk lustte het ook niet hahahaha. Geen succes dus... helaas.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:05

Hoi,

Ik geef mijn oude pony 2 keer in de week gekookte lijnzaad. Het is inderdaad wel een werkje maar het schijnt beter te werken als lijnzaadolie. Ik maak het meestal de avond van te voren klaar. Ik doe dan een mok vol en dan flink water en dan 15 minuten laten koken. het wordt inderdaad een slijmerige massa. Dan laat ik het een beetje afkoelen en doe het in een bakje. De volgende ochtend geef ik het dan aan mijn paard samen met haar brokjes. Ze eet het prima op. Het is inderdaad wel meer werk maar als het beter werkt heb ik het er wel voor over.

Succes Mirjam